Jeg takket nei til tusenvis av kroner

Categories Tanker 💭

I dag har jeg gått mange runder med meg selv og jeg har nettopp takket nei til en god sum penger, som følge av det. Om det var fristende å si ja? Ja, jeg skal ikke legge skjul på det. Det hadde dekt flere av møblene i den nye leiligheten jeg holder på å bygge, det hadde dekt alle forsikringene mine denne måneden, husleia og bilen og det hadde kunne blitt en rålekker veske, ferie og det hadde sett fint ut på BSU-kontoen min.

Men etter å ha tatt en titt i speilet og gått en runde med meg selv for å minne meg på hva som er viktig for meg, så var svaret enkelt.

Jeg har alltid hatt en filosofi om at om det jeg gjør kan gjøre dagen til én person bedre, så er det verdt det. Jeg har hørt mange andre si det også, men det er sjeldent vi hører det motsatte. For om jeg kan gjøre dagen til én person litt kjipere, så er det ikke verdt det.

Jeg som influenser har et enormt stort ansvar, og det er lett å glemme det eller å la seg friste. Jeg har bomma selv, og det kan godt hende at jeg vil gjøre det igjen, men ikke på vegne av de som trofast følger meg hver eneste dag og min egen integritet.

Den siste uken har det nemlig blitt annonsert for slankeapper og spillselskaper hos diverse influensere, og jeg har forsøkt å forsvare det både ovenfor meg selv og følgerne mine, men det lar seg ikke gjøre. Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å si at man bare gjør noe for pengene, for du hadde jo kanskje ikke dratt på jobben din hver dag du heller om ikke det var for pengene – Men akkurat her så sliter jeg med å begrunne det med noe annet. Joda, det finnes morsomme og bra ting med det meste, men jeg syntes ikke det er morsomt å trigge en spiseforstyrrelse hos følgerne mine eller å gjøre det enda mer tilgjengelig og fristende å spille. For all del, de fleste av oss blir kanskje ikke trigget av å loggføre kalorier eller avhengig av å spille litt poker, men det er en gråsone jeg ikke ønsker å ta del i.

Yrket mitt, som influenser, diskuteres opp og ned i mente. Det skrives kronikker, snakkes om bloggkrangler, lages TV-programmer og de som sier at de ikke bryr seg er ofte de som bryr seg mest. Ofte sitter jeg frustrert i andre enden, med et behov for å svare og forsvare meg. For eksempel når jeg leser kronikker om yrket mitt som dette:

Samtidig som jeg syntes det er litt vittig at det annonseres for noe landets influensere har blitt hudflettet for å annonsere for rett under kronikken.

For ja: Jeg ser på mine følgere som venner. Vi går gjennom livet sammen, vi har dype samtaler, vi ler og vi blir kjent. Du kan godt sitte i andre enden og fnyse av det, syntes at det er tullete og at sosiale medier er helt dust, men jeg tror du gjør deg selv en tjeneste ved å forstå at sosiale medier har kommet for å bli. Vi må nemlig slutte å undergrave makten man har på sosiale medier ved å si at det ikke er så viktig eller at det bare er tull, for det er blodig alvor – Og fremtiden.

Kanskje du sier at du ikke følger noen influensere? Vel, hva med skiløperen du digger? Hva med Donald Trump på twitter? Hva med han komikeren som legger ut morsomme poster? Eller hun som deler lekre interiørbilder?

Jeg bare nevner det.

Vi influensere har nemlig et gedigent ansvar og en større påvirkningskraft enn de fleste, og derfor er det så viktig at vi holder tunga rett i munn. For nei, alt vi influensere sier er ikke tull, kjøpt eller betalt og det er viktig for meg å påpeke det. De aller fleste av oss er genuine, vi snakker fra hjertet og vi tipser om det vi digger. Det er jo tross alt kjekt med en rabattkode på strømmetjenesten du bruker, på treningstøy eller tips et rimelig middagstips. Men jeg blir skuffa, og kanskje til og med litt forbanna når jeg ser at flere av mine influenserkollegaer glemmer hvilket ansvar de har og ikke tar hensyn til følgerne sine.

Jeg tror bare det er viktig å stille seg spørsmålet om man takker ja fordi man faktisk digger det men tjener penger på, at man syntes det er lurt eller fint, eller om man kun gjør det for pengene, selv om jeg tror det er mange som hadde takket ja – Influenser eller ei.

Spesielt når man serverer et kompleks, en avhengighet eller rævva selvfølelse til de som følger deg.

Jeg har en regel for meg selv, og den er om jeg hadde likt at lillesøsteren min ble eksponert for det jeg annonserer for. Er svaret nei, ja, da er det nei.

 

 

 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Jeg takket nei til tusenvis av kroner

  1. Takk for nok et godt blogginnlegg Martine!! Og tusen takk for at du gang på gang viser at du er bevisst på ansvaret ditt! Du er virkelig et godt forbilde for alle, både for de i samme bransje som deg, men også for alle oss andre som følger med via sosiale medier. Du heier på andre, viser støtte, er kritisk, tar ansvar, roper høyt og er genuin og ekte. Jeg heier på deg og alt du får til <3

  2. For et bra innlegg! Utrolig reflektert og får frem dine verdier. Du gjør virkelig en god og viktig jobb!

  3. Kjempebra innlegg! Du står som vanlig knallhardt på verdiene dine, og det er SÅ viktig!! Du er et friskt pust i denne verden her.

    En ting jeg lurer på og som ikke er ment som kritikk – men et spørsmål som er av genuin nysgjerrighet: For noen uker/måneder (?) siden annonserte du for Lifesum. Dette er jo en app for å telle kalorier, som ja, også gir oversikt over næringsinnhold, men fremdeles for mange er et virkemiddel for å passe på kaloriinntaket. Var dette innlegget halvveis rettet mot at du angrer deg for at du annonserte for den appen? Om ikke, hva var det med Lifesum som gjorde at du ville annonsere for den – og at det er greit kontra «slankeappene»?

    Som sagt, ikke ment som kritikk, men jeg er genuint nysgjerrig! Håper å høre fra deg🥰

    1. Hei! Tusen, tusen takk <3 Lifesum er faktisk en av de jeg har takket nei til i ettertid, og til et langt og GODT betalt samarbeid. Så ja, det var det – For selv om jeg bruker appen selv og har et godt forhold til den, så føltes det ikke rett. Takk for at du spør! Klem fra meg.

  4. Wow. For en innsikt. Fantastisk. Ikke alt ligger i penger. Selv om det er kjekt å ha. 🌿🌞🌾

  5. Dette er grunnen til at du er min favoritt influenser! Stå på, dine verdier er gull verdt i dagens samfunn, takk for at du gjør dagene litt bedre💘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *