Takk for omtalen, Jodel!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Akkurat nå sitter jeg hjemme hos mamma og pappa. For en tid siden slettet jeg appen Jodel, rett og slett fordi jeg ikke orket kanalene der inne der folk skrev dritt om andre, bloggere og kjendiser. Der inne kan man være så anonym man bare vil, og til tross for at det i utgangspunktet ikke er lov til å omtale personer så skjer det (og det tillates av Jodel selv siden de lar kanalene være oppe å gå). 

Jeg kunne blitt fly forbanna over alt som blir skrevet på Jodel både om meg selv og om andre. Jeg kunne blitt sint, lei meg og jeg kunne tatt et sikkelig oppgjør. Men jeg tror faktisk ikke at det er måten å håndtere det på. Jeg ser flere dager i uka bloggere og kjendiser som kommenterer at de tar seg nær av det som blir skrevet om dem, at de er sinte og at de ikke kan forstå at folk skriver dritt om dem i forumer som dette. 

Men, hør nå her!

Med en gang man velger å ta en plass i det offentlige rom enten som blogger, artist, TV-deltaker eller skuespiller, så velger man faktisk også de baksidene det medfører, og en av de tingene er at det er veldig mange som gjør seg opp en mening om deg. Man setter seg i en posisjon der det er lett å ta deg og der det er lett å mene noe, men på mange måter er ikke det bare dumt. For mange av oss lever nemlig av at folk har lyst til å lese om oss og omtale oss! 

Det er ikke noe nytt at folk snakker, og folk elsker å snakke om mennesker de tror at de kjenner, folk elsker å snakke om ting de tror at de vet noe om og folk elsker å mene noe om mennesker de overhode ikke kjenner. Det har alltid blitt gjort, og det kommer det heller ikke til å bli slutt på. Men hey! Jeg forsøker faktisk å ta det som en ære at noen har lyst til å bruke sekunder og minutter av sin dag til å skrive ting som:

“Er Martine H gravid?

“Så Martinehalvs gå gjennom Karl Johan i treningstights i stad. HAHAHAHAH”

“Hvem tror hun Martine Halvs at hun er egentlig?

“Er det slutt mellom Martine Halvorsen og typen?”

“Hvem tjener mest av Sofie Nilsen og Martinehalvs?” 

“Fyfaen så stygg Martinehalvs er?!”

Det er en stor forskjell på omtale og hat, og stort sett handler det meste om nysgjerrighet og spørsmål fra de som følger deg og finner deg interessant. Netthat er aldri greit, men at noen ønsker å bruke tid på å spekulere om noen er gravid eller at noen ser merkelig ut i treningstights er ikke annet enn underholdene og festlig. 

Hver gang noen omtaler deg blir du litt mer eksklusiv og spennende,  så jeg blir nesten nødt til å takke de som bruker tid på å omtale meg. 

Thank you!

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

1 kommentar

1 thought on “Takk for omtalen, Jodel!

  1. Nå vet jeg ikke om du ser dette, Martine. Var det du som var på TV2 nyhetskanalen i dag og uttalte deg om hashtag-en #MeeToo?
    Jeg er mye eldre enn deg. Jeg har faktisk en datter på ca. din alder. Jeg kan alldeles sympatisere med #MeeToo-bevegelsen.
    Det jeg stusset over, var uttalelsen din om at du kunne oppleve at seksuell trakassering startet allerede i barneskolen. Jeg tror du nevnte klaps på stumpen?
    Jeg tror – jeg skal ikke utnevne meg til talsperson for alle menn – at kjønnslig utforskning i barneskolealder ikke nødvendigvis er seksuelt orientert. Min mening er at det er basert på nysgjerrighet. For egen del startet ikke seksuell orientering mot det annet kjønn for jeg kom i puberteten. Før det var alt annet bare en kjønnslig nysgjerrighet – hvorfor vi er to kjønn og hva det kan ha av komplikasjoner.
    Min oppvekst var med to jenter som lekekamerater som bestevenner. I en alder av 5-6 år ville de gjerne se når jeg tisset. De var nysgjerrige over gutter. Det var ikke noe seksuelt over det, de var bare nysgjerrige. Et klaps på rumpe eller føling på et bryst *behøver* ikke å være seksuelt. Det kan være et uttrykk for nysgjerrighet.
    Jeg bare syntes du var så bastant da du sa det føltes som et “overgrep”. Jeg følte det aldri som et overgrep at mine jentevenner var nysgjerrige over min guttekropp.
    Men ellers: Fin og saklig debatt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *