Burde damer som meg knebles?

Categories Tanker 💭

I går postet jeg en video på Facebook der jeg leste opp noen av kommentarene jeg har fått den siste tiden. Jeg bestemte meg derfor for at jeg faktisk ønsket å poste noen av kommentarene, slik at faktisk folk kan få se hva vi skriver om hverandre. 

Hver morgen stiller jeg meg selv spørsmål om hvem jeg ønsker å være. Jeg er rimelig sikker på at det er fler som gjør akkurat dette, og om man ikke gjør dette hver morgen så har man hvert fall gjort det før. Når spørsmålet er stilt så tror jeg de færreste av oss svarer at vi ønsker å være mobbere, mennesker som får andre til å gråte eller mennesker som ønsker andre vondt. Allikevel skjer det flere ganger daglig at noen velger å sjikanere, mobbe og snakke nedlatende til andre. Det er lov å ikke alltid klare å være den personen man ønsker, men ikke på bekostning av andre, eller noe man egentlig ikke kan stå for. 

Jeg har aldri blitt mobbet på skolen av mine jevnalderede, og det er nesten komisk at det nå er foreldrene til disse som er de verste. For vi er alle enige om at mobbing er feil, men samtidig så fortsetter vi. For jeg etterlyser flere gode mennesker, mennesker som heier på hverandre, ser hverandre og strekker ut en hjelpende hånd når det trengs. Mennesker som er villige til å støtte hverandre, fremfor å tråkke ned hverandre. 

For du må gjerne være uenig, men jeg fortjener faen ikke å bli voldtatt fordi du har en annen meningen enn meg. 

Vi voksne er nødt til å slutte, vi er nødt til å ta oss i nakken og vi må forstå at det finnes mennesker som er annerledes enn oss. Vi må forstå at det finnes mennesker som tar andre valg enn oss og vi må forstå at vi ikke kan like alt, eller alle. 

Det er sant at barn lærer av foreldrene sine å mobbe, til tross for at de aller fleste foreldre sier seg enig i at mobbing er feil. For det er sant at du lærer barnet ditt å mobbe, og av og til så trenger man kanskje en oppfriskning på hva man egentlig driver med.

For hver gang du: 

1. Klager på andre i trafikken, kaller de håpløse, ubrukelige og muligens enda verre ting…

2. Ler av andre mennesker på TV fordi de ser annerledes ut, opptrer annerledes eller ikke er like perfekte som deg selv…

3. Snakker nedlatende om livssitsuasjonen, valg eller økonomien til en annen i familien…

4. Sier noe nedlatende om andre menneskers religion, tro eller livssyn…

5. Himler med øynene når naboen går forbi…

6. Sier noe lavt og stygt til partneren din om en dere går forbi på gata… 

7. Skriver til Farmen-deltakerne at de er ubrukelige og håpløse…

8. Tar snikbilder av noen som er større enn deg selv på treningssenteret…

9. Snakker stygt om sjefen din rundt middagsbordet…

10. Baksnakker “feil” som læreren til barna gjør… 

11. Snakker dritt om fotballtreneren til eldste sønnen… 

12. Hver gang du glemmer å vise forståelse, være et medmenneske og huske på at du ikke er bedre enn noen andre…

Forteller du barnet ditt at det er helt greit. 

Vi voksne har et valg, og vi kan ta et valg om hvem vi ønsker å være. Det er helt i orden å være uenig, men vær uenig med måte. Med stil. Det er nemlig forbanna dårlig stil å si at damer du er uenig med burde knebles og holdes i en kjeller, eller at man er så stygg at man ikke fortjener å leve, fordi noen mener noe annet enn deg. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

20 kommentarer

20 thoughts on “Burde damer som meg knebles?

  1. Dessverre er det mange mennesker som rett og slett har et sett med holdninger og meninger som ikke likner grisen. I tillegg har de gjerne en trang til å tråkke på folk. De blir fryktelig tøffe i kjeften når de sitter bak et tastatur, og tror at de har rett til å si hva de vil. Jeg synes du skal politianmelde dem! Rett og slett!

  2. Du er fin, både inni og utenpå <3 håper du klarer å se forbi det tullet folk skriver til deg 🙂

  3. 😡😡😡😡😡 koker over for meg snart! Dumme dumme dumme mennesker som kan tenke tanken om å gjøre dette mot noen, og så velger de å få det ut på deg!!! Fysj, jeg blir kvalm og hjertet mitt gjør vondt. Har ikke ord. Du gjør en forskjell hver dag med det du skriver. Det er så mange av oss som sitter og leser dine tekster bak skjermen, og jeg personlig smiler. Du endrer synet jeg har på ting på en positiv måte, og jeg bare «YESS!!» noen som jeg liker og kan forholde meg til!! Stå på du er rå!!

  4. Jeg har etter mange år med skuffelser kommet til den konklusjonen at mennesker genrelt er noe dritt. Å vokse opp med disney,eventyr og romantiske bøker er ikke noe man burde gi barn, det øker bare skuffelsen når man finner ut at uansett hvor snill og god du er,uansett hva du ofrer for andre og uansett hva du gjør godt.. så trampes du ned,rives i biter og blir tilslutt ikke bare ensom,men bitter og ensom. Lykkepiller og å slutte å håpe har vært det eneste alternativet for meg, det andre var å gjøre slutt på lidelsen på en grei måte. Folk er bare ekle mot hverandre, de trenger ingen grunn annet enn at du ER der..

  5. Leste om dette i nyhetsoversikten. Det som slo meg var at disse holdningene egentlig er ganske like de som ytterliggående muslimer hevdes å stå for. Der skal jo ikke kvinnen vise sitt ansikt, og heller ikke ytre seg offentlig. Og hun må slett ikke ha en mening som går i mot mannen. Visste ikke at disse ytterliggående muslimene hadde så mange støttespillere blant nordmenn. Har jo egentlig en mistanke om at det er de samme personene som også er reddest for muslimer. Hvordan tenker de egentlig? Jeg har aldri lest noen blogginnlegg fra deg, men du bør uansett kunne si hva du mener. Stå på!

  6. Takk for reflekterte og gode innlegg. Jeg setter pris på at du bruker stemmen din. Jeg heier på deg!

  7. Enig med deg, bortsett fra nummer 4. At religiøse
    Forestilinger og religiøse folk ikke skal hånes er bare feil.
    Hvorfor skal ikke religiøse som mener at homser
    Og mennesker som har sex utenfor ekteskap skal steines hånes? Hvorfor skal de som mener at “de kommer nærmere Gud ved å gå i søppelsekk ikke hånes? Hvorfor skal ikke de som mener at jenter som går kledd som de vil er horer ikke hånes?? Dette er latterlige forestillinger fra latterlige
    Mennesker og de må hånes til fornuft.husker du avisen hedbo i Paris? De ble drept fordi de hånet en ond religion. Er det sånn du vil ha det?
    At du trues er selvfølgelig bare forkastelig.

  8. Har aldri lest bloggen din før, men kom akkurat over den på Nettavisen eller noe.
    Du virker som en sterk kvinne, og du ser helt fantastisk ut! Stå på Martine! 🙂

  9. Helt forferdelig at folk kan snakke slik om noen andre. Men hver gang, tenk, jeg er faktisk mye bedre enn dem! For vet du hva? De folkene som faktisk orker å bruke tid på slikt noe, det er faktisk de det bunn og grunn er synd på. Og det vet alle oppegående mennesker. Så ikke la deg knekke. Smil til verden, så vil du se at veldig mange smiler tilbake! 🙂
    Hilsen Thomas som ikke vet hvem du er, men leste en sak om deg i nettavisen og ble sjokkert.

  10. Tragisk at vi lever i en tid hvor dette bare blir verre og verre, ikke bedre. Du *kan*, avhengig av hva blogg.no har av muligheter, slå på autentisering og sporing av kommentarer, f.eks med Facebook, Google etc. Når disse føkkings taperne må stå frem med navn, tør de ikke si noe.

  11. Hei ☺️ Jeg ville bare si at jeg synes du er helt fantastisk jeg ❤️ Skjønner ikke i det hele tatt at det er fysisk mulig at du skal få så mange møkka kommentarer! folk burde rett og slett skamme seg! Men alltid husk at de personene som virkelig MÅ rakke ned på andre, de har virkelig problemer når det kommer til seg selv.. Du er herlig, vakker og helt fantastisk ❤️ Masse klemmer ifra Veronica, 30 år ifra Hokksund ❤️☺️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *