Nei, jeg drikker ikke!

Categories Blogg

Jeg drikker ikke alkohol. Det er ikke sånn at jeg syntes at alkohol er tåpelig og dustete, jeg bare velger å la være sjæl. Jeg trives bedre uten. Jeg syntes ikke det er godt. Ja, også syntes jeg selv at jeg blir et rævva menneske når jeg drikker.

Jeg skal være helt ærlig å si at det ikke alltid er like enkelt å la være. Som for eksempel når jeg kommer til et arrangement og det bare blir servert alkohol. Som når jeg ikke blir invitert med ut, fordi jeg ikke drikker. Eller når jeg blir invitert, kun fordi at jeg da kan rydde opp og passe på “alle andre”.

La meg presentere deg for en helt vanlig samtale på en fest:

– Hva vil du ha å drikke?

Gjerne noe alkoholfritt.

– Hva?! Drikker du ikke?

Nei, det gjør jeg ikke.

– Jo, kom igjen. Litt kan jo ikke skade. 

Nei, men jeg vil ikke.

– Hvorfor drikker du ikke?

Fordi jeg ikke har lyst egentlig.

– Oi, er du gravid?

Nei, jeg er bare ikke keen på å drikke.

– HÆ, er du ikke keen på å drikke?! 

Ehm, nei. Det er jeg ikke.

– Da kan du jo kanskje hjelpe til med å rydde opp her og passe på de andre da?

Barnevakt og vaskehjelp med andre ord?

– Er du ikke litt redd for å bli kjedelig når du ikke drikker?

Sikker på at det ikke handler mest om at du er redd for at jeg skal huske alt du gjør da?

– Forresten. Kan du kjøre meg hjem i natt?

Ja, jeg er jo på fest for å være taxisjåfør.

– Sorry, men det blir så kjedelig hvis du ikke drikker, så du er ikke invitert dessverre.

Fett at alkohol er limet i et vennskap og at man må drikke for å være med.

Som en “ikke-drikker” så opplever jeg å høre ganske mye rart, og ja, jeg føler stadig vekk på presset om å drikke alkohol. Jeg føler at det er en forventing til at alle skal digge alkohol, at alkohol er høydepunktet i løpet av helgen for mange og at det automatisk står “kjip” i panna på meg fordi jeg ikke drikker.

Men det er ingen sykdom å takke nei til alkohol. Jeg spør ikke deg om hvorfor du velger å drikke, så hvorfor skal du spørre meg om hvorfor jeg velger å ikke drikke? Jeg er ingen taxisjåfør, vaskekjerring eller mamma fordi jeg syntes at Pepsi Max er diggere enn mojito – Og det får da jaggu værra greit👊🏼

God helg, edru eller ei!

// Marty

 

 

36 kommentarer

36 thoughts on “Nei, jeg drikker ikke!

  1. Jeg drikker selv alkohol, men om du hadde kommet på en fest hos meg og du hadde ønsket alkoholfri drikke, hadde jeg ikke stilt spørsmål ved det en gang. Rart hvordan folk kan se på de som velger å holde seg edru. Greit nok, det er ganske “normalt ” å drikke alkohol, men det er ikke livsnødvendig som det virker som for mange når de reagerer slik. Og du er heller ikke unormal som velger å holde avstand. Folk liker forskjellige ting, enkelt og greit 🙂 Trist å høre om reaksjonene du får, Martine.
    Ønsker deg en fin dag! 😁

  2. Kjenner meg så igjen… Jeg tok plassen til noen som kunne vært der og drukket, fikk jeg beskjed om… ble mindre og mindre bedt, og har nå mistet alt av sosialt liv… Det skal ikke være sånn… Unner ingen å oppleve sånt…

  3. Bra, standpunkt Martine. Vær stolt og. Blås i De andre. Syns Du e ett æksæmpel te ætter følgelse. 😊

  4. Har hatt det sånn selv. Deilig å høre om flere! Hvem skulle trodd vi var flere 😂 det virker som verdens undergang for noen. Jeg er snart 30 og folk spør meg forsatt drikker du ikke!!? Også ender jeg opp med å kjøre halve festen hjem… kjipt at det er sånn

  5. Helt enig med deg! Jeg er selv avholds og er så lei alle spørsmålene på fest “hæ drikker du ikke? Gravid? Kjører du? Drikk litt da” veldig slitsomt og fint om folk kan slutte å grave. Jeg klarer å ha det gøy uten å drikke tenk. Synd de som må drikke for å ha det gøy

  6. Skjønner ikke hvorfor det er galt å ikke drikke alkohol. Drikker ikke selv, har mærket litt av presset. Hvorfor er det liksom så unormalt å merkelig å ikke drikke? Finnes drikke som er billigere, bedre utn å måtte få “bivirkninger”..

  7. Drikker ikke, og er så lei det presset/evige masset. Eller da andres velmenende råd, du kan jo ta saft i et vinglass eller stå med en tom ølflaske da slipper du masset. De forslagene er nesten like på tryne, hvorfor skal jeg skjule jeg drikker. Og skal jeg skjule det for min del eller dems som har en så kjip venn som ikke drikker. Men skal ta neste gang jeg blir spurt «hvorfor drikker du?» Den var bra!

  8. Jeg er 35 år og har aldri likt det alkohol gjør med meg. Jeg liker godt de første glassene, men blir så fort full. Men jeg har ikke vært like sterk som deg tidligere! Du er tøff og jeg beundrer deg. Jeg hadde ofte bestemt meg før festen at jeg ikke skulle drikke, men så klarte jeg å stå i mot kommentarene. Da ble jeg veldig full og gjorde helt idiotiske ting, som jeg angret på. Nå klarer jeg å drite i hva andre syns, og kan våkne opp uten å være fullesyk😉
    Jeg håper mine jenter blir like tøffe som deg, og tør å ta sine egne valg💜

  9. Jeg er 35 år og har aldri likt det alkohol gjør med meg. Jeg liker godt de første glassene, men blir så fort full. Men jeg har ikke vært like sterk som deg tidligere! Du er tøff og jeg beundrer deg. Jeg hadde ofte bestemt meg før festen at jeg ikke skulle drikke, men så klarte jeg å stå i mot kommentarene. Da ble jeg veldig full og gjorde helt idiotiske ting, som jeg angret på. Nå klarer jeg å drite i hva andre syns, og kan våkne opp uten å være fullesyk😉
    Jeg håper mine jenter blir like tøffe som deg, og tør å ta sine egne valg💜

  10. Jeg har aldri drukket alkohol, og blir jo spurt om hvorfor, men det enkle svaret mitt om at jeg ikke vil, blir godtatt og respektert. Alle synes det er tøft av meg å ikke drikke samtidig som ingen tror jeg er edru på fest. 😆 Men blir ikke ofte bedt med ut selv om jeg har sagt jeg vil, det er jo ulempen. 🤷‍♀️

  11. Bra innlegg! Jeg drikker heller ikke alkohol, og synes det er merkelig at veldig mange synes de «har rett» på å få vite hvorfor. Greit å spørre, men mange graver og graver og forlanger grunner til at du ikke drikker. Det har folk igrunn ikke noe med! Det kan jo være personlig, og uansett ikke relevant for noe… Jeg har funnet det nødvendig å late som, for å slippe spørsmål i hytt og vær… Redbull eller cola i glass for eksempel, det hjelper. Eller så kjøper en av vennene mine seg to øl, også går jeg rundt og holder på den ene til de er ferdig med den første osv…. Det burde være unødvendig å ha en unnskyldning for å ikke drikke, men jeg føler det nødvendig ofte… Takk for belysning av tema! 🙂

  12. Kjenner meg igjen i såååå mye av det her! Har aldri drukket alkohol, og kommer nok aldri til å gjøre deg heller!!

  13. Kjempesynd at det er reaksjonene hver gang du sier du ikke vil drikke. Jeg har vært edru på fest mange ganger, og vært med ut, men har heldigvis ikke blitt møtt med de samme reaksjonene som deg. En dag kommer de sikkert til å skjønne at man kan være sammen å ha det kjempegøy, også uten alkohol!
    Jeg synes du er rå! Keep on going strong!

  14. Jeg slutta å drikke alkohol etter fadderuka. Jeg merka at jeg ikke følte noen grunn til det mer. Jeg liker alkohol, jeg elsker både å lage drinker og drikke de, men jeg liker ikke hvordan jeg blir etterpå. Både det å være full å ikke ha kontroll over meg selv og det å være bakfull dagen etterpå. Men jeg har merka at jeg tror jeg slutta på et greit tidspunkt. Jeg går på universitet med en fin gjeng og når jeg fortalte at jeg hadde slutta å drikke så var det jo noen kommentarer om det, men et enkelt svar gjorde at de aksepterte det. Det neste jeg skal si er ikke for å være slem eller frekk eller noe som helst. Det er bare noe jeg har lagt mye merke til. De som spør dumme spørsmål til det at noen velger å ikke drikke er gjerne de som ikke er helt voksne i hodet. Det kan ha med alder å gjøre eller bare rent mentalt. Igjen det er ikke frekt ment, det er bare det jeg har merka. Jeg har en god kompis som aldri har smakt på noe som helst slags alkohol. Og han er fornøyd med det. Men under fadderuka når folk begynte å finne ut om det så fikk han masse spørsmål om det. Flere enn det jeg fikk og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noen forskjell? Synes det er supert at folk ikke lar seg presse til å prøve ting de ikke vil eller at man tar et valg som man er fornøyd med og ikke endrer mening så fort man får motstand!! Så tar vi en skål med Pepsi-max (jeg velger forsåvidt cola)😍

  15. Hender jeg drikker iblant. Men drar ofte på fester uten å drikke, da kjører jeg gjerne vennnene mine hjem (bor ikke så langt unna hverandre). Veldig sjeldent jeg får kommentarer på at jeg ikke drikker faktisk 😀 min vennegjeng er generelt ganske greie sånn. Er en som syntes jeg er kjip når jeg ikke drikker, men jeg blir egentlig ikke så mye påvirket av henne😅 Jeg er ikke den eneste i gjengen som ofte dropper alkoholen, så det er veldig greit. tråki at du opplever det slik :/ syntes det er dumt å la være å be folk fordi de velger å ikke drikke, man kan ha det like morsomt uten alkohol! Håper de du er på fest med etterhvert godtar ditt valg uten å sette spørsmålstegn ved det. Samt inviterer deg selv om de vet at du ikke drikker! Klem❤

  16. Hvis du har venner som sier det du skriver over så er det kanskje en ide å finne noen nye? Da blir det ikke et problem.

  17. Hei. Jeg drikker alkohol av og til, men ikke så ofte. Kjenner meg igjen i det du beskriver. Alle spørsmålene man får. Jeg leste nylig en blogg som traff meg midt i blinken som også sier noe om de tingene du skriver om. Synes det var litt deilig at den var positivt vinklet på en måte. Likte denne godt og synes det var gode refleksjoner. Hva synes du Martine?

    https://akan.no/i-dag-kommer-jeg-ut-av-skapet-som-sober-curious/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *