Noen har spredt nakenbilder av meg

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I dag våknet jeg opp i senga hjemme hos mamma og pappa. Etter få minutter fikk jeg en melding fra en fremmed person på Snapchat med en bilde av meg selv der jeg står i en garderobe og kler på meg. På bildet har jeg nesten ikke på meg klær og bildet er publisert på appen Jodel der man kan publisere bilder og tekster anonymt. Bildet er tatt i garderoben på Elixia etter en treningsøkt og jeg kan faktisk ikke fatte at noen har fått det for seg å ta dette bildet. 

Akkurat nå sitter jeg med haugevis av spørsmål. 

HVORFOR ER VI MENNESKER SÅ FORBANNA SLEMME MOT HVERANDRE?

Hva får oss til å ville ødelegge så mye for et annet menneske? 

Hvorfor vil noen andre så vondt?

Hvorfor er synker vi så lavt at vi ønsker å utsette noen for noe sånt? 

Akkurat nå er jeg sint, lei meg og jeg føler meg ekstremt naken. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre, men! 

Hvis du mottar dette bildet vær så snill og bruk hodet. Vær så snill og ikke spre dette videre. Vær så snill og ikke vær en dritt. Vær så snill og tenk lenger enn nesetippen. Vær så snill og slett det fra telefonen din. 

Vær så snill og vær et medmenneske. 

Og til du som har tatt og spredd dette bildet: Jeg håper virkelig du har det godt med deg selv. 

Del gjerne. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

81 kommentarer

81 thoughts on “Noen har spredt nakenbilder av meg

  1. Du har jo allerede lagt ut toppløse bilder på bloggen din selv jo. Omg. Det er ikke greit at folk tar bilde å publiserer uten ditt samtykke men at du føler deg naken er vel ikke akkurat første gang

  2. søkki at d går an å vårå så slæm å gjør noe sånt.å ka er vitsen me å del sån kjenner æ blir forbanna på dem som gjør sånt.så respektløst.skulla vørri straffbart å gjort sånn.

  3. Fy f… Hvilken syk faan har glede av å gjøre sånt mot medmennesker? Sjalusien er vel sterkere enn kjønnsdriften hos sånne folk. Lavmål!

  4. Tips.kripos.no dette er ulovlig. Du vet klokkeslett og dato du var der. Antar det var i damegarderoben, halve jobben med å identifisere bildetager er allerede gjort. De må være medlem eller registrert bruker for å komme inn på Elixia. Fokuset på denne type kriminalitet er høyt.

  5. wow… tom for ord. Hvis dette faktisk er tilfelle, så kan man ikke føle seg trygg noe sted som en offentlig person. Det der er faen ikke greit. Også at en jente har gjort dette mot en annen jente? Det kan jeg faktisk ikke forstå.

  6. At det går an å synke så dypt!! Håper de finner vedkommende og at de får sin straff! Stå på Martine, du er så bra, og jeg heier på deg!!

  7. At noen kan finne på noe sånt!! Blir så oppgitt!! Men enig med Cecilie lengre opp her, prøv å ta personen og sett en stopper for sånne usmakeligheter en gang for alle! IKKE greit!! Sender klem og medfølelse <3

  8. Kontakt treningssenteret, og finn vedkommende. Dette er ulovlig, og hun må straffes. Ærlig talt vi er voksne mennesker…hvem finner på å gjøre noe sånt. Bruk hjernen

  9. Send meg pm på hvilket senter og ca klokkeslett. Så skal jeg få noen til å se hvem som var der på dette tidspunktet. Synd jeg ikke har sett jodelen selv så skulle jeg funnet ip adressen

  10. Politiet er i sammarbeid med Jodel, dermed er alt du trenger å gjøre å anmelde dette til politiet slik at de kan gå inn å identifisere hvem som postet bildet.

  11. Jeg blir helt sjokkert og finner ikke de rette ordene til å beskrive sinnet jeg føler når jeg leser dette. Jeg blir målløs over at det er mulig å være så ond og ville noen så vondt. Jeg synes ufattlig synd i deg, og jeg håper at de på en eller annen måte finner ut hvem som spredte dette bildet, og at de får seg en SAFTIG straff. Jeg beklager så innmari at dette skjedde med deg, mennesker er det verste dyret som noen gang har gått på jorden. Jeg vet ikke hva annet jeg kan si enn at jeg håper du klarer å komme deg gjennom dette, og vit at du har utallige mennesker som støtter deg. Sender varme klemmer til deg, Martine xx

  12. Hva slags mennesker gjør noe sånt? Tar bilde av en annen i en garderobe?! Hva får de ut av å gjøre noe sånt? Hva skjedde med folks moral, har de ikke lært å ikke gjøre andre vondt?
    Dette fortjener ingen. Jeg føler med deg, og blir forbanna på dine og andres vegne som blir utsatt for noe sånt. Hold hodet hevet, og gå videre med saken! Det er mulig å finne den som står bak.

  13. Fy faen for et rævhål!!! Føler virkelig med deg og håper inderlig du klarer å riste det av deg best mulig og tenke at dette er så lavmål at det ikke engang har injurierende kraft. Gode klemmer

  14. I ganske stor grad er mennesker de verste på planeten. Dette overasker ikke det minste.
    Dette er den ene arten som driver verdensomspent krigføring. En art der vi ikke kan respektere forskjeller. Vi behandler homofile som syndere, vi har sett på kvinner som mindreverdige, minoritetgrupper har blitt forkastet av samfunnet. Mink og rev blir satt i trange bur for deres pels, mus, marsvin, aper og mange andre blir misshandlet for ubrukelig forskning, svin, fisk, kyr, sau, høns, kalkuner, reker, krabber og mange andre arter blir tatt livet av. Nærmere 150 milliarder i året for å produsere mat som er i hovedårsak til livsstilsykdommer som myndighetene selger til folket og produksjonen fremmer fattigdom og utrydding av artsmangfoldet og nedkutting av regnskog. Vi ødelegger habitatt for oljer og andre resurser, individ blir satt i bås der alle må lære på samme måte, til tross for at forskning på læreevne ikke ligger i pugging og press, t samfunn der det er en 8 timers arbeidsdag når fysiologisk arbeidsevne ligger mellom 4 – 6 timer dagen.
    Nei, at mennesker er slemme med hverandre overasker meg ikke, for de aller fleste behandler ikke andre arter bra engang, som om deres liv ikke er verdt noe. Samfunnets hykleri er gigantisk!

  15. Så utrolig krenkende. Jeg er lei meg på dine vegne. Du skal kunne føle deg trygg på et treningssenter. Eller i hvilken som helst garderobe. Som flere skriver, anmeld og ta kontakt med treningssenteret. Håper mennesket blir tatt og blir utestengt!

  16. uff, så utrolig trist å høre at det finnes slike mennesker i området der du bor! det er ingen tvil om at du er offeret her og du har absolutt ikke gjort noe galt, og et hvert decent menneske skjønner det. hold hodet hevet og gå til politiet med det, for det her er virkelig ikke greit. håper det går greit med deg <3

  17. Det vil alltid være slike rovdyr over alt rundt oss. Ikke gi de mer makt enn det du tillater/gir De, for det er akkurat det de craver. Sånne mennesker vil kun lage kaos og ødeleggelser og nyte synet av “arbeidet sitt”. De har sjeldent et bra liv selv, man kan vel føle litt trøst i det I guess. Hold hodet hevet! Vi har alle kropp, vi er alle forskjellig. Det er synd på de, IKKE DEG, husk det 💜

  18. Rett og slett usselt og lavmål. Heldigvis oppi driten så virker det som om det kan bli lett å finne denne personen så jeg håper virkelig hun får som fortjent!

  19. Det fins en spesiell plass i helvete for folk som finner på sånne ting. Skal man ikke kunne føle seg trygg i en garderobe på treningssenteret sitt lengre? Det er helt forjævlig.

  20. Dette er ganske ille.
    Først og fremst må du ta dette med Elixia, de kan/skal finne ut hvem som var i garderoben på det tidspunktet.
    De må også ta affære fordi dette går på overtredelse av respekt for andre, og de som leverandør at en tjeneste skal sørge for å sikre deg mot overgrep.
    Det andre er at dette skal anmeldes. Forhåpentligvis er dette seksuell trakassering; Altså tatt bilde av deg, viser DIN kropp, til ANDRE enn deg. Dette er ulovlig, seksuell trakassering, og av en annen kvinne.

  21. Som tidligre nevnt så må du anmelde dette. Tipper at den som har lastet opp bildet ikke er smart nok til å gjemme sin egen IP. Sikkert ikke en vanskelig sak å få tak i gjerningspersonen.

  22. Har ikke greid å finne dette bildet noe sted, men dersom jeg gjør det kommer jeg selvsagt aldri til å spre det på nettet. Det er trist at det skal være sånn..

  23. Om du går til politiet så har dem rett til å få Ip adresse til vedkommende. Anmeldelse er det klokeste. Lykke til

  24. Du er ikke kroppen din.
    Kroppen er bare et fremkomstimiddel…
    I am not a human having a spiritual experience, i am a spiritual being having a human experience…
    Kropp er bare kjøtt og blod… illusjoner…

  25. Det er bare kroppen din som vises, hvorfor gidde bry seg? Hvorfor er alle så opphengt i kroppene sine? De vil snart bli til jord uansett. Du er ikke kroppen din, men du er den som styrer den.
    Greit nok, vi ønsker at den skal være fin, respektert og i god stand, men det får da finnes måte på hvor opphengt vi skal være i den.

  26. En veldig konkret og grei straffereaksjon mot den som sprer nakenbilder osv. av andre på nettet, måtte være at vedkommede nektes å ha internettabonnement, enten det er via mobil eller bredbånd, for en periode, for eksempel i 3 år ved første gangs overtredelse.
    Det forhindrer ikke vedkommede i å gå på nett, selvsagt, men lager tross alt visse hindringer for vedkommede. Det brukes jo mot pedofile, så hvorfor ikke mot andre som bruker nettet til kriminelle handlinger?

  27. Jammen hvorfor tar dere nakenbilder av dere selv og deler med andre da? Selv om det er uakseptabelt å stjele andre sine bilder og spre de rundt på nettet, bør de som er utsatt for dette, stikke fingeren i jorden og innse at de ikke burde ta slike bilder i utgangspunktet

  28. Har du prøvd å se gjennom EXIF-informasjonen til bildet? Finnes ofte mye informasjon der som feks tidspunktet bildet er tatt, mappenavn, hva slags telefon som er brukt osv.

  29. Håper dette ordner seg! Og at den som har gjort dette ikke slipper unna, sånne folk er totalt lavmål 😡

  30. Jamen – man skal vel ikke ta bilde av seg naken. Hvorfor folk gjør det begriper jeg ikke. Og så deler man bildene med andre. Det er jo rene idiotien, og da er det jo ens egen feil.

  31. Hvis man ikke tar nakenbilder av seg selv, så er det ingen nakenbilder å spre.
    Men det er jo haugevis av ekstremt oppmerksomhetssyke damer der ute…

  32. Det er helt grusomt at folk kan gjøre slike ting! Dette må du anmelde!! Politiet kan finne ut av dette.

  33. Kan ikke si jeg skjønner hvorfor du skriver et helt innlegg om det, da det åpenbart blir mer og mer oppmerksomhet rundt dette og sikkert mange som ønsker å finne bildet av deg, kanskje til og med for å spre det videre. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått rett til politiet, og ikke bloggen som ikke gjør annet enn vondt verre. Nå har du nettopp informert tusener av mennesker om et bilde de ikke engang visste eksisterte, kan ikke se hvordan det hjelper situasjonen.

  34. TIM: Idiot. Dette har ingenting med kristen moralisme å gjøre, men retten til egen kropp.

  35. Kan det være den drittsekken av den stalkeren du er plaget av som har gjort dette? Isåfall skulle han hatt riktig skambank.

  36. Er så råttent!!. Fikk selv melding av en jeg kjenne, om at det var delt film av meg på nett.Han sendte dette til meg slik at jeg kunne se hva det var. Kunne ikke tro mine egne øyne! At slike ting er kommet ut. Riktig nok noen år siden dette ble hemmelig filmet via ett vebcam som jeg ikke viste om.Men deles enda. Uten mitt samtykke.!! Ingen anelse om at dette var filmet da visse ting er privat. Mange mennesker som er skrekkelig og vil helt uskyldige vondt. Føler med deg og vet akkurat hvordan du har det 🙁

  37. Hva blir det neste jenter ?burka ved badestranden og i svømmehallen ?en naken kvinnekropp er ikke noe å skamme seg over.Både Adam og Adam og Eva og Eva var nakne,iflg bibbelen.hva AP`s tredje kjønn hen ?, angår så sier ikke skriftene noe om det.

  38. Synes du burde ikke la deg krenke av dette og ‘suck it up’.. I stedet for å klage i det offentlige rom.. imo…

  39. MORALEN ER – Ta aldri noen bilder av deg selv som du ikke vil dele med andre. Å stole f eks på en god venn eller en kjæreste er rett og slett naivt. Da må du regne med at naken bildet av deg kan bli delt på nettet. Så jeg har en delt forståelse for problemet med publiserte bilder. Det er forbudt å publisere bilde av andre uten at de har godkjent det, men når bildet er publisert, er skaden allerede skjedd. Og en dumpet kjæreste kan finne på mange rare ting som hevn etc.

  40. Ikke greit! Håper du finner ut av hvem som har tatt bildet. Og hvis hun som har tatt bildet leser bloggen din og skammer seg veldig.

  41. Virkelig ikke greit at noen har gjort dette mot deg Martine! Som et lass over her har skrevet burde saken anmeldes, og Elixia burde informeres. Slik bildetagning hører ikke hjemme i en offentlig garderobe, det hører vel strengt tatt ikke hjemme noe sted. Det er utrolig at noen har fått det for seg at det greit å ta bilder av et annet annet menneske i en situasjon hvor man blottlegger seg for andre, og dermed da faktisk viser en viss tillit til andre mennesker.
    Jeg ønsker også bare å komme med noen poenger til enkelte over her som de det gjelder kan tenke over:
    1. Det at man føler seg krenket og ” naken” av at noen har postet et bilde av seg selv uten klær betyr ikke at man ikke er fornøyd med kroppen sin eller at man er opphengt i kropp, det betyr bare helt enkelt at man ikke syns det er greit at noe som man ser på som “sitt”, noe som man selv skal ha helt kontroll over, skal spres uten din egen tillatelse. Minner om at dette også er brudd på norsk lov om noen hadde glemt det i forbifarten.
    2. Det at Martine har delt toppløse bilder av seg selv (om det er tilfellet) betyr ikke at det er fritt frem å spre bilder som ikke hun selv har tatt fordet om. Det blir det samme som å si at fordi at en persom har sex har hvem som helst andre rett til å ha sex med den personen, noe som på godt norsk heter voldtekt. Det er forskjell på å ville dele noe selv, noe man selv har kontroll over, og man selv har valgt å dele, fremfor at noen deler noe du overhodet ikke visste at eksisterte en gang. Om Martine hadde hatt lyst til å dele et bilde av seg selv mens hun kler på seg i garderoben på Elixia hadde hun sikkert gjort det på et eget initiativ.
    3. Til alle dere som sier at man kan takke seg selv om man tar nakenbilder av seg selv og sender til noen man stoler på: Selv om du har mottatt noe så betyr ikke det at du har automatisk rett til å dele det videre. Om en venninne forteller DEG en hemmelighet, betyr ikke det at det er greit at DU forteller det videre.
    4. I denne saken her var det ikke en gang snakk om at hun har sendt et bilde som hun selv har tatt, det er snakk om at noen har tatt et bilde av henne i en garderobe. På en offentlig plass! Ser derfor ingen grunn til at dere skal “ta” henne og antyde at hun er skyld i det selv for å ha sendt bilde i det hele tatt når ikke det en gang er tilfellet.
    Takk for meg

  42. Ser noen i kommentarene over ikke skjønner hvorfor du blir så opprørt over dette for: “kropp er jo kropp”! Dette gjør meg så forbanna. JA kropp er kropp men når det deles uten DITT samtykke og alle og enhver får se noe som egentlig er svært privat så er ikke dette noe å ta lett på. Om man vil dele et mer avkledd bilde av seg selv så er det jo greit. Tror ikke uansett at noen akkurat deler ett nakenbilde av seg selv på bloggen, kliss naken. værtfall ikke så mye av det i Norge. Men siden dette allerede er skjedd så er det bare en ting å gjøre å det er å prøve å gjøre noe med saken: anmelde og prøve å finne ut hvem som delte MEN også å heve hodet høyt, gå rak i ryggen å ikke la dette definere deg. Du er vakker akkurat sånn som du er og kroppen din sier ingenting om deg for en herligere person skal man lete lenge etter. Vi alle har skavanker og ting vi gremmes over på kroppen. Jeg for min del synes det er vakkert å se når andre deler og viser sine usikre sider og kan fortelle at: jeg er ikke perfekt, men jeg er meg og det trives jeg med. Du skjønner greia 🙂 dette har skjedd med andre og det er ikke første eller siste gang. Kan ødelegge liv sånne ting som dette så de som deler sånne type bilder uten samtykke er så dum i hue at det halve kunne vært nok. Synes det er bra at du tar opp dette på bloggen så det blir mer bevissthet på det her. Syntes det skulle vært mer fokus på hvor galt det er å gjøre sånne ting og dette er jo en fin måte for deg å kansje ta opp på bloggen og andre type media så det blir ENDA mer fokus på det!

  43. Er så enig med deg Heidi på alle 4 punktene. Skulle tro folk var smartere. Ville likt å se hvordan – de bedrevitende der oppe i kommentarfeltet som mener at dette ikke er noe å bry deg om eller at siden hun har postet sånne bilder av seg selv så er det greit – ville reagert om det var dem selv dette hadde skjedd med. De hadde nok ikke skrevet noe som dette, heller ligget på pikerommet å grått i flere uker. Folk ass.. eier ikke vett!

  44. Jeez… jeg må slutte å lese kommentarfelt… får helt vondt av hvor mange mennesker det finnes som virker helt ute av stand til den mest grunnleggende tankevirksomhet.
    Uansett hva hun har tatt og delt av bilder tidligere så har ikke andre rett til å ta seg til rette på denne måten. Uan-fokking-sett…
    Om noen faktisk TAR nakenbilde og SENDER villig til DEG så har du fortsatt niks rett til å dele dette med NOEN.
    Dette er så jævlig enkelt folkens…
    Men dere har selvsagt rett til å synes hun kan takke seg selv. Det smeller rett tilbake til dere selv, men det er ikke ulovlig å være litt hmm… kortreist. Så good on you.

  45. Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt av å være mann, når jeg ser enkelte av kommentarene fra menn her inne? Spesielt av de som ikke står fram med fullt navn.
    Hun har altså IKKE tatt bildet selv. Dette er en veldig kort tekst. Så kort at de fleste innleggene mine på Facebook er lenger. Ta dere tiden til å lese det, og – gitt dere har kapasiteten – forsøk å forstå det.
    Jeg tror det er viktig å skjønne at det er grenser uansett. Hvis hun hadde tatt bildet selv, og SELV valgt å legge det ut, så hadde det vært én ting. Det blir noe helt annet, noe som det er enkelt å skjønne at er krenkende, når noen tar bilder mot hennes vilje og legger dem ut. (Akkurat som det er forskjell på å ha sex, og å bli voldtatt – helt, helt, helt uten sammenligning forøvrig?)
    Jeg vil også anbefale deg å anmelde saken, selv om jeg skjønner at det vil bli en belastning.
    De fleste menneskene jeg kjenner er fine folk, selv om det finnes unntak. Hvis du teller over antallet støttende kommentarer, og så over antallet støtende kommentarer her, så tror jeg du får en grei ratio over brukbare mennesker.
    Lykke til – og ikke la dette knekke deg 🙂

  46. Pappan til Martine:
    Godt å se at du er der. Tror jeg kan sette meg inn i fars meninger og valg av svar. Støttes utad og du støttes for det indre alternativ.

  47. Det er kun 3 partier på Stortinget som vil gjøre noe med dette både handlekraftig og teoretisk KrF, Senterpartiet og Frp.

  48. Bare trist det hele…..men hvorfor la seg fotografere naken…..kan jo misbrukes som alt annet…..

  49. Dette er uakseptabelt og kjempe ubehagelig😳 Håper de som tok bilde skjønner hvor alvorlig det er og får konsekvens. Modig av deg å legge ut dette. Kanskje du hindret det fra å skje med noen andre, fordi at de kanskje skjønner hvor ille det er.
    Stå på og husk du er super👍

  50. Vondt å lese… Har ikke opplevd dette før men kan tenke meg hvor ubehagelig situasjonen er for deg. At folk tror dette er et pr stunt er jo bare latterlig.. Ikke la denne personen vinne 🙂

  51. Huff. Føler med deg. Det må være fælt! Håper at IDIOTEN som tok bilde av deg blir tatt, for et patetisk menneske. Jeg finner ikke passende ord for å beskrive hvor tåpelig gjort det var å ta bilde av deg naken, skjønner ikke at det er mulig å finne på noe sånt en gang. Håper personen angrer seg, og innser at det var LAVMÅL. Stor klem til deg Martine! <3 Husk å ANMELD!

  52. Uff, så sykt ubehagelig! Forstår godt at du føler deg «naken». Du kunne liksom ikke gjort noe fra eller til heller, bare en kjempe teit person dette her.. Sender trøst!

  53. Jodel.. politiet finner ut hvem som har lagt det ut der iallfall.
    Det der er ulovlig så hadde jeg vært deg hadde jeg anmeldt fort som fy. At mennesker kan være slik mot andre, jeg fatter det ikke. Får iallfall tak i personen bsk jodel-bildet, så kan de ta det fra der iallfall.. stå på Martine, liker deg godt jeg!

  54. Dette er helt uakseptabelt. Du må anmelde til politiet med en gang. De kan få informasjon fra Elixia om hvem som har vært der i det samme tidsrommet. Anmeld det, vær så snill. Det er straffbart og veldig alvorlig sak.

  55. Kjell, Henke, Jan, Knut Olsen, Tanja, Bjørn: Det er tydelig at dere ikke har lest innlegget ordentlig, men er kjappe på å slenge dere på tastaturet og anklage jenta for å ha tatt bildene selv. HVORFOR syns dere det i førsteomgang var greit å kaste ut av seg en slik kommentar? Se for dere om dette var datteren, søsteren, kjæresten eller moren deres, hadde dere syns det hadde vært greit at anonyme mennesker hadde tatt seg friheten til å sitte bak et tastatur og spy ut “visdomsord”? Jenta ble tatt bilde av på et treningssenter (der hun egentlig bør føle seg trygg), MOT hennes vilje, av en parasitt av en landsmann vi har.
    STÅ PÅ MARTINE!!! Dette er vondt nå, men husk at det er kun tapere som har delt og som fortsetter å dele bildet. Også de som prøver å finne bildet.

  56. Folk i kommentarfeltet her vet åpenbart ikke hva de snakker om. Det er helt uspiselig å gjøre noe sånt. Sender en klem til deg Martine, dette er IKKE din feil. JEG BLIR SÅ SINT

  57. Jeg kjenner jeg blir skikkelig sint! Respektløst og stygt gjort. Jeg sender deg en klem <3

  58. Hei Martine. Vær sterk og hev deg over dette. De som gjør noe slikt er noen småkryp med en forskrudd personlighet. De trenger psykiatrisk hjelp.

  59. Hei! Off topic, men så deg i Karl Johan i dag og du er så utrolig FIN! Ville bare si i at du ser helt strålende ut og at du virker som en veldig god jente. 🙂

  60. At noen snikfotograferer på treningssenter er IKKE greit! Jeg håper du anmelder dette, og at hun som har gjort det må ta noen konsekvenser for det. På tide at noen slike saker tas alvorlig og oppklares – det er det eneste som kan sette en støkk hos de som tenker at sånt er greit å gjøre og “morsomt”. Det er nok unge jenter som ikke tenker over hva de gjør, og ikke forstår og respekterer “privatlivets fred”. Det var nok spennende å dele et “blinkskudd” av et kjent fjes (og kropp) Du er en flott jente, og dette er krenkende. Hva du selv velger å dele er noe helt annet. Da har du valgt bilde, setting og budskap selv.

  61. Hilde: Hei Hilde. Jeg vet ikke om du har barn, eller om du skal ha barn. Men jeg håper den gangen noen tar et bilde av datteren din i en garderobe og legger det ut på nett at dette ikke er holdningen din. Da har du virkelig en utfordring. Det fortjener ikke jenta di (eller gutten). Lov å bruke hue litt. Ha en fin søndag. Mvh Pappaen til Martine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *