Du har vel gått ganske mye opp i vekt?

Categories Tanker 💭

Jeg opplever støtt og stadig å få kommentarer og meldinger som går direkte på mitt utseende og mest av alt på hvordan kroppen min ser ut.

Den siste uken har jeg fått flere anonyme spørsmål fra forskjellige mennesker angående min vekt. Min vekt har også blitt diskutert i flere anonyme forumer. Bakgrunnen for det er visst at flere har lagt merke til at jeg har gått opp i vekt de siste årene, og flere er nysgjerrige på hvorfor. 

Og ja, vet du hva? Jeg har gått opp i vekt! Og vet du hva? Jeg trives veldig godt i min eget kropp. Jeg har nemlig gått fra å være en jente, til å bli en dame. Jeg har gått fra å være usikker, til å bli mer selvsikker. Kroppen min er sterk, den er sunn og den tar meg hvor enn jeg vil. Den bærer meg opp trapper, den lar meg danse i timesvis og tar meg med ut på deilige løpeturer. Men viktigst av alt: Jeg har det bra med den kroppen jeg har, og det har vært en lang vei til dit jeg er nå og det er enda langt igjen til dit jeg vil. 

Jeg forstår og jeg vet at kropp er noe av de vi bryr oss aller mest om, men folkens.. 

Hva vet dere om at jeg ikke for første gang på mange år spiser normalt? Hva vet dere om at jeg ikke har hatt en spiseforstyrrelse? Hva vet dere om at jeg ikke har en spiseforstyrrelse? Hva vet dere om at jeg ikke har hatt en annen sykdom? Hva vet dere om at jeg kanskje har gått på medisiner som er grunnen? Hva vet dere om at jeg har hatt en krise i livet mitt som er årsaken? Hva vet dere om at jeg ikke gråter hver eneste gang jeg ser at noen stiller spørsmål om det? 

Vi vet aldri hva som er årsaken til at en person ser ut som den gjør. Og vet du hva jeg syntes? Jeg syntes at vi skal begynne å bry oss om litt viktigere ting enn hvordan folk ser ut. Min vekt er nemlig min, og ingen andre har noe med den å gjøre. 

Og hallo: Hva har det å si at jeg har gått opp i vekt? Eller å si om jeg går ned i vekt? 

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke passer inn i malen det muligens forventes at man skal passe inn i – Men hvem gjør egentlig det? Gjør du det? Jeg tror alle, på en eller annen måte har noe de ikke er fornøyd med ved sin egen kropp, og jeg tror det er sånn det er å ha en kropp! 

Så, la oss ha en digg sommer – Sånn som vi er ☀️

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

40 kommentarer

40 thoughts on “Du har vel gått ganske mye opp i vekt?

  1. Jeg syns du ser perfekt ut akkurat som du er😊
    Skjønner ikke hvorfor folk skal være så opphengt i andres kropp og vekt. Må jo være at de bare er veldig usikre på seg selv tenker jeg. Vi kommer alle i forskjellige fasonger, og det syns jeg er fint. Tenk så kjedelig hvis alle hadde sett like ut.

  2. Med tanke på vektøkningen tror jeg ikke folk mener det vondt, man blir jo bare bekymra. Må være lov å spørre hvis man lurer

  3. Å gå i fra jente til kvinne er grunnen til at du har blitt feit. Hehe. Da er det veldig rart at ikke alle andre ble feite da. Når vi ble kvinner

  4. Huff! Utrolig at folk aldri blir lei av å kommentere andres kropper… Det er så sårbart og ømfintlig å få kommentarer på eget utseende, og det er jeg sikker på at dem som på død og liv må fortelle hva som er godkjent og ikke godkjent vet utmerket godt selv. Jeg skulle ønske at folk bare godtok at vi alle er forskjellige og at det er greit. Hvor gøy hadde det vært da, om alle gikk rundt og var klin LIKE? 😬

  5. Jeg kjøper maten selv, lager den selv, spiser den selv, og bærer vekta mi selv! Kan da umulig “plage” noen andre enn evt meg selv da? Eller? Og malen er photoshoppa, så der passer ingen inn😂

  6. Fysøren, du får virkelig satt ord på viktige temaer.
    Vi er heldige som har ei så kjekk å flott dame så tør å gi beskjed hva som ikke er greit!
    Stå på, du er helt rå 🌟🙌🏼
    Å Btw, du er faktisk helt nydelig.

  7. Veldig godt skrevet! De siste par årene har jeg gått ned nesten 60 kg, men det folk ikke vet er at jeg har en spiseforstyrrelse og har ikke spist normalt på lenge. Jeg er redd for at om jeg går opp i vekt, så skal folk kommentere det. Folk vet ikke bakgrunnen bak vekta til folk, og uansett så har ingen noe med det. Vekt og kropp er et personlig tema, som ingen andre har noe med. Stå på, Martine ❤

  8. Da jeg vokste opp, var det en del ting som ble regnet for å være fullstendig uhørt, for ikke å si direkte uforskammet. Det var å peke på folk, det var å kommentere folks utseende , vekt, handikap, med mer.
    I dag gjøres det knapt annet? Noe var faktisk litt bedre før!
    Om jeg bare kunne skjønne poenget med å kommentere/spørre om vekt… jeg er sikkert veldig dum siden jeg synes det virker helt meningsløst.
    Ha en flott sommer, jenta! 🙂

  9. Er aldri inne å leser noe stort fra dere bloggere, men da jeg leser sånn som det her, så blir jeg helt oppgitt. Folk må være gale. Ha for lite å gjøre, eller får lite å tenke på. Eller den ene som svarer her, man må jo være bekymret? Bekymret for hva? Om du har gått opp, eller ned et par kilo?. Ha ha ha. Vær deg sjøl du og er du fornøyd med deg selv, så er det det beste. God sommer .

  10. Fyfaen er så trist å lese hva folk skriver… Du er verken tjukk eller overvektig, og de fleste mennesker går jo opp og med i vekt? Helt sykt hvordan mennesker kan kalle DEG tjukk, hva faen er jeg da? Du ser ekstremt sprek, sterk og sunn ut! Og du er kjempefin, selvom du veier noen kg mer enn når du var yngre (som er heeelt normalt og som skjer med veldig mange, inkludert megselv)… Noen mennesker er fucka ass
    Bare stå på videre, du er bra!

  11. Du er ikke sunn! Og det ser man på deg! Er ikke noe du kan lyve om akkurat😅 Så slutt å påstå at du spiser sunt, trener («jogger»😂) for da ser man ikke sånn ut! Du burde virkelig slanke deg for helsens skyld.
    Hilsen en jente som ser gjennom alle løgnene dine

    1. Ja,og alle som leser kommentaren din skjønner hvor usikker du må være,siden du føler behov for å hevde deg sånn og atpåtil til ei dame som der helt normal ut.Om du tror at spikertynn=sunn,så foreslår jeg at du forsøker å skaffe deg litt mer kunnskap.Folk er forskjellige.Noen folk har mage/bilringer nen trener oftere og kan faktisk spise sunnere enn de som ser mye slankere ut, men spiser nesten bare spiser junkfood.

  12. Det er trist at folk legger seg så opp i andres liv. Jeg trener hver dag (har gjort det det siste året) og har gått ned mye i vekt. Folk spør ikke meg om det går bra, de sier bare “åh, så fin du er”, som om vekta har alt å si. Jeg kunne jo ha gått ned i vekt fordi jeg f. eks. var syk. Men det er faktisk bare andre kinner som kommenterer dette, og overfører sine komplekser til meg i samme slengen. Gutta har aldri brydd seg. Nevner jeg “har gått ned 10kg” så sier de “hm, åja? la ikke merke til det jeg”. Nei, andre damer kan være skikkelig slemme, eller smålig. De godter seg over at du har gått opp og blir sjalu hvis du har gått ned. Ikke alle, selvsagt, men ofte. Det er fordi damer sammenligner seg med andre damer. Det er ikke alltid med overlegg heller. Disse tingene er blitt internalisert. Skulle ønske disse negative holdningene forsvant, og at vi tok et lite oppgjør med oss selv!
    Du ser utrolig bra ut 🙂 Ser sunn og frisk ut, og alltid blid. Hadde kanskje forstått at andre hadde kommentert din vekt om du hadde gått opp drastisk (eller ned drastisk), men det er jo ikke tilfellet. De fleste damer legger på seg etter hvert som den skyhøye forbrenninga de hadde som 15 går gradvis nedover. Det er ikke så kult å skulle skamme seg over noe som er helt naturlig!!! :/
    Bruk hodet, folkens. Sånne kommentarer kan sette spor.

  13. Folk vet at ofte så sårer kommentarer om vekt, kropp og utseende. Så hvorfor ta mange småstikk når man kan gå rett til hovedpulsåren med en gang? Det å nedbryte andre mennesker er en hobby mange med for lite å gjøre har, dessverre. Du kunne sett helt motsatt ut av du gjør og du ville fortsatt fått like mange stygge kommentarer på utseendet ditt. Husk det er ikke utseendet ditt som er problemet eller som folk misliker. Dem bare er sånn!
    Og bra du trives i din egen kropp, det er det viktigste. Og du ser helt fantastisk ut! Uvitende dumme bøller får vi dessverre ikke gjort noe med, de vil alltid eksistere, men jeg liker å tro at de er i fåtall.

  14. Du er fin, smiler, er åpen, smart og ja veldig mye bra m deg generelt. Jeg er mye eldre enn deg, er 165, 56 kg, store naturlige pupper( dessverre 70E). Har vært modell under studiene, lenge siden. Dessverre er jeg så traumatisert, og går derfor på en cocktail av medisiner. Jeg har pga det gått fra 50 til 56 kg. Sliter med spiseforstyrrelse, ja med alt. Sliter og føler meg tykk, men nevner det aldri for noen. For i andres øyne er jeg helt perfekt. Og vil ikke påvirke noen i noen retning. Bra du tar opp dette temaet, og jeg har skrevet til deg før at jeg misunner deg uansett vekt, fordi du er nå så trygg i deg selv at du klarer å stå opp mot idealet. Idealet? Om det egentlig finnes da. Gode deg, embrace yourself🧚🏼‍♂️

  15. Anonym: Hei anonym 🙂 Jeg vet ikke hva bakgrunnen din for å kommentere dette er, men veldig spesielt! Alle som følger meg kjenner min livsstil og hvor mye jeg er i fysisk aktivitet – Uten at det er poenget med dette. Poenget her er at vekten min er min, og ikke noe noen andre burde ha noe med! 🙂 Ønsker deg en flott og givende dag!

  16. Du er perfekt som du er!!
    Ikke bry deg om de som kaller deg tjukk og feit. De er det noe galt med!
    Jeg heier på deg!:-)

  17. Du er FLOTTEST!
    Misunner deg din kropp og ditt smil og ditt humør!
    De som slenger om vekt; er unge og uerfarene…..det er nemlig ikke det som betyr noe!

  18. Først og fremst, du er helt smashing, og enhver som måtte påstå noe annet må skaffe seg nye glasøgon. Men, kan vi ikke slå ett slag for at alle skal være sunne og friske, og at det er OK å bry seg om når ett menneske ikke er det? Enten det er høy eller lav vekt, så bør vi alle strebe etter å hjelpe de som på grunn av vekt holder på å bli syke. Finne årsak, være medmenneske, tørre å si ifra. Som du sier, min vekt er min vekt og ingen har noe med den, men jeg er veldig glad noen turte si fra når jeg var så tung at jeg holdt på å bli syk. <3

  19. Så fin du er, Martine! ❤️ Utrolig deilig at noen tar opp dette temaet, og viser at det er fullt mulig å like sin egen kropp akkurat som den er 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *