Hilsen hun kjipe

Categories Tanker 💭

Reklame | Akan kompetansesenter

Lønningspils, vinlotteri, sommeravslutning, fredagspils, ankerpils, seminarvin, after work og julebord.

Det er noen av de tingene jeg har blitt invitert med på i jobbsammenheng det siste året, hvert fall av det jeg kommer på i farta.

Jeg er en av de som ikke drikker alkohol. En av de kjipe der ja, tenker kanskje du. Og ja, jeg er en av de. En av de som heller velger å kjøre til fest, enn å bruke hundrevis av kroner på taxi. En av de som syntes det går helt fint å ha det kult uten å drikke. En av de som faktisk verken liker øl eller vin.

HÆ, er det mulig? Ja, det er faktisk det.

Siden jeg allerede er stemplet som kjip av en del av dere, så tenkte jeg å fortsette med å være det. For jeg tenkte nemlig at jeg skulle komme med en liten påminnelse.

Jeg tror nemlig en del av oss trenger det i disse julebordstider. For så vidt på lønningspilsen, sommerfesten, vinlotteriet og fredagspilsen også, men siden det er julebord vi har foran oss nå, så kan vi ta det. Først og fremst.

Halvparten av norske ledere mener at enkeltansatte blir for beruset i jobbrelaterte sosiale situasjoner og det samme sier halvparten av de ansatte, i en undersøkelse utført av Folkehelseinstituttet (FHI). Akan kompetansesenter  som daglig jobber med å forebygge og håndtere rus -og avhengighetsproblematikk i arbeidslivet, bekrefter dette og at det er veldig alvorlig.

Ja, og i den samme undersøkelsen har det kommet frem at 330 600 ansatte i norske virksomheter dropper jobbfester på grunn av andre kollegaers fyll, eller fylla, som jeg kaller det.

Det er jo ganske kjipt, syntes hvert fall jeg og vi kan jo kanskje tenke oss litt om alle sammen, for det er jo tross alt hyggelig om alle på jobben får en positiv opplevelse av årets julebord.

Så!

  1. Ber du kollegaen din styrtdrikke kaffekoppen på mandagsmøte? Antakeligvis ikke. Da trenger vi jo heller ikke å be kollegaen vår styrte ølen på julebordet.
  2. Spør du om kollegaen din er gravid i lunsjpausen fordi hun drikker vann? Sikkert ikke. Da trenger vi jo heller ikke å spørre om det fordi hun ikke drikker alkohol på julebordet.
  3. Jukker du eller tafser du på kollegaen din på nabopulten på kontoret? Forhåpentligvis ikke. Da er det jo kanskje greit å unngå det på julebordet også.
  4. Tisser du på trappa utenfor kontoret rett før du skal hjem etter jobb? Jeg tror kanskje ikke det. Da er det jo fint å droppe det på vei hjem fra julebordet også.
  5. Presser du kollegaen din til å drikke en kopp kaffe ekstra i strategimøtet med ledelsen? Jeg tviler på det. Da er det jo greit å huske på at det er like teit å gjøre på julebordet.

Sånn. Enkelt og greit.

Hilsen hun kjipe, hun som syntes det er kjipt med drita kollegaer som ikke tar hensyn og hun som syntes at alle skal ha det ålreit, uavhengig av hva som er i glasset.

 

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hilsen hun kjipe

  1. Helt enig med deg. Jeg er noen år eldre enn deg, og tok et valg for flere år siden om å ikke ønsket å drikke alkohol på den måten noen velger å gjør. Derfor velger jeg kjøre til fester og div tilstelninger. Skulle tro jeg kom fra en annen planet, da folk flest forstår ikke hvorfor jeg ikke vil drikke. De blir mistenksom på at jeg da får med meg alt det dumme de sier og gjør. Og det er jo riktig, men vet du hva jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye dumt andre gjør. Jeg er mer opptatt av å kose meg enn følge med hva alle sier. Syns det er rart at det er så lite akseptert at jeg ikke drikker, når jeg aksepterer at andre drikker. Jeg koser med edru og snakker like mye i edru tilstand som beruset. Veldig rart at man blir så lite inkludert av ganske mange mennesker pga man velger bort alkohol, når ble liksom der ulovlig/dumt å være edru? Skulle gjerne brukt det tipset din onkel sa (tror det var onkel du sa) Om at jeg er alkoholiker, virker som eneste grunn for at folk lar en være i fred med brusen sin 😉. Liker ærligheten din og skulle ønske flere Hasse mot til det, masse lykke til med leilighet og kjæresten din

  2. Bra Martine! Spot on som alltid – veldig bra at du tar opp drikke-vett. 👏🏻👏🏻👏🏻

  3. Til bursdagen min i år lagde jeg en Nolo-drink (fancy ord for alkoholfri drink, haha) Ooog det endte opp med at alle ville ha den <333 Så god!! Jeg er en av de som ELSKER og ordne litt ekstra når det kommer til sosiale ting. Liker så godt å ha flere alternativer når jeg ordner til feks bursdager eller andre sosiale sammenkomster, også for de som ikke har lyst til å drikke alkohol.

    Om du vil prøve den så hadde jeg oppi, revet ingefær, en halv pasjonsfrukt, appelsinjuice (en av de som er ferskpresset synes jeg er best i.) Club soda med sitron, maaasse isbiter og resten av pasjonsfrukten til pynt. Jeg er en av de som drikker alkohol nå og da, men altså, elsker den. <3

    Forstår ikke alle spørsmål og alt fuzz om hvorfor man ikke drikker. Sjukt irriterende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *