Tenk om gutta hadde satt vektkrav på oss kvinner!

Categories Sex- og kjærlighetsspalten

Hver fredag deler jeg et nytt innlegg i min sex og singelliv-spalte. Det er SÅ mye jeg trenger å prate om, så mye jeg ikke skjønner og så mye jeg har på hjertet. Det er så mye jeg ikke kan forstå når det kommer til kjærligheten og det er så mange ubesvarte spørsmål! Det virker som at singellivet er et konstant spill, og jeg blir aldri klok på spillereglene eller på hva som kreves. Ja, også er det ganske mye jeg har gått lei og som jeg ikke kan forstå meg på – Som hvert fall jeg syntes vi burde prate om! Er vi for kravstore, hva forventes det egentlig av oss og er det innafor å ligge på første date eller er det ut?

Tidligere i uken spurte jeg en kompis om han dater noen fortiden. Han svarte nei, men at han til stadighet titter innom de aller fleste datingsider. Jeg spurte om han var interessert i å finne seg noen, eller om han trivdes som singel. Svaret var at han selvfølgelig var interessert i å finne seg noen, men at han ikke fant den perfekte. Når jeg spurte han om han trodde at han var for kravstor var svaret enkelt: Ja, det er helt klart. 

Personlig vet jeg hva jeg vil ha, og jeg er ganske sikker på at jeg er kravstor. Kanskje til tider litt for kravstor. Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg at det gjelder mange av oss. Jeg tror mange av oss har et bilde av det perfekte, og at når en profil ikke matcher det perfekte, så sveiper vi videre. Men, er det ikke egentlig forbanna synd at høyden, vekten eller hårfargen til en person skal avgjøre om det kan bli en potensiell partner? For ikke å snakke om ekstremt overfladisk?

I går kom jeg over en artikkel hos NRK. Artikkelen fortalte at mange kvinner har høydekrav når de for eksempel sveiper etter Mr. Right på Tinder. De aller fleste vil tydeligvis ha en kjæreste over 1.80, noe som betyr at nesten halvparten av norske menn ikke oppfyller kravet.

Selv er jeg 1.80 cm høy og sannheten er at jeg alltid har sett for meg at jeg skal gifte meg med en mann som er høyere enn meg selv. Men hvis jeg ser tilbake på tidligere forhold, så viser statistikken min at jeg har gått etter alt annet og for min del er det ganske mye som har vært viktigere enn høyden. Som for eksempel at fyren respekterer meg. At han er snill mot meg. At han støtter meg. For eksempel. 

Jeg skal ikke klandre noen for å ha krav, for å vite hva de vil ha og for å strebe etter det perfekte. Samtidig så er jeg kanskje redd for at jeg, og en hel del andre tidvis leter oss i hjel. Alt skal liksom matche, alt skal være perfekt og vi er ekstremt overfladiske. Faktisk tror jeg at mange av oss går glipp av noe som kunne vært bra, fordi vi streber for hardt. Og hey, jeg er langt i fra perfekt, så hvordan kan jeg egentlig forvente at en partner er det?

Samtidig så lurer jeg på hvordan reaksjonene hadde vært hvis menn hadde satt vektkrav til oss kvinner i bioen sin på Tinder. Er det noe bedre å gjøre det, enn at vi damer setter høydekrav på gutta? 

Jeg har faktisk opplevd å få avlyst en date en gang, etter at vi hadde pratet om høyde. Fyren var nemlig lavere enn meg, og for han var det utenkelig å skulle date en dame som var høyere enn han. Jeg konstaterte med at det var like greit å bli kvitt han hvis det var innstillingen hans, og jeg konkluderte med at han var livredd for å bli fratatt manndommen sin. Akkurat som at hvor mann du er måles i hvor høy du er.

Jeg lurer litt på hvor forventingene til at mannen skal være høyere enn dama kommer fra. Er det rent biologisk at mannen skal være større og sterkere? Er det filmer? Er det bare vi som har lagt opp til det sjæl?

Jeg har forstått at jeg som kvinne på 1.80 kommer til å støte på ganske mange menn som er mindre enn meg. Jeg kan jo se forbi og heve hodet, eller så kan jeg se de i øya og slå av en prat. Vi er jo som vi er, og hvis høyden skal sette stopper for at et forhold skal fungere – Hva er det vi egentlig bryr oss om da? Da kan vi neppe være mest opptatt av personligheten, sommerfuglene i magen og følelsene vi har for hverandre!

Klisje som det er, så måles vel ikke kjærlighet i verken mål eller høyde – Og godt er det.

// Marty

14 kommentarer

14 thoughts on “Tenk om gutta hadde satt vektkrav på oss kvinner!

  1. Enig med deg 🙂 Så kommer et spørsmål spm jeg håper du svarer på. Har du brukt microblading på brynene dine eller er de så fine med kun sminke? Litt dumt spørsmål, når du viser et bilde uten bryn….Hahah!! Men har tenkt på det. De er så fine til deg! Hilsen fast leser fra Trondheim 🙂

  2. I likestillingens tidsalder burde vi ha kommet lenger enn at mannen skal være høy og mørk, eller høy og blond, og absolutt en del høyere enn kvinnen. Hvorfor? Vil hun føle seg liten og søt og at han er den store beskytter? Jeg spyr, tror jeg…
    En av mine bekjente har samme høyde som deg, Martine, ( vi gikk i parallellklasser på skolen). Mannen er mye lavere enn henne. Aldri tenkt på at det skulle ha noe å si. Nå har de vært gift i ca 35 år, så det er ikke høyden det kommer an på 😛

  3. Jeg tenner på høye gutter. Dette har litt med seksuelle preferanser å gjøre og. Dette betyr ikke at jeg ikke kan bli med en som er lavere enn 180, men ser ingenting galt i kravene. Dessuten har flere av mine mannlige venner fortalt om at de mistet lysten på dama etter hu lagt på seg mye. Man kan preike så mye man vil om snillhet, sjelevenner m.m, men sex er sex og vi tenner ofte på utseende. Sånn er det bare. Sorry for det! Dette betyr selff ikke at man ikke kan falle for noen utelukkende pga personlighet. Dating er ikke lett ass.

  4. Det gjør vondt å lese alt dette. Hvorfor skal menn under 180 latterliggjøres? Om jeg hadde hatt valget selv hadde jeg lett vokst høyere. Men som dere vet, jeg kan jo selvfølgelig ikke velge denne slags (uansett hvor mye jeg måtte ønske). Dere skal selvfølgelig latterliggjøre og høyde-shame oss. Hva oppnår dere? Sånn ærlig talt? Vi er under 180, og dere for si hva dere vil om det. Vi kan i hvert fall ikke endre noe

  5. Hei, jeg lurte på om du kunne fjerne/slette de dumme kommentarene jeg skrev i går. Jeg kom hjem fra byen, pære full, og endte opp her på bloggen. Fulle meg bestemte seg selvfølgelig å poste en sutre-kommentar, og da kommentaren ikke ble postet umiddelbart, så endte det selvfølgelig med en haug av den samme kommentaren som spammet kommentar-feltet. Jeg vet at man har ansvar for hva man skriver, men fulle meg eier ikke logikk eller sperrer, så da endte det med at jeg skrev duste-kommentarer. Jenter har selvfølgelig lov å ha preferanser når det kommer til gutter, fulle meg er tydeligvis ikke helt enig, eller i stand til å nyansere, men heller krisemaksimere og deppe. Sorry for at jeg var så dum. Har litt fylleangst nå for å si det sånn. Jeg synes du er dyktig og skriver godt, Martine. Keep up the good work =)

  6. Hei

    De har gjort ubdersøkelser i b.la USA som tilsa at høye menn tjente mer enn lave, fikk lettere lederstillinger, de fleste presidentene var høyere enn snittet etc.. Mennesker har en slags bias og ser på høye menn som “bedre”, damer sier de vil ha høye barn og det er et slags instinkt fra steinalderen basert på at en stor mann var bedre til å jakte og beskytte familien mot bjørner/farlige dyr.

    Har selv gått for utenlandske damer da de ofte er vakre, har personlighet og virker mindre pirkete enn Norske damer.

    Som mann på 1.70 har jeg ikke hatt så mye dameproblemer. Sjarn, selvtillit, humor, at man tar vare på seg selv fysisk og psykisk har mye å si. Men har definitivt fått servert “hadde du bare vært høyere talen” noen ganger.

    Du har de som sier: Lave menn er doomed og får aldri damer, noen sier det ikke teller og andre mener det teller for noen damer.

    Dating er uansett et numbers game. Det er umulig å få full match med 10 av 10 menn/damer.

  7. Litt gammelt innlegg, ser jeg. Et søk førte meg hit. Den overskriften er helt fantastisk! For hvor fornærmet blir ikke kvinner når menn stiller krav til deres utseende, blant annet vekt? For fra tid til annen får jeg høre fra kvinner at en eventuell partner må være høyere enn dem selv. Over 180 cm er et vanlig krav. Burde man svare med at man setter krav om en maksvekt på ei kvinne man tenker å innlede et forhold med? Da hadde man fått høre det, for å si det sånn. Jeg hadde ikke gjort noe med høyden min bare for å tekkes kvinner. Da får man heller klare seg uten. Takk for innlegget! Du setter fokus på en viktig sak 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *