I kveld er jeg ikke invitert fordi jeg ikke drikker alkohol

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Så dum og ubrukelig føler man seg faktisk når man ikke blir inkludert fordi man har tatt en valg. Et valg om at alkohol ikke er noe for deg. 

Noen av mine bekjente, og flere av de jeg pleier å henge med skal ut i kveld. Planen er at de skal drikke, for også finne seg en fest.

Jeg fikk vite det i går, og når jeg spurte om hvorfor de ikke hadde hørt med meg var grunnen så enkel som at de ikke trodde at jeg ikke ville. Fordi de skulle ut å drikke, og jeg drikker jo ikke, og derfor tenkte de at jeg syntes det var teit. Og fordi det kanskje kom til å bli kjedelig for meg som ikke drikker. 

Så, i kveld er jeg ikke invitert fordi jeg ikke drikker alkohol – Og det er faktisk skikkelig kjipt. 

På en måte så blir jeg sur, og tenker at de bare kan ha det så godt, til tross for at det ikke er noen sure miner. Men, på den andre siden så blir jeg mer skuffa. Jeg blir nemlig skuffa over at det er en forventing til at man skal drikke alkohol og at alkoholen er viktigere enn det sosiale. For selvfølgelig kan man være sosial uten å drikke alkohol! 

Faktisk stiller jeg meg selv spørsmål om det er verdt det å la være å drikke alkohol, med tanke på at det gjør meg både ensom og lei. Eller, venneløs, sånn det kjennes ut akkurat nå. 

Ofte får jeg høre at det er tøft av meg å ta avstand fra alkohol. Som at det er unikt og helt spesielt, og jeg lar meg jo ofte fascinere over at det er mer akseptert å drikke enn det er å ikke gjøre det. For grunnene til at jeg ikke gjør det er jo fordi jeg ikke liker det, fordi det ikke gjør meg noe godt og fordi jeg hater måten det påvirker meg på. Jeg tar jo ikke avstand for å skille meg ut eller for å ikke bli invitert. 

Det vanskeligste med å ta avstand fra alkohol er når det går utover det sosiale, og når invitasjonene slutter å komme – Fordi man velger noe annet enn de andre. 

Og faktisk føles det tidvis skikkelig dritt. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER (3 kategorier) 

// Marty

35 kommentarer

35 thoughts on “I kveld er jeg ikke invitert fordi jeg ikke drikker alkohol

  1. Skjønner deg godt med de følelsene du sitter igjen med nå. Veldig bra at du setter lys på dette. Kanskje det får noen til å endre tankegangen sin over venner som har valgt å ikke drikke alkohol.
    Det har vært vanskelig for meg å være student på første året i ny by, uten å drikke alkohol. Det jeg opplevde her er å bli “presset ut” på en måte. Vi er mer venner på dagtid, men blir aldri inkludert med på festligheter. Veldig kjip følelse.
    Som du så godt sier, man trenger ikke alkoholen for å være sosial!

  2. Har det akkurat likt!! Det er så utrolig kjipt, og det at man blir møtt med tusenvis av spørsmål når man sier at man ikke drikker eller pent takker nei til et glass vin eller en øl – det er helt utrolig hvor stort press det er. Jeg finner ikke ord… Og det suger, fordi ensomheten blir bare større og større.

  3. Det gjør så vondt å lese. Det er som satt ut fra min situasjon. Jeg drikker selv alkohol en sjelden gang når jeg føler for det, men foretrekker brus ovenfor alkohol ved middager osv. Er liksom ikke så veldig fan av smaken og jeg liker ikke følelsen dagen etter (for ja, jeg tåler ikke mye..). Etter jeg ble ferdig med skolen her i Oslo, har jeg bare følt meg veldig alene. Og det suger skikkelig. De jeg ble kjent med på skolen osv er bare ute og drikker og det er kun det de finner på sammen. Ettersom jeg kun drikker pepsi max på fester, så har de vel funnet ut at jeg er dritkjedelig og har utelatt meg helt. Føler veldig presset når jeg er på fest: “Du mååå jo drikke.” “Drikk litt mer da, du må jo bli full”. Synd alkoholkulturen er slik som den er i Norge, hvis du skal på fest MÅ du drikke deg drita, eller hvis du i det hele tatt skal ha litt alkohol til mat osv, ender det opp med at du MÅ bli drita på byen osv..
    Jeg er jo ikke partypooper fordi jeg ikke drikker liksom.. :/

  4. Hadde blitt veldig skuffa hvis mine venner lot være å invitere meg av den grunnen. Ville kanskje vurdert de vennene. Ikke la deg presse til å drikke i alle fall.
    Trøste klem til deg

  5. Jeg tenker at vi kanskje ikke må ta det så tungt. For hvor mye får vi egentlig ut av de sammenkomstene? Jeg har sluttet å gå. Strengt tatt sluttet jeg å gå før de sluttet å spørre. Hvorfor? Fordi jeg ikke trives, og fordi hele stemningen sett fra mine øyne bare er falsk. En høstkveld i 2017 hadde jeg en venninne over for litt god mat og en prat – slik jeg liker det. I de sene nattetimer kom det frem at hun faktisk berømte meg for å avstå fra disse greiene når jeg forsto at det ikke var noe for meg. At hun skulle ønske at hun turte det samme, men det gjorde hun altså ikke.
    Så er kanskje ikke dette helt krise? Jeg tenker at så lenge man heller fyller opp denne tiden med annen aktivitet som er riktig for deg, blir det jo alt i alt bare fint. Går det ikke an å møte disse menneskene i settinger som ikke inkluderer alkohol, ja, så er det kanskje på tide å begynne og utforske andre mennesker? Bare i dette innlegges kommentarfelt virker det som at det finnes en hel haug med interessante.

  6. Et lite tips er å kjøpe alkoholfri drikke, på den måten syns det ikke, og du slipper presset fra andre. Jeg har bekjente som har gjort akkurat dette, og det fungerer👍
    Det er selvfølgelig kjedelig og trist at noen har det synet på avholdsmennesker, og det er nok veldig lett å tenke at det er det samme som kjedelige mennesker. Noen er kanskje redd for hva du tenker om dem og deres oppførsel osv når de drikker.
    Håper du «finner tilbake» til dine venner🤗

  7. Jeg drikker ikke.. aldri hatt et problem, aldri følt drikkepress, jeg er vel bare veldig heldig der. Mine venner respekterer mitt valg og vet at jeg faktisk ikke trenger alkohol, jeg er mer sosial enn de som drikker ofte og mange av de har faktisk lyst til å bli avholds/kutte ned.
    Stå på ditt og vær den beste versjonen av deg selv. Hvis du føler at du må bevise noe, inviter de ut en gang og vis hvor awesome og sosial du faktisk kan være selv uten alkohol. Hjelper ikke akkurat hvis man sitter med vannet sitt og forventer at andre skal snakke med deg hele tiden (sier ikke at du er sånn altså, men har sett typen flere ganger). Har møtt så mange folk på “fylla” og de har trodd at jeg hadde drikki pga jeg var så sosial og gøy å være rundt.

  8. Føler akkurat det samme. Takk for at du tar opp dette! For to år siden sluttet jeg å drikke. Før det var jeg ute hver helg, men nå sitter jeg hjemme foran TV-en hver helg og har ingen å være med. Men men … det er da man ser hvor gode venner man har ….

  9. Jeg forstår deg godt.
    Men det er forskjell på folk som ikke drikker alkohol også.
    Jeg har en venninne som ikke liker å drikke noe særlig, og hun ønsker heller aldri å bli med på fester ol. Så det er faktisk ikke noe vits i å spørre henne. Én gang tok hun opp hvorfor hun aldri ble bedt, men når hun alltid sier nei, blir det jo ett mønster i det.
    Jeg selv også har begynt å drikke mindre med årene og prioriterer heller andre ting enn fester og byen hver helg. Jeg blir jo fortsatt spurt, men jeg skulle ønske venninnene mine én gang kunne prioritert å gjort noe annet en kveld. Kino, bowling, alkofri jentekveld, anything. For hvis jeg ikke skal drikke, interesserer det meg heller ikke særlig å omgås andre fulle folk på byen/fest.
    Men jeg beundrer de som klarer å være sosiale uten alkohol! Ikke alle klarer det, faktisk!

  10. Opplever akkurat det samme selv. Bestemte meg for 10 år siden å slutte med å drikke alkohol, og det hender av og til at jeg ikke blir invitert på fest pga det (det gjelder de som bare tenker øl og atter øl)
    Har heldigvis venner som respekterer at jeg har valgt å ta avstand fra alkoholen, så jeg bruker heller tid på dem enn på folk som gjør narr av meg bare for at jeg har valgt å ikke drikke alkohol.
    Opplevde for ikke lenge siden at karmaen traff hardt mot en som gjorde narr av meg, så det var egentlig litt godt at h*n fikk seg en lærepenge til slutt.

  11. Kanskje du ikke ble invitert av den enkle grunn at det er litt kjipt å ha med seg en festbrems 🙂 Når alle drikker og noen på festen er klin edru, så er det ikke helt det samme.

  12. Forbanna sippekjerring, hva med å faktisk bare si det face to face til disse såkalte “vennene” dine at du kunne tenke deg å bli med ut å henge selvom du ikke drikker?
    Du er feig og velger heller å innta en offerrolle og passiv-aggressivt uttrykke deg på bloggen fremfor å aktivt ta ansvar for livet ditt. Hadde ikke forundret meg at nettopp dette er grunnen til at du ikke blir bedt med ut – ingen liker mennesker som holder på sånn, get it?

  13. Det er mye sannhet i det du beskriver. Det er kanskje ikke så spennende å være sammen med personer som ikke drikker, når det er alkoholen det til syvende og sist dreier seg om. Det er alkoholen som er midtpunktet, altså hovedgrunnen for samlingspunktet. Mulig mange av dem hadde hatt lite til felles med hverandre om det ikke var for å komme sammen med alkohol tilstede, på byen, hjemmefester osv.
    For skal det defineres på en måte, så er det at alkohol gjør mange sosiale og pratsomme, kanskje de ikke er så veldig sosial uten. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men kan tenke meg det gjelder endel mennesker. Deler litt av de samme erfaringene som du gjør deg her, og det kan være sårende å føle seg på ” utsiden “. Det er sterkt av deg og du viser styrke. Du kan lære endel av disse erfaringene og en dag kan det kanskje være deg noen kommer til, akkurat for at du har et standpunkt og viser at du står for noe. La det være en erfaring, selvom det gjør vondt. Av egen erfaring har mange opplevelser gjort meg mindre mottakelig for å bli lei meg.

  14. Jeg husker for en god del år siden, så satt jeg alene nyttårsaften fordi jeg var single.
    Min venninne hadde nyttårsselskap og valgte ikke invitere meg for at jeg ikke skulle bli «5 hjul på vogna, stakkars», og fordi jeg «ikle skulle føle meg såret fordi alle andre hadde kjæreste».
    Først og fremst følte jeg meg aldri som femte hjul på vogna, fordi jeg var single av egen fri vilje. Det andre er at jeg ikke ble såret, det gledet meg at mine venner hadde partner som var snill med dem, og som elsket dem.
    Noen dager etter nyttår møtte jeg typen til venninnen min, som lurte på hvorfor jeg ikke hadde villet komme på festen.
    Svarte at jeg var jo ikke invitert fordi jeg var eneste single. Han ble målløs! Fordi det hadde vært andre single der, og det var ikke bare par. Uansett mente han at man ikke skulle være uønsket grunnet singeltilværelsen .
    Han hadde en kjempediskusjon med sin samboer den dagen.
    Jeg fant etterhvert ut at det ikke var på grunn av min i
    Singelstatus, men mer det at jeg representerte noe hun følte hun savnet; frihet, kun ansvar for seg selv, kunne komme og gå som hun ville uten å ta hensyn til andre.
    Jeg tror de som ikke inviterer deg fordi du ikke drikker, gjør det grunnet egen usikkerhet, og det at de føler du har en kontroll de ikke har. Antagelig føler de at du er «superior» fordi du tørr være den du er selv om du ikke drikker.
    Jeg synes det er dårlige venner jeg da 🙁
    Hadde selv aldri ekskludert noen fordi de ikke drakk, var single eller annet. Det er rett og slett tankeløst

  15. Kjenner meg igjen i det, når jeg sluttet å drikke så mistet jeg den lille vennekretsen jeg hadde i byen jeg da bodde i.

  16. Vær stolt over at du ikke gir etter for drikkepress. Det beviser at du er en stødig og sterk person som ikke gir etter. Stå på og vær den du er. Ha en fin helg 🙂

  17. Skal man grille en hel gris over åpen ild, så er ikke vegetarianeren den man tenker på å invitere. Skal man ha strikkekveld, så inviterer man kanskje ikke de som ikke strikker. Og.. skal man «ut å drikke», som du selv skriver, så er det naturlig at man ikke sender en invitasjon til noen som ikke drikker.
    Det er urettferdig om du blir utelatt i alle sosiale sammenheng hvor alkohol kan være relatert, men hvis hele poenget med sammenkomster er å drikke alkohol (ut å drikke) så er det naturlig at du ikke blir bedt.
    Jeg har full og stor respekt for de som velger å avstå fra både kjøtt og rusmidler, men det kan være greit å ta innover seg at man ikke kan få i både pose og sekk. Selvsagt kunne du hver med som femte hjulet på vogna, men hadde det ikke vært hyggeligere for alle at du heller ble med en annen gang hvor poenget heller var å gå ut å spise og være sosiale?

  18. Du verden for et stort problem. Har du tenkt over at du kanskje hadde noen som du trodde var venner, men som likevel ikke var det?

  19. Hva slags venner er det du har da?
    I ‘min’ ‘gjeng’ er det da flere som ikke drikker. Enten de avstår nå og da, eller ikke drikker i det hele tatt. Selv kan jeg være ganske ‘tørst’, men vi respekterer hverandre, oppfører oss som folk og trives med hverandres egenskaper i sosiale settinger. Da er det jo revnende likegyldig hva man har i glasset.
    Vet ikke hvor gammel du er eller hvem du er og hvorfor du har en blogg som frontes på NA, men jeg kunne sikkert fortalt deg ett og annet om din omgangskrets (dersom det ER slik du skriver, altså). Mulig du skulle begynne å henge med voksne folk kanskje? Livet blir så mye bedre når tenåringsfaktene lukes ut av likningen.
    God helg fra Trøndelag 🙂

  20. Hvis formålet med kvelden er å ruse seg på drikke, og du ikke drikker blir du ikke invitert. Det blir som å invitere en veganer på jakt.

  21. Du har tatt et valg og det må virkelige venner respektere.
    Foreslår at du inviterer vennene dine på fest slik jeg gjorde for mange år siden på en pasasjerbåt hvor det alltid ble servert alkohol på fester.
    Avtalte med stuarten å sette fram masse meloner av alle slag og smaker og alkoholfri drikke.
    Mange ble forundret, noen gikk, men alle de virkelige vennen synest dette var toppers og vi hadde en hyggelig kveld og det ble mange gode klemmer (ekte)for en ny vri på sosialt samvær.

  22. Du er heldig som står ved dine valg. Vær stolt av det. De som er på byen er de som ikke er heldig da de må feste uten deg 😊

  23. Dette er jo bare tull og fri fantasi. Avholdsfolk er generelt ikke festbremse. Tvert i mot. En blir ikke mer morsom om en bedøver sansene.

  24. Ikke vær lei deg, Martine. Det er du som tar verdifulle valg og har meningsfulle verdier;) Så la dem holde på:) Det er deres svie dager derpå! Bare si i fra til neste gang, at da blir du med! Slå ut håret, vær deg selv og danse ut i de sene nattetimer…..med alkoholfrie drinker, brus eller hva du ønsker:) La ikke alkoholen få bestemme hvilket menneske du ønsker å være. Jeg selv var alkoholfri festløve, i 15 år!!!! Jeg ELSKET det, og det gjorde også mine venner. Stå på ditt, og ikke vik fra dine valg. For jeg digger deg, allerede!

  25. Jeg har ofte vært sjåfør. Når festen begynte, tok jeg meg et glass øl/vin/drink som de andre. Neste glass så likedant ut, men var cola, eplemost eller lignende. Det er aldri noen som merker det! Da kan man tøyse og le og ikke være festbrems. Men allikevel være helt edru når festen er over.

  26. Desto lengre du avstår fra alkohol, desto mer bisarr fremstår hele alkoholkulturen. Det også finnes mange gode alternativ til å drikke alkohol. Middager, kino, teater, trening/natur, kurs og reiser.
    Edru sosial omgang er dessuten 100 ganger hyggeligere og man unngår også “dagen derpå”.
    Ikke tvil på ditt valg. De ekte vennene dine kommer til å forstå etter hvert.

  27. Synes ikke noe om å dra med seg avholdsfolk på festligheter. De blir stort sett bare sittende og observere mennesker som gjerne får seg litt for mye å drikke, for å så plapre om det for omverden.
    Tviler på at du steller i stand fester med alkohol i hjemme hos deg?

  28. Det her kan jeg kjenne meg igjen i, selv om jeg hverken har kuttet alkohol helt, eller ikke har blitt invitert (enda?). Jeg har derimot fått kommentarer som “hvorfor!?”, “så kjedelig du har blitt”, “nei, kom igjen da” osv, når jeg har nevnt at jeg sannsynligvis ikke skal drikke og muligens ikke blir med ut på byen. Jeg synes vors er veldig hyggelig og drikker gjerne litt, men jeg er såå ferdig med drita-kultur og byen (spesielt i Norge) – jeg kan ikke se for meg noe kjedeligere! Lykke til videre på den alkoholfrie reisen i Norge – det tror jeg du trenger, for drikkepress is reeaaal. <3

  29. Alkohol har heller aldri vært noe for meg. Liker å kose meg med vin, men det er maks to glass til maten. Jeg synes drikkekulturen i Norge er ekstrem. Det er mer sosialt akseptert å drikke til man spyr enn å la være.. Folk drikker seg fulle bare de skal ta en lønningspils ute. Hvorfor har man behov for å være full hele tiden? For meg er det ubehagelig og totalt unødvendig. i edru tilstand har jeg masse gode venner. Men på fest, da føler jeg meg bare utenfor og blir skremt vekk av folks drikkevaner. Synes ikke det er gøy å sjangle rundt som en idiot og kaste opp dagen etter. Vi burde bli venner. Jeg er dritt lei av dette presset i Norge

  30. Seriøst! En slutter da vel ikke å invitere eller sosialisere seg med venner fordi de ikke drikker alkohol!! Dette kalles ikke venner da. Og du er da ikke alene om ikke å drikke alkohol. Alkohol er skikkelig big business! Virker som det er uber viktig å drikke, og for mange er det et svært viktig samtaleemne. Er lei alt alkopratet, og synes fulle folk bare er ekle, og sesielt de som absolutt må bli dritings å endre adferd fullstendig. Jeg tar avstand fra rus uansett, og hadde jeg blitt utelatt, så hadde jeg tenkt at det var like greit….og på tide med nye vennskap 😉 Utfrysing er faktisk det samme som mobbing, og det er ikke greit!

  31. Har fått denne noen ganger selv. At folk spør om det er kjedelig å ikke drikke og også at jeg faktisk ikke har blitt invitert enkelte ganger fordi jeg ikke drikker lenger. Og det er noen ganger jævlig kjipt når folk til og med vet at jeg har vært på rehab. Men i kampen mot rusavhengighet har jeg også jobbet en del med å finne andre sunne aktiviteter man kan gjøre i helgene med mine edrue venner som jeg riktig nok har blitt kjent med gjennom rusbehandling. Men hvem som helst kan vel male, spille brettspill eller arrangere filmkveld slik vi gjør selv om man ikke har hatt et rusproblem. Men jeg skjønner, om du har behov for å feste, danse og de greiene der så har du like stor rett til det. Jeg fester jeg også, men da er jeg jo også bevisst på å vise at jeg ikke er såkalt “kjedelig”, ved å være aktiv og delaktig på festen. Og jeg er sosialt sjenert, men jeg øver meg mye på å tørre å ta initativ på festen. Og som oftest slår det positivt ut. Bare ikke bry deg for mye om hva andre mener og syns om deg, man blir gærn av de tankene hele tiden. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *