Sommerens dårligste artikkel.

Categories Tanker 💭

Hør her Elle. Flat mage uten å trene har ingen verdens ting å gjøre med å ha et glimt i øyet. Det eneste artikler om flate mager uten trening gjør, er å signalisere en idealkropp – Og det gjør meg forbanna.

På søndag publiserte motemagasinet Elle artikkelen om hvordan du kunne få ballongmagen flat på et blunk. Triksene innebar å drikke mye kaffe, gå masse på do og slutte å tygge tyggis. I dag morges gjestet jeg Nyhetskanalen på TV 2 for å snakke om saken, og Elle sitt svar til artikkelen var at den var ment humoristisk, og med en glimt i øyet. 

Men hvor humoren ligger i det å publisere artikler, fra personer uten kompetanse, om hvordan man skal få flat mage, uten å trene ligger kan jeg faktisk ikke skjønne. Elle har i mange år vært ett av mine favorittmagasiner, men det skuffer meg at de ikke har kommet lengre i kampen om god selvtillit og selvfølelse, for ikke å snakke om at de ikke heier på damer, slik de burde. For når man er en så stor inspirasjonskilde er man nødt til å tenke se gjennom to ganger.

Det er ikke noe annet enn misvisende og oppfordre til andre tiltak enn fysisk aktivitet. I Norge har vi så mange gode og ledene profiler innen for trening, helse og kosthold, og disse beviser gang på gang hva som må til – Og halvgode artikler med ubrukelige tips er ikke en del av prosessen. 

Det jeg oppfatter som mest problematisk med artikkelen er derimot at idealet er å få flat mage, og at dere idealiserer en type kropp. Jeg skulle så gjerne ønske at dere gikk ut å forklarte dere og sa at dere bommet, fremfor å støtte opp under det og skylde på humor. For dette har ingenting med overvekt eller sunn helse å gjøre, og jeg savner innspill til morsomme aktiviteter, gode måltider og tips og triks til hva man kan fylle dagene sine med – Fremfor hvordan man skal bli kvitt magen sin. 

Hva med at dere fokuserer på å elske kroppen sin, uansett hvordan man ser ut? Hva med å bidra med at man skal ha et godt selvbilde? Hva med å gå bidra til feminismen sin utvikling? Hva med å bidra til sunne tiltak for å oppnå best mulig både psykisk og fysisk helse?

Elle, innrøm at dere bomma og ikke legg skylden på noen andre, eller skyld på humor. Jeg tror dere har vunnet sommerens dårligste artikkel – Gratulerer. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 


Slutt å fortell målgruppen deres med kvinner som er mellom 18-39 om hvordan de kan oppnå det dere ser på som et ideal. La meg være fornøyd med den bikinikroppen jeg har – Ballongmage eller ei.

 

 

// Marty

15 kommentarer

15 thoughts on “Sommerens dårligste artikkel.

  1. Nei. Flat mage uten trening er faktisk det nærmeste ærlighet du kommer. Vekt/fedme/flat mage har 80+% å gjøre med kosthold, trening bare hjelper forbrenningen.
    Flat mage er ikke et uoppnåelig ideal, det er et et veldig oppnåelig ideal og mye mer attraktivt enn håndtak og noen kilo ekstra.

  2. Hei, Martine. Hvor har du fra at man ikke kan få flat mage uten å trene? Visste du at det er dårlig kosthold som gjør at fettet rundt magen ikke forsvinner. Legg om til et totalt sukker- og stivelsesfritt kosthold, så skal du se at kroppen kvitter seg med det farlige magefettet, slik den er ment å gjøre fra naturen sin side. Trening er kjempesunt for formen, og ære være de som liker å trene. Når det kommer til slanking er det imidlertid slik at kostholdet er viktigst. Om flat mage er noe å hige etter, er en helt annen diskusjon 😉

  3. Til dere to øverste i kommentarfeltet: Har dere lest artikkelen til ELLE? Tror dere skjønner poenget litt bedre da 🙂

  4. Hei!
    Jeg digger bloggen din, men må bare skyte inn at for sånne som meg, som til stadighet blir kalt gravid fordi jeg har så oppblåst mage, er det veldig nyttig å få tips om hvordan man unngår oppblåsthet. Det handler ikke om noen idealkropp, men det er faktisk veldig slitsomt å ha ekstremt oppblåst mage hele tiden, så det gjør vondt.

  5. Slutta å lese dameblader for flere år siden. Et tips jeg hørte ble en oppvåkning. “Do not read beauty magazines, they will only make you feel ugly”. Noen ganger lurer jeg på om kvinner er sin egen verste fiende. Mote som sådan kan for så vidt være interessant.

  6. Helt enig i det du sier! men tror kanskje det er litt rettet mot “oppblåst” mage og vannansamling i kroppen, noe som forøvrig også er normalt og teit å påpeke

  7. Vel, i og med at du leser hva Elle skriver og dermed lager et helt innlegg ut av det vil jeg tro at du gjerne vil ha flat mage og er veldig usikker på deg selv og kroppen din. Prøv å bare spis litt mindre og vær litt mer aktiv så klarer du det nok til slutt:-)

  8. Åherregud. Elle skriver om hvordan man unngår oppblåst mage, ikke hvordan den blir flatere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *