Velkommen gutter!

Categories Tanker 💭

Ine Eriksen Søreide er Norges første kvinnelige utenriksminister og skriver i dag historie. Hun overtar plassen til tidligere utenriksminister Børge Brende. Lillehammer Byavis velger å presentere det følgende: 

Jeg stiller meg selv spørsmål om hvorfor Lillehammer Byavis i alle dager presenterer Ina Marie Søreide på knærne, i ført en svart minikjole i høyde med underlivet til disse utenlandske soldatene, samtidig som hun holder dem på rumpa? 

Jeg vil tro at tegningen forsøker å få frem at Norges nye forsvarsminister har ønsket amerikanske styrker utstasjonert på norsk jord. Tanken er nok også på mange måter et forsøk på å illustrere Norges forhold til USA, som muligens underdanig. Tanken kan godt være festlig, men fremstillingen vil jeg tørre å påstå at de bommer totalt med. Jeg stiller meg selv spørsmål om Lillehammer Byavis hadde presentert tidligere forsvarsminister Børge Brende sittende på knærne, holdene rundt soldatenes rumper på denne måten? Jeg tviler. 

I mine øyne blir tegningen ikke annet enn pinlig og ganske så klein. Det er fantastisk (uten å ta stilling til parti) at Norge har fått en kvinnelig utenriksminister, men Lillehammer Byavis kunne spart seg for dette forsøket på å være festlige. 

Hvis jeg skal være helt ærlig så sliter jeg faktisk med å tolke denne. Ine Eriksen Søreide er faktisk en av regjeringens viktigste medlemmer og jeg lurer: Blir hun her fremstilt som en sexdukke eller rett og slett underlagt disse karene? Som forøvrig ikke er noe bedre. 

Uansett så syntes jeg at bildet/karkaturen er et slag i trynet på #Metoo kampanjen som foregår i disse dager. 

Karikatur og humor er viktig, men klarer man det ikke uten å seksualisere? Jeg føler liksom at det kun er lite oppfinnsomt og relativt gammeldags og fremstille damer sånn her. 

Ei litta bom kanskje?
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *