#HeiaKJÆRLIGHETEN

Categories Tanker 💭

Hvordan starter man egentlig et innlegg der man har lyst til å skrive om årets TV-par? Det er sjeldent jeg bryr meg om sånt, eller, hvert fall at jeg gir et tydelig utrykk for det. Isak og Even er nå kåret til årets TV-par av det amerikanske popkulturmagasinet E, noe jeg syntes er fantastisk – Og ikke minst fortjent. Grunnen til at jeg ønsker å bemerke det er fordi jeg har lagt merke til noen av kommentarene som har dukket opp i samtlige kommentarfelt i forbindelse med dette. Jeg syntes det er rart at noen stiller spørsmål ved at et homofilt par vant, hvorfor man er nødt til å fremme homofili på den måten og hvorfor vi er så opphengt i det. 

For lurer du på hvorfor et homofilt par vant? 

Jeg lurer på hvorfor du bemerker at det er homofilt par. Det er et helt vanlig par, som har uttrykt kjærlighet på lik linje som alle andre. Det er helt greit å stille spørsmål, men gjøres det på grunnlag av at du syntes det er dumt eller fordi du syntes det er nytt og fremmed? For det første har inntrykket og prestasjonene gjennom dette forholdet vært enestående, så hvorfor skal ikke de stilles på lik linje som alle andre TV-par? Isak og Even har nemlig ikke vunnet fordi de er homofile. 

Lurer du på hvorfor man er nødt til å fremme homofili på den måten?

Det handler ikke om å fremme homofili på noen spesiell måte. Nå er jeg usikker på om du viser til serien eller nominasjonen, til tross for at det egentlig ikke spiller noen rolle. Homofili fremmes ikke på noen spesiell måte, men vi behøver fortsatt at noen viser vei og vi trenger en større forståelse. Skam har åpnet mange sine øyne, og vist kjærlighet mellom samme kjønn på en unik og ekte måte. Nemlig ved å ikke fremme det som fremmed og rart.

Lurer du på hvorfor vi er så opphengt i det?

Jeg er ikke opphengt i homofili, men jeg er veldig opphengt i kjærligheten mellom Isak og Even. Jeg vil egentlig si at opptatt er et bedre ord en opphengt. Jeg er nemlig opptatt av at all kjærlighet er like verdifull og viktig. Vi er nemlig flinke til å si at vi godtar, samtidig som vi er like flinke til å ikke gjøre det. Vi er på mange området dobbeltmoralske, og det er akkurat derfor vi trenger at vårt IT-par Isak og Even er årets TV-par. Vi trenger det fordi homofili må prates ihjel, og aksepteres på lik linje som alt annet.

Jeg har også fått spørsmål om hvorfor jeg som heterofil gidder å ta kampen.

Så hvis du virkelig lurer på det, er det selvfølgelig fordi det er heterofile som er kritiske. Og fordi det er på tide at det blir like greit å elske som homofil som heterofil.

#HeiaISAK&EVEN og #heiaKJÆRLIGHETEN 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

1 kommentar

1 thought on “#HeiaKJÆRLIGHETEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *