Jeg har lært enormt mye om både HPV-virus, celleforandringer og livmorhalskreft den siste uka. Mer enn det sikkert er nødvendig å kunne. Eller, jeg vet ikke. Kunnskap er makt, og for meg føles det trygt å vite fremfor å ikke vite. 

Og jeg vet litt mer i dag enn jeg visste i går. 

Det viser seg at celleforandringene mine er høygradige. CIn3/HSIL, for de som skjønner hva det betyr. Jeg gjør egentlig ikke det. Det sugde ekstra hardt å få vite det, men det går bra. For det skal jo gå bra. Selvfølgelig. Jeg kjenner bare på den enorme takknemligheten for at jeg sjekket meg, samtidig som frustrasjonen over at jeg egentlig ikke skulle gjort det før om to år tar sin plass den også. 

Hva ståa kunne vært om jeg hadde utsatt det i to år, fordi man først blir en del av livmorhalskreftprogrammet ved en alder av 25 år tør jeg egentlig ikke å tenke på. Selv om frustrasjonen er stor, så er takknemligheten er større. Men jeg juger om jeg ikke sier at jeg er litt redd. Ganske redd. Det blir liksom så ekte, så nært og så personlig. Livet ble liksom med en gang mer betydningsfullt. Fargene på trærne ble plutselig litt grønnere, klemmene den siste uka har vært litt lenger og de teite hverdagsbekymringene har betydd litt mindre. For påminnelsen om viktigheten av å ta meg selv, kroppen min og livet på alvor har vært stor. 

Jeg veit egentlig ikke om jeg har så mye mer å si. Jeg ville bare fortelle hva ståa er akkurat nå. Innen kort tid skal jeg gjennom noen prosesser for å få enda bedre status, og jeg vil oppdatere underveis.

I mens så håper jeg at du ringer legen og bestiller time til å ta celleprøven om du har utsatt det eller droppa det. Livet er for fint til å la være.💕

– Bestill en signert utgave av boka mi Sykt Voksen HER

 

20 kommentarer

20 thoughts on “Nå vet jeg litt mer

  1. Vil bare sende deg en klem, du er god og dette går så fint så ❤ Men ja, veldig viktig å sjekke seg. VELDIG viktig ❤

  2. Anbefaler du unge kvinner å ta celleprøve selv om man ikke føler på at noe er galt (jeg er 23)? Jeg merker at jeg blir skremt av slike utsagn. Men jeg vet og føler på meg selv at det er ikke noe galt. Anbefaler du likevel å sjekke før man er 25? Har lest mye om at de anbefaler å sjekke seg fra 25 år. Håper alt er vel med deg! Du er rå sterk. Jeg heier på deg

    1. Man burde sjekke seg om man er under 25 og har unormale blødninger! (eller andre symtom) Ellers vurderer fagfolk at fordelene blir større enn ulempene ved celleprøver, først når man blir 25.

    2. Jaaaaa 👈 Jeg var 22 og testet meg. Litt uregelmessig mens. Hadde alvorlige celleforandringer. Bedre å sjekke enn å vente 🙏😘

    3. Hei Martine <3 For det første; tusen takk for at du deler! For det andre; det her går så bra! Vit at vi har SKIKKELIGE gode og flinke leger i dette landet, og at vi kan være sykt takknemlige for det. For det tredje; her kommer det en GIGASVÆR klem til deg!

      Jeg var selv 27 år når jeg tok min første celleprøve. Dette var i 2010, og siden den gang har jeg vært på sykehuset x antall ganger for sjekk/kontroll/biopsi/konisering. Jeg tok selv en konisering i 2016 og har siden den gang hatt normale celleprøver. Jeg hadde også hpv-virus.

      Heier på deg! Klem fra Stine

  3. Hei Martine! Jeg har vært i dine sko og vet verden føles som den skal gå under og at man får føle på livets kjipe sider.

    Hvis det er noe trøst, så gikk det veldig fint med meg. Fjernet delen som hadde celleforandringer og vært på to kontrolltimer og alt har vært bra. Tatt hpv vaksine og blitt kvitt dritten. Nå er jeg også nesten 7 uker på vei med baby ♥️ skulle ønske noen fortalte meg dette da jeg gikk i gjennom dette, så derfor forteller jeg deg det!

    Krysser fingrene for deg ♥️

    Dette kommer til å gå så fint!🥰

  4. Sender deg gode tanker og lykkeønskninger. Jeg har hatt det samme selv. Hadde utsatt celleprøve, og hørte en skrekkshistorie som ga siste dytt i samvittigheten. Hadde også CIn3, og ble konisert som det heter. Etterpå blir du fulgt godt opp med ny celleprøve etter 6mnd, 12mnd og 24 mnd. Jeg har ikke hatt celleforandringer etterpå, og kan nå vente 2 år med neste celleprøve❤️ (som min lege på volvat anbefaler) Etter min egen erfaring ble jeg litt overrasket over hvor «vanlig» dette inngrepet er. Jeg kjenner flere på min alder som har gjort det samme, men jeg tror det snakkes for lite om det. Så bra du deler❤️ Masse lykke til!
    #sjekkdeg

  5. Hei Martine! Ønsker deg masse god bedring og det er fint du ser ut til å finne så mye styrke <3

  6. Hei Martine! Masse god bedring og så fint å se du ser ut til å finne så mye styrke <3 Det er fint å se du er så åpen, det gjør godt! Ønsker deg god helse og god livskvalitet om uhelse skulle oppstå!

    Jeg ville bare advare deg, som ikke er helsepersonell i å uttale deg for sterkt kritsik om livmorsprogrammet. Jeg skjønner du har lest deg opp om celleforandringer, hpv og kreft, men når det kommer til behandling er det like viktig å lese seg godt opp om overbehadling. Det er et veldig vanskelig dilemma for helsevesnet. Overbehandling kan være like ille eller værre som ingen behandling i mange tilfeller.. https://sykepleien.no/2016/11/far-nei-til-celleprover

    Her er et oppsummerende avsnitt fra artiklen: "Det tar vanligvis minst 10 til 15 år fra smitte til kreft oppstår, derfor er det mest hensiktsmessig å starte fra 25-årsalder. Da begynner også risikoen for livmorhalskreft å øke og noe færre er smittet med hpv, slik at fordelene med å teste blir større enn ulempene."

    Det er viktig å holde tunga rett i munnen og synliggjøre de komplekse nyansene. For kvinner under 25 år, uten plager i underlivet (!) ser det ut til å være mest helsefordelaktig å vente til man er 25 år. Jeg ville bare advare deg i å skremme kvinner som ikke trenger undersøkelser, til å stresse unødig med helseangst. Helseangst er jo også dårlig helse.

    Om helsevesnet vurderer det anerledes, vil de forandre på programmet.

    Det er ikke meningen å sparke ned noen som allerede er i en stressende situasjon. Det er bra du er åpen! Men jeg så du ymtet frem å skrive kritisk om livmorsprogrammet, og ville minne deg på hvor komplekst dette er, selv om du forstårlig nok er emosjonelt involvert. Du har tross alt stor påvirkningskraft og jeg er redd du kan gi unge kvinner unødig helseangst, ved å ikke nevne hvilke symtomer som bør foreligge, viss man burde teste seg før 25 (unormale blødninger, underlivsproblem!)

    Krysser alt som kan krysses for at du forholder deg frisk!

    1. Det er jo akkurat det hun ikke har gjort. Hun har vært tydelig på at hun IKKE er helsepersonell…og at man kun bør teste seg HVIS man føler noe er galt. Men at hun tenker med skrekk og gru på hva som kunne skjedd hvis dette fikk ruge i 2 år inni der må man kunne forstå.

      Heia åpenhet, heia å ta underlivet sitt på alvor og heia å sette et stort lys på kvinnehelse💜

  7. Hei, Martine ❤️
    Tusen takk for at du deler! Jeg er 39 år, straks 40, og har også time til biopsi neste uke. Jeg gruer meg veldig, men prøver å ikke tenke på det. Barna på 12 og 15 vil jeg heller ikke uroe, så lar det ligge. Det er kun ei venninne og mannen min som vet det – jeg orker ikke å prate om det, for jeg har så mange følelser omkring det. Jeg vet lissom ikke helt hva jeg kan forvente.

    Igjen, tusen takk for at du belyser et så viktig inngrep! 💕
    Det hjalp meg å lese at vi er fler, for man føler seg jo fryktelig alene med både følelser og tanker. 23 eller 39.

    Mvh M

  8. Har også hatt det og fjernet en liten del av livmorhalsen (konisert) tre ganger. Prøvene i ettertid etter tredje konisering har vært normal.

    Så ingenting å frykte, går nok helt fint ☺️

  9. Heii Martine❤Jeg hadde høygradige celleforandringer, ganske nært til at det kunne spre seg til livmorhalskreft i 2012 og ble innkalt inn på kort tid fordi det hastet så fælt . Jeg hadde egentlig ikke lyst å ta celleprøven ,men så sa samboern at dette var så viktig,for han ville ikke miste meg,så den dag idag når jeg tenker på det så er jeg veldig glad for at jeg gjorde det. For hvis ikke så hadde jeg ikke nok levd idag.
    Så jeg veit absolutt hvordan du har det nå,det er ingen som gleder seg til å gå igjennom den prosessen . Men det er så viktig, hvis man ønsker å leve videre ,for det er så mange som har mistet livet pga at de har drøyet det altfor lenge❤

    Så bare stå på og vær sterk. Dette klarer du kjempe fint og jeg krysser fingrene for deg!❤❤

  10. Det går fint Martine! For 1 år siden var eg akkurat der du e nå. 😔 Men eg fekk tatt en biopsi og konisert bort problemet👍🏼 Itte siste sjekk nå var HPV borte og ingen celleforandringer lenger. Husk at du må ta hpv vaksinen så du ikkje blir smitta igjen. Min samboer tok vaksinene for meg så eg ikkje skulle bli resmitta etter koniseringen❤️ Dette går kjempebra! ❤️

  11. Det er jo akkurat det hun ikke har gjort. Hun har vært tydelig på at hun IKKE er helsepersonell…og at man kun bør teste seg HVIS man føler noe er galt. Men at hun tenker med skrekk og gru på hva som kunne skjedd hvis dette fikk ruge i 2 år inni der må man kunne forstå.

    Heia åpenhet, heia å ta underlivet sitt på alvor og heia å sette et stort lys på kvinnehelse💜

  12. Jeg sjekket meg ved en tilfeldighet da jeg var 24, hadde da det samme som deg – høygradige celleforandringer. Det at de har satt alderen til 25 er ikke dermed sagt at man ikke kan få det i yngre alder, og jeg er veldig takknemlig for legen som anbefalte meg å ta prøven allerede da, vi vet ingenting om hvor lenge jeg hadde gått med det. Var inne til operasjon kort tid etter og de fikk tatt alt. Dette kommer til å gå kjempefint. Men husk at Helsenorge ikke følger opp i etterkant og at du selv må bestille nye celleprøver. Jeg tok nye prøver hvert halvår de neste 2-3 årene (hadde da celleforandringer som gikk tilbake av seg selv ved 2 av prøvene. Etter 3 fine prøver tar jeg nå prøve hvert år, og har gjort det i 8 år 🙂

  13. Er det nødvendig å gjøre dette så mye skumlere enn det er? Ble vettaskremt av å lese din blogg etter å ha fått påvist høygradige celleforandringer, uten grunn! Det er ikke kreft. Ganske langt unna kreft faktisk har jeg funnet ut, nettopp fordi man får fjernet det. Slutt. Det er få tilfeller det er dødelig kreft selv om det er høygradig.

    1. Hei! Takk for kommentaren din! 🙂 Det er så flott at man kan finne ut av det, og derfor er det SÅ viktig å sjekke seg – Så det ikke får utvikle seg til kreft! Når det er sagt så vet du ingenting om min situasjon, hva jeg har fått beskjed om og min prosess, ei heller hva den betyr eller utgjør for meg. Masse lykke til med din prosess! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *