Et forskrudd bilde av ei litta jente

Categories Blogg

Jeg sitter og tygger bacon samtidig som jeg skroller ned over for og lese landets største nettaviser. Diskusjonene om 10 år gamle Kristina Pimenova som nylig har fått en ny svimlende modellkontrakt florerer. Jeg blir trist, samtidig forvrirra. I kommentarfeltene står det kommentarer som at denne jenta er deilig, sexy og uimotstålig. Joda, denne jenta er smellvakker, eller, vil vel kanskje ikke kalle en liten jente vakker, men hun er super søt. Hvordan kan vi lage slike objekter? Selge slike objekter? Ikke minst kjøpe slike objekter?  For jenta brukes ikke til å selge varer vanlige 10 åringer bruker. Hun kles opp i heler lengre enn føttene hennes, vipper lengre enn det falske smilet og klær til en prislapp 10 åringer ikke har hørt om en gang. Snakker vi om en ny form menneskehandel? Jeg syntes det er trist at en 10 åring skal brukes i en bransje vi allerede diskuterer som brutal. Vi kjemper mot et press som et umotstålig og vi undrer på hvor disse idealene kommer fra? Hvor dette presset kommer fra? 

Hvem skal sette ned foten for dette presset? Hvor skal dette presset ende? Jeg undrer på hvilken bransje som tør å være først. 

Det skal være lek og morro å låne mammas klær som liten jente, ikke blodig alvor. Det skal være med bustete hår, sminke her og der og rosa sokker i de høyhælte skoa. Disse jentene skal ikke imitere kvinner for å selge, være sexy og være pensjon for sine foreldre. Jeg blir trist, oppriktig trist. 

 

 


– Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “Et forskrudd bilde av ei litta jente

  1. Jeg er helt enig med deg! Jeg kjøpte faktisk vogueutgaven hvor denne jenta var med i. Dette er mange år siden,
    Men jeg selv syntes motrserien var morsom. Ja, det bildet over her er litt provoserende. Men hun poserer ikke på noen utfordrende eller upassende måte. Det er vel blikket hennes som gjør det. Resten av motrserien, om jeg husker riktig, var litt “mindre” provoserende.

  2. Det er faktisk bare helt forjævlig. Jeg vil trekke det så langt som å kalle det omsorgsvikt. Voksne mennesker mister seg selv i den bransjen, hvordan skal ei ti år gammel jente klare å holde hodet i sjakk? Det er ikke akuratt snakk om uskyldige bilder som av barna i HM kataloger heller, hun selges allerede som et seksuelt objekt og det er kvalmt.

  3. Sjukt at hun får sånne kommentarer…
    Er så flott av folk her til lands å rette argusfingeren mot flyktninger med barnebrud (som jeg absolutt IKKE forsvarer), men selv kaller en 10 ÅRING for “sexy og uimotståelig” i modellsammenheng?! Det her er bare sjukt hyklerisk, og jeg slenger meg på påstanden din om at dette er en ny form for menneskehandel…!

  4. Umm, det der er ikke Kristna, Det der er Thylane Blondeau. Jeg har følgt Kristina siden hun var 5, før hun i det heletatt var spessielt populær, elelr hun viste ikke om det i vertfall. Kristina synes dette er gøy, og hun har sagt selv i et intervju at hun vil fortsette til hun er rundt 20 om hun fortsatt er intresert. Denne jenta, driver ikke med mote på heltid, hun driver også med rytmisk gymnastikk som hun elsker. Jeg har selv gått på det, så jeg vet hvor mye du kan elske det, og man ser det på henne. Jeg forstår poenget ditt. men hun reklamer for barne avdelingen på disse klesmerkene, JA, De seneste bildene hennes har vært veldig lettkledde, men det har ikke vært for motebransjen, det har vært fotografene hennes som har lekt rundt med klær. Fordi fotografer ser ikke på det som seksuelt de ser på det som kunst. Synes selv at de er litt drøyt noen ganger, men de aller fleste bildene hennes bruker hun vanlige klær. Og hun er svært lykkelig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *