Kroppen til Erna

Categories Tanker 💭

På mandag publiserte VG en sak om at Erna Solberg ønsker å fortsette som partileder, uansett utfall av valget. Nå diskuteres bildevalget til VG kraftig i sosiale medier, og i går var bildet et av hovedtemaene på Dagsnytt 18 hos NRK. Jeg stiller spørsmål om det er fordi Erna Solberg er større enn gjennomsnittet, samtidig som jeg syntes at det er synd at statsministeren sin kropp blir ansett som så viktig. 

Hans Rustad i www.document.no er en av de som har reagert i en kronikk. Han har blant annet uttalt seg om at “menn kan ha en omfangsrik kropp og det kan gi inntrykk av makt, sånn er det ikke for kvinner”. Han bemerker også at kropp betyr mye i dagens samfunn, og at han mener at media tramper på kvinner som har en stor kropp. 

I mine øyne er Erna Solberg sterk, lojal og mektig – Og at statsministeren ikke kan avbildes i helfigur fordi hun er større enn gjennomsnittet, uten at noen reagerer er ikke annet enn trist. Erna er nemlig statsminister med hele kroppen sin, og det er ikke kroppen, størrelsen eller vekten hennes som verken burde, eller skal være i fokus. Vi kan godt diskutere om bildet var lite fordelaktig, eller om VG kunne valgt et annet bilde. Samtidig vil jeg tørre å vedde på at ingen hadde reagert hvis det sto en slank kvinne der, eller en stor mann, som ble fotografert i samme vinkel. I dette tilfelle gjør man kroppen til statsministeren svak, samtidig som man lager et problem ut ifra kvinnekroppen.  

Erna Solberg fremstår folkelig, og jeg syntes det er flott at hun ikke tar seg selv så høytidelig. Kvinnelige toppledere burde slippe å bli karakterisert ut i fra utseende, og Erna sin vekt har på ingen måte noen ting å gjøre med hennes makt å gjøre. Jeg reagerer mer på at folk henger seg opp i at statsministeren er tjukk – Og at de automatisk stempler dette som et “stygt” bilde. Flere stiller spørsmål om Erna sitt selvbilde, også under Dagsnytt 18 på NRK i går kveld, og jeg syntes det er synd at kvinner som ikke har den optimale idealkroppen blir satt i en bås der det forventes at de skal være usikre på seg selv. Erna Solberg er 56 år gammel, og jeg håper og tror at hun vet at hennes verdi måles i mer enn kroppen hennes.

Hvis vi skulle kommentert og brydd oss hver eneste gang er politiker ble avbildet uheldig hadde det vært mer fokus på det enn på politikken.
Selv verdens mektigste menneske viser tydelig at ikke han klarer å holde munn når han møter kvinner, og presterer gang på gang å kommentere utseende, kropp og sex. Diverse medier klarer gang på gang å kommentere sterke, selvstendige kvinner sine kropper – Og vi som nasjon føler ivrig med. Akkurat som det lages fler saker om kroppen til Dronning Sonja, enn om det gode arbeidet hun gjør. Det er sant som Hans Rustad sier, vi er sykelig opptatt av kropp. Men for meg har det ingenting å si om landets statsminister en tynn eller tjukk. 

Det finnes så mye viktigere ting å bry seg om enn utseende, statsministeren sin kropp og vekt. Politikk er et av punktene, og du må ikke ha en idealkropp for å være statsminister – Takk og lov. Det hadde vært så kult om vi kunne fokusere på hva Erna, og andre norske kjendiser, ledere og politikere gjør, fremfor hvordan de ser ut. 

Vi må ikke glemme at det er politikken som får landet vårt fremover, ikke kroppen til Erna Solberg. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

28 kommentarer

28 thoughts on “Kroppen til Erna

  1. VG har startet valgkampen for AP og Støre – og velger å fokusere på at Erna er tjukk.
    VG, NRK og TV2 har valgt side og nå starter de kampanjen – på en ufin måte.
    Er det rart vi ikke blir kvitt mobbing når norsk presse velger slik simpel vinkling?

  2. For en gangs skyld iler feministene IKKE sin medsøster (Erna) til unnsetning. Fordi Hans Rustad gjorde det først. Og Gud forby at en flink pk-er skulle være ENIG med ham!!!

  3. Det er snakk valg av bilde, det ene fram for det andre. Hvis man vil fremstille våres president på dårligsmåte så gjør man slik VG gjør her, ellers så velger man et annet bedre bilde. De har nok av profesjonelle fotografer til det. Tank bak bilder skinner igjen uansett størrelse våres statsminister har.

  4. Selvfølgelig har det ingenting å si hvordan folk ser ut, dyktighet har ingenting med kjønn, utseende eller hvilken bakgrunn man har.
    Men hadde jeg blitt intervjuet om min fremtidige arbeidskarriere, og noen hadde valgt ett bilde hvor jeg spyr i en busk 3 på natten er jo ikke det positivt for min sak. Selv om mitt utseende ikke har noe med min dyktighet å gjøre

  5. så at din øverste leder har ingen selvkontroll og greier ikke å styre sitt matinntak og skal bestemme over deg har ingen betydning for deg?

  6. Synes du har mange bra blogginnlegg til å være så ung, men her er jeg uenig med deg! Synes det er vanskelig å ha tiltro til våre topp-politikere som Erna og Trine når de ikke engang klarer å tilegne seg den lett tilgjengelige kunnskapen om sunt kosthold! Og ellers var det svært viktig å ha en smal og slank kropp da jeg var ung på 1980-tallet!

  7. Hvordan skal man få et helt land i toppform, når man ikke engang er i stand til å ta vare på seg selv?

  8. Det er dessverre altfor mange som tror at det å være tjukk rundt livet, er det samme som å være tjukk i huet. Det sier mer om intelligensen deres, enn om intelligensen til den tjukke, synes nå jeg…

  9. Hun klarer ikke å ta vare på seg selv, klarer ikke å styre seg selv, men skal styre og ta vare på hele Norge ??
    Noe skurrer……

  10. Jeg blir sjokkert av kommentarene her. Martine? Jævlig bra innlegg. Enkelte av dere over? Faen jeg blir flau.
    Vi lever i et samfunn der alle skal drikke Nocco, spise salat og svette som griser på treningssenteret, da er man akseptert. Jeg er slik selv. Eller var. Jeg er blitt “flinkere” nå til å kose meg, til å bruke tid på det som virkelig gjør meg glad.
    Hva faen vet dere om hva hun spiser, og hvordan hun tar vare på seg selv?
    En liten opplysning: alle blir ikke født med samme forbrenning og samme interesser. Sorry not sorry.

  11. Hvor bra karriere man gjøre har ikke noe og si på osen kropp man har. Og det er litt merkelig at menn som sitter i høye stillinger og som har ektra på kroppen ikke blir hakket på.
    Men oss kvinner blir drat ned i søla og bortover sletta. Jeg har en tru at det er pga vi jenter/kvinner alltid har hat igjen historien at vi gjør mange ting om gangen. Så at vi skal sitte høt opp i karriere stigen og ha perfekt kropp med trening. Er en slags ting som forventes. For vi har jo så mye mer er timer i døgnet enn manfolka. De skal jo bare jobbe og tjene penger (ironi)… Blir like irritert vær gang over at det skal være så forskjell på kjønn.

  12. Fedme er definert som et problem av WHO. Da er det opp til personer i ledende stillinger å fremstå som et godt eksempel. Forstår man ikke dette er man ganske så tafatt i sin argumentasjon.

  13. Jeg er helt enig.
    Jeg har sluttet å lese VG for lengst. Det bør andre gjøre også

  14. Til dere som kommer med “analyser” av typen “hvordan skal hun kunne styre et land / hvordan kan noen ha tillit til henne, når hun ikke engang kan ta vare på seg selv / styre sitt matinntak / tilegne seg kunnskap om sunt kosthold”:
    Kosthold handler ikke om kunnskap, og ikke alltid om selvkontroll heller. Det kan like gjerne handle om prioriteringer. Ikke alle ønsker å prioritere 5 år ekstra levetid på gamlehjemmet fremfor nytelse av favorittmaten sin her og nå. Dere kan ikke ta for gitt at alle har sunnhet som øverste ideal og prioritet, selv om den sosialdemokratiske skolen vil lære oss alle nettopp det.

  15. En blir aldri tjukk av seg selv, “Ooops, nå ble jeg tjukk, hva kommer det av?”. En som er tjukkas viser hva slags personlighet en innehar. Nemlig grådighet, liten evne til selvdisiplin og en gi-faen-holdning til sin egen helse.
    En tjukkas kan derfor aldri bli ett forbilde for den oppvoksende generasjon! Heller ett skrekk-eksempel på hva en IKKE skal gjøre.

  16. VG har valgt ussel bodyshaming for å sverte Erna som ny statsminister.
    Samtidig skråler feministene i media om at “kvinner er utsatt for kroppspress”. Hva gjør VG – som åpenbart støtter AP?
    En redaksjon som VG burde holde seg for god til å synke ned på et mobbenivå – men VG er en avis i krise og fallende opplag.

  17. Uff for noen dårlige holdninger. Og å kommendere under psevdonymer sier mye om falskhet. Å bli tykk er mer enn holdning til mat. Våre kropper er forskjellig. Og noen kan knapt spise før kroppen eser. Andre kan spise mye uten at kroppen eser. Dertil avgjør stress mye av dette. Fysisk som psykisk. Kroppens adrenalin stopper forbrenningen og holder igjen for ikke å miste for mye.
    Forøvrig gir jeg all hyllest til Erna Solberg som holder ut med enkeltfolks tøvete og dårlig gjennomtenkte holdninger. Elsk din neste, heter det. Men folk gidder ikke det. Det er vel hat fordi man er anerledes enn seg selv. La nå Erna være i fred. Elsk henne. Respekter henne.

  18. At VG deltar i tarvelig AP-valgkamp kan ikke overraske noen. Selvsagt finner de et så lite flaterende bilde av Erna som mulig, da under dekke av at VG tidligere på denne turen hadde intervjuet staministeren. VGs formål er åpenbart å få mest mulig negativ vinkling på Erna som person, siden hun er en sterk motstander i valgkampen for VGs AP-eier .

  19. Nå stemmer ikke jeg på Erna, men jeg syntes dette var et meget godt innlegg. Selv er jeg overvektig, men det har ingen ting med dårlig selvkontroll å gjøre. Vi er ulikt skapt, og noen har anlegg for å legge på seg, mens andre har sinnsyk forbrenning og er slanke.
    Hva om det hadde vært en undervektig person? Hadde det vært snakk om kosthold da? At vedkommende hadde lite kontroll og ikke var sunn, fordi han eller henne var for tynn?
    Selv sliter jeg med lavt stoffskifte og andre ting som gjør at det er vanskelig å gå ned i vekt – i tillegg til at jeg har en stillesittende jobb og jobber 10 timer om dagen. Dette har ingen ting med meg som person å gjøre i forhold til kvalifikasjoner i jobb.
    Noen snakker som de har vett til…. 🙄🙄
    Jeg syntes Erna er utrolig tøff – og det at hun skal mobbes for vekten sin…. (for ja- det er mobbing) – det er bare trist.
    Mobbere er ikke noe jeg har respekt for, så mye heller en stor kropp til å styre, men mobbere og deres tilhengere.

  20. Det er fælt å lese kommentarfeltet her og hva slags holdninger og fordommer folk har mot folk som er overvektige. Jeg er sikker på at Erna også vet hva helserisikoen er med å være overvektig, men kanskje hun har andre prioriteringer? Kanskje hun bruker all tid og energi på jobben sin? Kanskje det ikke er viktig for henne å være slank? Forresten er det store variasjoner i forbrenning og overvekt kan være en del av en rekke sykdomsbildet. Blandt annet polycystisk ovarie syndrom, dessuten gir en rekke medisiner endringer i kroppsvekt, som medisiner som anvendes mot psykoselidelser og kortisonpreparater som bidrar til økt kroppsvekt på grunn sv økt appetitt og væskeopphopning i kroppen. Dessuten lider mange overvektige av overspising, som er den vanligste spiseforstyrrelsen! Tro det eller ei, overspising er en spiseforstyrrelse! Hvorfor møter derfor overvektige så mye hat og fordommer fra samfunnet? Folk har forståelse for anorektikere. Men når det kommer til overspiserene er det “bare å ta seg sammen”. Ville man ha sagt det samme til en med anoreksia eller bulimi?? Det er og forsket på at tarmbakterier kan ha sammenheng med økt kroppsvekt. Så her finnes det altså mange mulige medvirkende årsaker til at mennesker lider av overvekt, annet enn “lav selvkontroll, latskap og grådighet” som enkelte over her skriver. Spiller det virkelig noen rolle hva vekten til vår statsminister er så lenge hun gjør en god jobb?
    Takk for ett flott innlegg Martine! Er så glad du tar opp disse temaene! Du er ert friskt pust i en bloggverden bestående av Restylane, slankekurer, silikonpupper, merkevesker og løshår.

  21. Til Skeptisk:
    Det der gjelder nok noen, men spiseforstyrrelser (overspising er en av dem) handler om følelser.
    Jeg er selv en nykonservativ desillusjonert venstrekvinne og har funnet meg til rette på høyresiden, men du høres ut som en som har vært der fra dag en, med absolutt null forståelse for at ting av og til er mer nyansert enn som her presentert…

  22. Jeg ønsker å forholde meg til facts: Erna Solberg lider av sykelig overvekt. Det er veldig trist fordi hun risikerer å få en svært dårlig helse ettethvert. Hun er så sjarmetende og dyltig. Keg ømsker henne som statsminister. Kan ikke noen hjelpe henne? Alle kvinner og menn i verden med sykelig overvekt trenger behandlimg. WHO prioriterer dette nå. Vi må ikke late som “big is beautiful” – det er tvert imot farlig!

  23. Jeg blir så flau når jeg ser slike saker i de “proffe” mediene vi har her i Norge. Rett ved siden av innlegg som “10 måter å få et bedre sexliv” og “Derfor er vi utro”. Jeg føler vi som lesere blir redusert til brødhuer hele gjengen. Akuratt som innlegg med litt mer dybde hadde blitt for mye for oss rett og slett. Tydligvis er norske lesere overfladiske idioter som hadde fått vondt i hodet av å lese noe som lignet ekte jounalisme eller saker som kanskje krever litt mer en to hjerne-celler. De fornærmer oss, jeg blir i alle fall fornærmet.
    I andre land har man i det minste alternative aviser til sladrepressen så man kan lese litt ekte nyheter hvis man vil. For det er ikke mangel på ting som skjer i verden. Viktige ting. Men her i Norge tipper vi heller vekta på statsministeren vår og griner over at bilde ikke var “instagram” verdig. Det er tydligvis en gedigen sak. Flaut…veldig flaut…

  24. Man vil gjerne fremstille ting på best mulig måte, det gjelder også Erna. Her feilet de med det.

  25. Norges mektigste dame ,må jo kunne få hjelp -veiledning ang kosthold og trening????? ,,ho ser jo direkte syk ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *