I dag er jeg nødt til å slenge meg på min kjære Kristin Gjelsvik som igjen går ut for å ta kampen mot et utseendefiksert medie-Norge og føler seg alene. Kristin er en del år eldre enn meg, men samtidig så kjemper vi samme kamp. Vi kjemper samme kamp om at det en dag skal være greit å være seg selv, at det en dag skal føles kult å bære den kroppen man er gitt og at man en dag skal være fornøyd. Jeg vet at vi har en vanvittig lang vei å gå, og at det kanskje er umulig å bli helt fornøyd – Men betyr det at vi ikke skal prøve? Betyr det at vi skal fortsette å oppfordre til å forandre på seg selv, informere om tiltak du kan gjøre for å bli mer fornøyd med deg selv og drive videre på den seksualiserende trenden vi har satt oss fast i? 

Jeg er medlem av flere sminkegrupper på Facebook. I flere av disse gruppene er det tusenvis av unge som er medlemmer. Det diskuteres alt fra frakt på varer man ønsker å bestille, hvilke mascaraer som er best og hvor mye volum man burde putte i leppene sine. Egentlig har jeg lyst til å boikotte det hele, fordi jeg personlig merker at jeg blir påvirket. Verken frakt på varer eller mascara påvirker meg stort, men at det er så enkelt å endre på utseende sitt. At det er så lite som skal til for å bli fornøyd. Men jeg har tidligere prøvd meg på “hvis jeg er tynn” er jeg perfekt-tanken, og det fungerer jo dårlig. 

Samtidig viser mange av de som er medlemmer av disse gruppene fortvilelse når det postes videoer av jenter ned i barneskolealder og yngre som sminker seg, og jeg lurer på om man glemmer at mange av disse er med i de samme gruppene og at de får med seg de samme innleggene som meg? 

Vi er faktisk på et punkt nå der det er nok. Der flere og flere kaster seg på trenden om å endre på seg selv, og jeg kan ikke akseptere det. Jeg klarer ikke å syntes at det er greit. Jeg klarer ikke akseptere at jenter som er like gamle som meg syntes det er greit å få større lepper og fylle kinnbena som om det skulle være like normalt som det er å spise lunsj. Samfunnet vårt har ikke råd til at botox skal være en typisk lunsjbehandling. 

Flere av Norges største bloggere skriver åpent om vekt, utseende og behandlinger, og det er skremmende at det selger så godt som det gjør. Media elsker det, og de ser de samme klikkene og pengene som disse kyniske bloggerne gjør. For du er kynisk når du åpenlyst deler bilder av nyopererte rumper og nypressa lepper med tanke på klikk. Det handler nemlig ikke om ærlighet, om at man ønsker å være ærlig om at man endrer på seg selv – For det er det samme som å fortelle at man ikke er bra nok, og at det er grunnen til at man endrer sitt eget utseende. 

Det er faktisk nok, og det er på tide at vi tar hodet ut av den perfekte boblen vår og våkner opp. Det handler om oss selv, og ikke minst neste generasjon. Hvis vi syntes det er så tøft, tenk da på hvordan neste generasjon vil få det. Det er nok nå, og vi må sette ned foten. Vi må slutte å tro at mindre brystvorter gjør oss lykkeligere, at større rumper gjør oss lykkeligere og at høyere kinnben gjør oss lykkeligere. For den eneste som kan skape vår lykke er oss selv, og den lykken kommer ikke før vi lærer oss å elske og akseptere den vi faktisk er. Og den vi faktisk er, er ikke den personen vi har valgt å endre på. 

Det er så sykt mye kulere å ha det bra, enn perfekt. 

 

Følg meg gjerne: 

Facebook HER
Instagram HER
Snapchat: Martinehalvs 

 

Takk for at du tar kampen Kristin. 

 

// Marty 

 

12 kommentarer

12 thoughts on “NOK.

  1. ååh, jeg er så enig.
    og takk for at DU tar kampen <3 vi trenge flere som deg og Kristin! <3

  2. La folk få bestemme selv hva de vil gjøre med kroppen sin. Jeg kjenner en jente på 14 år som så ut som en maurtue i ansiktet. Hun fikk hjelp av kosmetisk sykepleier. Du unner vel henne ikke det du som sikkert ser så bra ut selv.

  3. E ikke imot plastisk kirurgi, men liker ikke normaliseringen av det, og at det e så tilgjengelig skremmer meg. Skremmer meg at unger helt ned i 10 års aldern får med seg ka idolene deres gjør og vil være som dem, pga utseendet. synes det e så trist og skremmende at de ikke tenker at de e midt i utviklingsfasen og at kroppen endrer seg hele tiden. Ja, bloggerene må ta ansvar, men det må avisene og magasinene også gjøre! Alle har et ansvar.

  4. Utseende har da alltid vært viktig. Ble selv satt på slankekur av mine tanter og onkler da jeg var i tenårene med bmi 20.

  5. Enig!
    Er noe annet om man endrer på utseende sitt etter feks. en skade eller ulykke, men synes det er helt sykt at så mange jenter velger å sprøyte inn ditt og datt. Er noe enig i at det man ser i media kan være med å påvirke, men man kan ikke sitte å skylde på media for at man selv ikke er fornøyd.. da burde man heller jobbe med seg selv. Er sikkert enklere sagt enn gjort, men om folk visste hvordan kroppen virkelig fungerer så hadde man nok satt større pris på den istedet for å endre på den.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *