Drita på smuglersprit

Categories Tanker 💭

Skrevet 12.2.16

Stemningen er god, den hjemmelagde pizzaen fordøyes sammen med blandingsflaskene. Musikken runger i ørene og dansegulvet blir bare fullere og fullere. Flørtingen blir hetere og skjørtene blir bare kortere og kortere. Det er gøy, vi koser oss. Vi ler jo, vi danser jo, vi smiler jo. Folk roper, hyler, snurrer og kaster alt som er av hemninger. 

Så tar det plutselig slutt. En av gjestene går i bakken. Helt uoppfordret, midt i dansingen, midt i flørtingen, midt i festen, midt blant festens gjester. Hun går i bakken, jeg får ikke kontakt, ingen får kontakt, selv ikke jentas flørt som nå er over snittet uinteressert i kveldens bytte får kontakt. Jeg blir redd, livet på dansegulvet fortsetter, mens pulsen på jenta stopper. Jeg og vi få som oppfatter dette ringer dit vi er opplært å ringe. I den andre enden får jeg spørsmål om hva jenta i fanget mitt har drukket, og jeg vet ikke. Jeg har ingen anelse. Jeg vet at hun er mindreårig, hva hun heter, mer vet jeg ikke. Jeg får spørsmål om jeg kan prøve å kontakte foreldrene, og klart kan jeg prøve og kontakte foreldrene.
Ambulansen kommer og bringer med seg jenta. Jeg og vi få som fortsatt er til stede ser hun forsvinne med blålys ut i natten, og på nærmeste hushjørnet står to av de andre gjestene på festen å snakker med en fyr i en bil. De strekker inn hånda, og får tilbake en pose, og bilen kjører avgårde – til neste hushjørne. 

Jeg og noen av de andre prøver desperat å få tak i jentas foreldre. Vi sender meldinger på Facebook, ringer og tekster. Ingen kontakt. En time senere, når jeg ligger hjemme ringer moren meg opp og spør hva jeg vil. Jeg forklarer situasjonen og skjemmes mer og mer. Moren svarer at hun og jentas far er i selskap og har nytt alkohol, så derfor kan de ikke hente henne. Men hun sier at de så klart skal vipse henne penger så hun kommer seg hjem. Storebroren kommer hjem om noen timer så det burde gå fint. Hun takker for at jeg ga beskjed og sier god natt før hun legger på. 

Jeg er sjokkert. Jeg er lamslått. Jeg vil skrike til damen i telefonen at datteren din blir pumpa på sykehuset fordi hun har kjøpt noe dårlig smuglersprit. Hvem vet hvilken skade det kan ha gjort, hvem vet hva dårlig smuglersprit kan inneholde?
Det er ikke greit å kjøpe sprit fra mannen i denne bilen fordi du ikke har penger eller fake legitimasjon. Og jeg mener faktisk at det er sikkelig ugreit som forelder, og håndtere situasjonen på den måten. Helt i orden at du som forelder skal få kose deg, men ikke når det gjelder ditt barns liv. Og jo, man kan si at jenta var dum som gjorde dette, og drakk seg drita full – men dette viser at det er fryktelig mange idioter der ute. Og jeg vet ikke hvem som er den største av dem.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Drita på smuglersprit

  1. Har lest dette innlegget før for lenge siden. Hvis det er du som har skrevet det bør du kanskje markere at dette er et gammelt innlegg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *