En prat om kontantstøtten

Categories Tanker 💭

Jeg har tidligere aldri tatt noen stilling til kontantstøtte, men når dette kom opp i media for noen dager siden økte interessen min betraktelig. Jeg skal ærlig innrømme at jeg måtte søke opp hva det er, for å klare og sette meg ordentlig inn i det. Hvis du ikke er helt sikker på hva det er er, så er det en kontantytelse som gis til foreldre som har barn mellom ett år og to år, som ikke eller bare delvis benytter seg av offentlig barnehage. Det skal sies at kontantstøtten ble innført samme året som jeg ble født, og at mine foreldre antakeligvis benyttet seg av den. 

Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo vil ha en forsøksordning der kontantstøtten fjernes i utvalgte bydeler og erstattes med norskopplæring og aktivitetstilbud. Flere av partiene støtter dette, blant annet Venstre og Fremskrittspartiet. Fordi kontantstøtten kombinert med manglende barnehagebygging i Oslo har vært et hinder for blant annet norskopplæring for Oslos yngste innbyggere.

Som nevnt har jeg ikke noe forhold til kontantstøtten, utover det jeg nå har lest meg opp på. Jeg oppfatter at denne saken handler om integrering, noe jeg syntes vi som samfunn generelt er for dårlige på. Dette tiltaket diskuteres jo i utgangspunktet ikke for at den gjennomsnittlige etniske norske kjernefamilien skal fratas kontantstøtten, men for innvandrerbarna skal integreres i det norske samfunnet. Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å omtale oss som oss og de, norske og innvandrere.
Jeg er for et fellesskap, bestående av mennesker som klarer å kommunisere og bidra for et trygt, sunt og godt samfunn. 

Vi må gjerne fjerne kontantstøtten for min del, mye fordi jeg kjøper argumentet om integrering, og fordi jeg syntes man skal legge pengene vi nå bruker på kontantstøtte i en pott for barnehager, samt også utviklingen av integrering. Men i en diskusjon om integrering, er jeg redd kulturene politikerne ønsker å nå, vil fortsette å gå hjemme med barna. Forskjellen vil kun være at de gjør det uten økonomisk støtte. Det blir dannet et tydeligere og tydeligere klasseskille mellom oss, og forskjellen på de som har mulighet til å gå hjemme med barna og de som ikke kan det øker på lik linje med alle andre forskjeller blant oss. Obligatorisk barnehage er selvfølgelig en interessant diskusjon, men skal man ta retten fra foreldre som ønsker og har mulighet til å tilbringe tid hjemme med barna sine muligheten? 

Jeg tror oppriktig man skal vurderer å fjerne kontantstøtten, men ikke bare fordi barna trenger og integreres. De voksene, som går hjemme med barna trenger også å integreres i vårt samfunn.
Noen må bare knekke koden så man åpner opp for en mer effektiv og seriøs integrering. Det er fullt mulig det er tabu å si høyt, men innvandrerne må ta en del av det norske samfunn og de må integrere seg i norsk kultur, hvis ikke skapes det et kulturskille blant oss som vil få langt større konsekvenser enn om vi fjerner kontantstøtten eller ei. Samtidig må integreringen ligge til rette, så man kan utvikle både, barn, vokse og samfunnet. 

 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

 

2 kommentarer

2 thoughts on “En prat om kontantstøtten

  1. Barn er bruker nok tid i barnehage, så JA til kontantstøtte! Ingen barn har tatt skade av å være et år ekstra hjemme. Utrolig synd at det er tabu å si høyt at jeg vil være hjemme med barnet mitt så lenge jeg kan…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *