Ikke likestill meg på bekostning av landet mitt

Categories Tanker 💭

Når jeg var yngre var en av mine store drømmer å forsvare landet. For meg var det en drøm at jeg, som jente kunne ta plass i det norske Forsvaret hvis det var det jeg ønsket. I flere år var det et mål, en drøm og en fremtidsplan. På et tidspunkt endret de drømmene, målene og planene seg, og jeg valgte en helt annen vei. Ikke fordi at jeg nødvendigvis ikke ville i Forsvaret, men fordi det var noe annet som fristet mer. 

For to dager siden skrev Aftenposten om at Hæren senker sine fysiske krav, fordi de ønsker flere kvinnelige soldater. Aftenposten skrev også at de gjør det, til tross for at Hæren selv syntes det er prinsipielt galt å gjøre det. Og til tross for at jeg kjemper for likestilling og for at jeg er feminist, stikker det i magen at disse kravene senkes for at det skal bli flere kvinnelige soldater. For i akkurat dette tilfelle må jeg legge bort alle mine meninger om likelønn og at kvinner er like viktige som menn. For jeg vil ikke at jeg skal bli likestilt på bekostning av landet mitt. 

Likestilling redder oss nemlig ikke i krig, men gode soldater gjør det. Og hvis vi først skal snakke om likestilling betyr det at alle har muligheten til å prøve seg. Både kvinner og menn. Ikke at det tilpasses fordi man har innovertiss, i stedet for utovertiss. 

Flere har diskutert at disse kravene det er snakk om har vært for høye både for menn og for kvinner, og hvis det er tilfelle er det ikke annet en tåpelig å legge det frem på en måte at de endres, for å få plass til oss kvinner.

I mine øyne har Hæren viktigere feministiske oppgaver å ta hånd om. Som blant annet at Forsvaret i fjor opplevde en markant økning i antall varsler om seksuelle lovbrudd, deriblant trakassering. Ikke det at seksuelle lovbrudd egentlig er en feministisk oppgave. Det er vel heller en oppvask av bedritne holdninger hos dårlig oppdratte gutter. 

Vi er avhengige av å ha et forsvar som fungerer. Vi er også avhengig av at det er kvinner som tjenestegjør i Forsvaret og som jobber rundt og i Forsvaret. Men i dette tilfelle er det i mine øyne ikke hvilken kjønn man er som er det viktige, men hvordan man fungerer som soldat. De fysiske kravene er derfor ekstremt viktige, for det handler om Forsvaret vårt, og hvordan vi er i stand til å møte andre land og kriser. Jeg syntes det er fantastisk at vi som kvinner både ønsker og har mulighet til å ta plass i Hæren, men vi kan ikke senke standaren fordi vi er kvinner. 

Det er faktisk ikke snakk om en gymtime i 9. klasse. Det kan på et tidspunkt være snakk om liv og død, og om man da har pupper eller ikke, har ingenting å si så lenge man er rusta og forberedt. 

Det handler jo faktisk om landet vårt. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 


Foto: Kjersti Westeng // Nettavisen

// Marty

3 kommentarer

3 thoughts on “Ikke likestill meg på bekostning av landet mitt

  1. Selvom kravene senkes på sesjon, så betyr ikke det at feks kvinner kommer inn overalt. Det stilles fremdeles krav fra begynnelsen av førstegangstjenesten. De aller fleste avdelinger tar inn flere soldater, enn det de trenger. Dette fordi de soldatene som ikke når helt opp, blir plassert til å gjøre enklere ting, feks hjelpe de som tar opp skolefag. Rekrutt perioden er en stor og lang seleksjonsprosses, der man som individ blir vurdert hele tiden. De sterkeste, mest samarbeidsvillige og mest motiverte, får de beste stillingene.
    Så selvom kravene nå har blitt senket, så skal du ikke bekymre deg for hvem som beskytter landet vårt. Det er fremdeles sterke individer som beskytter oss.

  2. Ved testing av gardister som var langt over snittet atletiske, bestod kun 3 av 17 soldater testene. Dette til tross for at så godt som alle hadde høyeste karakter på de fleste andre fysiske tester.
    Kravene for løypa var derfor satt for høyt, og det ble lagt på et ekstra minutt som en korrigering. Dette for å samkjøre kravene med eksisterende krav.
    Dette er heller ikke snakk om hvem som blir soldater, men testing av eksisterende soldater. De blir ikke bedre soldater av å stryke på testen, og det er ingen som tar plassen deres om de stryker.
    I tillegg er det betydelig forskjell på de fysiske kravene i forskjellige stillinger. Fallskjermjegere og vognførere krever forskjellige egenskaper.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *