Barna tåler å se seksuell trakassering!

Categories Tanker 💭

Sarah Hall/Twitter

Den britiske tobarnsmoren Sarah Hall har fått stor oppmerksomhet i mediene de siste dagene etter at hun tok til orde for å få fjernet eventyret om Tornerose fra skoleundervisningen for de yngste barna. Hun mener at eventyret promoterer uakseptabel oppførsel, som ikke burde leses for små barn.

Hun skrev blant annet: – Vet dere hva. Mens vi fortsatt har fortellinger som dette i skolen, kommer vi aldri til å forandre inngrodde holdninger om seksuell adferd. #MeToo, på twitter nylig. Moren viser blant annet til da prinsen kysser Tornerose når hun våkner, og at hun ikke samtykker til dette. 

Tornerose har alltid vært en av mine favoritt-prinsesser. Jeg eide den samme kjolen som Tornerose har i Disney-eventyret når jeg var liten, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg dro i barnehagen utkledd som Tornerose. Jeg dro i barnehagen utkledd som Tornerose fordi hun var sterk, vakker og inspirerende. 

Disneys-versjonen av Tornerose er kanskje den mest kjente, men opprinnelig var historien en ganske annen. Disney laget historien om Tornerose som sover i hundre år etter å ga stukket seg på en tein. 

I den originale versjonen forelsker prinsen seg i den sovende prinsessen, og voldtar henne mens hun sover. Hun blir gravid og føder tvillinger i søvne. Et av barna suger på fingeren hennes, noe som fjerner giften som fikk henne til å sove, og dermed våkner hun.

Men. 

Vi kan ikke fjerne alt som er ubehagelig, og på mange måter syntes jeg vi skal gjøre alt annet enn å fjerne eventyret. Jeg tror ikke det er bra at foreldre ønsker å reservere barna sine for verken sex, ubehagelige opplevelser, vold eller kriminelle handlinger, og på en måte finnes det vel egentlig ingen bedre måte å lære det bort enn i eventyrene og bøkene! Jeg ser egentlig på det som en unik mulighet til å fortelle barna om hva som burde skjedd, hva som er feil eller hva de selv burde gjøre i liknende situasjoner. 

Jeg tror hvert fall ikke at det rette er å fjerne det. 

Det er mye ubehagelig i både historien vår og i eventyrene, men å fjerne det fordi det er ubehagelig eller feil hjelper ikke. Seksuelle overgrep eller trakassering forsvinner ikke fordi vi fjerner et eventyr. 

Barna tåler å lære om seksuell trakassering, og det er de voksne sitt ansvar å gjøre det. Ikke fjerne det. Tornerose skal ikke fjernes, fordi det er et av de få heltinneeventyrene vi har og fordi vi ikke kan fjerne alt som er ubehagelig. Dessuten tar Tornerose opp flere viktige temaer som menstrasjon og aggresjonen som kan oppstå mellom mor og datter, når datteren blir kjønnsmoden. 

Vi kan faktisk ikke forby alt. Verden kan være et farlig sted, men å lese om den er ikke det (James La. Rose).

Barn, eller ei. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

1 kommentar

1 thought on “Barna tåler å se seksuell trakassering!

  1. Jeg er enig i mye av det du sier, men hvilket grunnlag har du for å si at barna tåler og lære om seksuell trakassering? Syntes også eventyrene er fint, men syntes absolutt ikke barn burde lære om de orginale eventyrene. Tornerose er her ikke et heltinneeventyr som du sier, men et eventyr bestående av voldtekt hvor hun etterhvert gifter seg og forelsker seg i sin egen voldtektsmann som allerede er gift… Disneys-versjonen derimot er jeg helt for 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *