Nei, jeg liker ikke ski!

Categories Blogg

Med fare for å bli kalt både landssviker og psykopat: Jeg er ikke så jævla begeistra for ski jeg. 

Hadde du vært en kollega av meg eller en bekjent på bussen, og spurt om jeg hadde gått noe på ski i år hadde jeg antakeligvis jatta med og sagt noe som:

«Hehe, nei. Det har vært lite tid til det. Dessverre.»

Selv om jeg egentlig hadde ment:

«Nei, det har jeg ikke vurdert en gang. Jeg liker ikke å gå på ski.»

Du må ikke misforstå meg, for jeg digger sport og jeg er ofte en av de som å jubler høyest når laget jeg heier på både på ishockeybanen og fotballbanen tar en seier. Jeg syntes at det var veldig gøy da det norske kvinnelandslaget i fotball kvalifiserte seg til VM i fjor og når de denne uken vant Algarve Cup med en 3-0 seier mot Polen. Jeg syntes også at det var veldig gøy da Jakob Ingebrigtsen nettopp tok Norge sin første gullmedalje noensinne i friidretts-EM innedørs. Så ja, jeg syntes både idrett og sport er gøy, både når Norge vinner og når mitt hobby-fotballag vinner. Jada, jeg syntes også at det var moro når Hans Christer Holund vant 5-mila i VM.

Men.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde ski på bena. Eller vent, jo… Det så sånn her ut:

Jeg hater å falle. Jeg hater å være dårligJeg syntes ikke at ski er det beste med vinteren. Jeg sitter ikke i timesvis og ser på ski på TV.

For meg virker det som at alle og enhver ELSKER ski og at det nærmest er umulig å ikke like skisporten. Det virker som at det nesten ikke er lov.

Det bugner nemlig av seierstatuser, «en nydelig skitur på 2 mil gjennomført»-statuser på Facebook og nå i helgen kjenner jeg en haug av folk som har tatt turen for å delta på Skifesten i Kollen. Ja, selv om jeg helt ærlig tror at de aller fleste av de som er der, er der for festen, for å kunne kle seg i fancy skiutstyr, ta kule bilder til Instagram og for å hive innpå med alkohol. Ikke fordi de syntes at det er fett å fryse, se en haug av folk de ikke vet hvem er gå på ski og bli våt på bena. La oss være ærlige folkens. 

Jeg skal ikke være kjip, selv om du muligens mener at jeg er det, men nei, jeg liker ikke ski – Og det får jaggu være greit.

Av og til må man strekke hånda i været og ta en for laget, og nå tar jeg en for laget. Det laget som ikke bryr seg og det laget som ikke eier et par ski. Ja, vi som faktisk ikke liker det en gang.

Heia Norge!🇧🇻

// Marty

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Nei, jeg liker ikke ski!

  1. Neida, du er ikke kjip. Du er heller ikke alene.. Det er vel over 40 år siden jeg hadde ski på beina. Ok, jeg likte faktisk skigåing i barndommen, tenårene. Men så giftet man seg med en som absolutt ikke kunne eller ville…da bortfalt det. Mine egne barn fikk ski opp gjennom årene, man gjør jo det alle forventer at gode foreldre gjør. Man kjøper ski, skøyter ( her er isen sikker sånn med 5-6 års mellomrom) De labbet rundt på plenen på ski. Senere ble det bare bånn. For det er ikke skiterreng her, og vi var jo aldri av sted på skiturer.
    Manglende skiferdigheter går nok i arv..på en måte. 😏 Jeg tror skiskolen som man har en uke på ungdomsskolen, var et sant helvete for mine barn, men de var da med. Den ene behørig fotografert av en lærer da hun i fullt sinne tok skiene over skuldrene og trampet til fots i løypa, sank nedi og ropte ut sine frustrasjoner.

  2. 👍🏻👏🏻😀 Godt å høre at jeg ikke er alene om dette sviket mot norsk kultur. Men jeg er muligens enda verre stilt ettersom jeg i tillegg til å sterkt mislike skigåing og vinter generelt, heller ikke kan fordra vintersport. Der har du det ultimate sviket! Men jeg liker fotball da.

  3. Bra vi er flere! Ski er greit det altså, men ikke er jeg god på ski, jeg faller, det er vondt, så da gjør jeg heller ting jeg føler meg god i/får til, haha, akkurat som små barn.
    Veldig fornøyd med egen innsats når jeg har 1-2 turer i året, og da er det snakk om rundt 5 km liksom😂
    Har fortsatt skia jeg fikk på barneskolen(er 30 nå), og de funker for meg.
    Ski på TV er veldig gøy! Men jeg setter ikke av dagen, da må jeg se på ski, men hvis jeg kommer over det på TV ser jeg gjerne ferdig.
    Fint at jeg ikke er eneste!;)

  4. Føler’n! Jeg er 27 år gammel, og har gått på langrennsski hele to ganger i hele mitt liv. Jeg er generelt ræva i sport, men jeg elsker å se på forskjellige idretter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *