“Nå må bøndene skjerpe seg”

Categories Tanker 💭

Mange ser nok på meg og tror nok at jeg er en skikkelig byjente. Men sannheten er at jeg er oppvokst på landet, med jordbær – og potetåkre som nærmeste nabo. Med elgjakt om høsten og en kort sykkeltur for å komme til stallen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger mamma har kjefta på meg fordi jeg har spist med mett på jordbær lenge før middag. Og et hot tips: Jordbær på brødskiva er skikkelig digg. 

Er det noe jeg er skikkelig takknemlig for, så er det å være oppvokst med disse omgivelsene. Det har lært meg at ingen dauer av å få skitt under neglene, at man sover godt om natten og det har lært meg til å bli et arbeidsjern.

I år hadde vi en helt fantastisk sommer. Selv var jeg solbrun fra starten av mai, til slutten av september. Vi badet, spiste god mat og nøt som aldri før. Mens jeg lå henslengt i hagen og spiste is, vet jeg at noen jobbet rumpa av seg for å få dagene til å gå rundt. For selv om jeg selv ikke vet hvordan det er å være bonde, så vet jeg at sommeren som var har satt en real støkk i mange. Jeg vet at mange har måtte slakte titalls dyr, at det var en kamp om å ha nok mat til dyra og at avlingene ble elendige. For ikke å snakke om at økonomien til mange ikke gikk, og fortsatt ikke går rundt. Jeg vet og jeg har full forståelse for den frustrasjonen for eksempel kålbonden kjenner på når store kjeder kan selge produktene billigere enn bonden kan selge til leverandøren.

Nå nærmer det seg jul og det reklameres for elleville priskriger på flere av bøndenes produkter, jeg leser Facebookstatuser der folk diskuterer om ribba er for dyr og at bøndene på skjerpe seg – For makan til gjerrigknarker. På lik linje som jeg tidligere i år leste Facebookstatuser der folk klagde på at bøndene jobbet til ubeleilige tider og at jordbærsesongen var så kort.

For meg så virker det som at enkelte glemmer at landbruket og jordbruket må til for at vi skal få mat på bordet, for at vi skal kunne ha melk i kaffen og for at vi skal få spise den årlige juleribba. Det bonden driver med er absolutt nødvendig næringsvirksomhet, og det er vi nødt til å huske på når vi syntes det er ufattelig plagsomt at noen jobber døgnet rundt for å sikre at vi skal bli mette i magen. Det er nemlig ikke sånn at maten kommer i butikkhyllene av seg selv og jeg setter faktisk pris på at maten kommer fra den lokale bonden, og ikke fra et sted jeg ikke kjenner til i Polen.

Tusen takk til alle landets bønder. Takk for at dere gjør deres ytterste og for at dere sørger for at vi har mat på bordet.

Vi andre må kanskje minne oss selv på at potetene, medisterkakene, karbonadene, surkålen og ribba ikke flyr inn i butikkhyllene av seg selv – Og at vi kanskje skal sette litt pris på de som gjør at vi år etter år kan spise nydelig julemat!

Og nei, bøndene skal ikke skjerpe seg – De skal ha en klapp på skulderen.

Følg meg gjerne på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

20 kommentarer

20 thoughts on ““Nå må bøndene skjerpe seg”

  1. Jau, og ethvert land har plikt til å sørge for matproduksjon så de kan fø sitt folk i krisetider, synes jeg. Det er ingen selvfølge at man bare kan vifte med seddelbunken og kjøpe opp maten fra andre land i nødsituasjoner. Det vil være både uetisk og umoralsk.
    Denne sommeren har neppe vært bra for bøndene pga tørken, selv om du tydeligvis har kost deg. Jeg hatet varmen, for den tåler jeg ikke når det blir SÅ hett.
    Jeg har utsikt til en gård. Aldri har jordene vært så gule før. Men bonden tok vare på hvert eneste gresstrå , så jeg. Så noen høyballer fikk han pint ut av jorden. Han har nemlig dyr, han. Melkekyr. Ellers ble det å kjøpe fór andre steder.
    Dårlig med jordbær ble det også pga tørken, så denne sommeren fikk ikke jeg kjøpt norske, “lokale” jordbær.

  2. 🙌🙌🙌

    For å sikre norsk mat, overgang til mer miljøvennlig drift og god dyrevelferd(!!!) kan ikke maten selges for billig. Gode råvarer koster litt! Tenk på alt arbeidet som ligger bak!

    Dessuten burde jo bøndene burde få mer betalt for råvarene de selger. Folk tenker heller ikke over at “den dyre prisen” på butikken er satt av innkjøperne, ikke av bonden. Bøndene får en veldig liten del av den summen.☹️ Dessuten er mat i Norge faktisk skikkelig billig sammenlignet med hva vi tjener i året. Kjempefint innlegg! Håper det får flere ynge til å bli mer bevisste. Velg mat med “nyt Norge” – merket!

  3. Herlig at du fremsnakker bønder Martine! Jeg er bonde, sykepleier og mamma til ei jente på din alder og blir så glad av og lese at ungdom forstår det du har forstått! Trist at juleribba er billigere enn en kebab synes jeg! Det ligger mye jobb og kjærlighet til dyr og landbruk bak all norsk mat vi skal kose oss med i jula og resten av året.

  4. Det visste jeg ikke!

    Hva tenker du om bloggere som gjør et poeng ut av at “kroppen min er helt uforandret av å føde to barn”, samtidig som de tar silikon og later som alt er naturlig? Støtter du dette?

    Håper helga blir fin!

  5. Synd med den elendige orddelingen på det “bloggen” om dagen! Men ellers veldig bra! Bønder har vært oversubsidiert i tiår,
    men det skal de ha – for å være et knøttlite parti får de mange penger sluset ned i sine lommer! Det er bare å gratulere!

    1. Subsidier må til når folk som deg ikke skjønner at norskprodusert mat er produsert med norsk kostnadsnivå.
      Selv med subsidier er det mange bønder som ikke klarer å opprettholde en levelig økonomi. Bare så synd at stadig flere er som deg, og ikke skjønner alvoret.

    2. Kjører du elbil? Den og blir subsidiert…
      Til å være en som pirker på rettskriving så har du lite kunnskap om det du uttaler deg om.

    3. Subsidiene er ikke for bonden, for bonden kan fint sette opp prisene på kjøttet og faktisk få betalt for å være på jobb 24 timer om dagen, 7 dager i uka. Subsidiene er for at du som forbruker skal kunne kjøpe et produkt i butikken til en levelig pris;)

    4. Tydelig at du ikke har noen som helst peiling på hva du uttaler deg om!

      Er selv bonde, og vet akkurat hvor dårlig timesbetaling en bonde har. Selv MED de nødvendige subsidiene!

      Trist med slike uttalelser og manglende forståelse.

    5. Er du klar over at bønder er så absolutt IKKE oversubsidiert😠 Hadde det ikke vært for det lille de faktisk får fra staten for å produsere mat til bortskjemte nordmenn,så hadde bonden gått konkurs. For uten disse subsidiene så har bonden dårligere betalt enn en minste pensjonist,men med gjeld til langt oppover øra😤 Så ta en prat med en ekte bonde før du åpner munnen og slenger ut falske fakta😡

  6. er enig me dæ😊😊😊 men ingen tenker på bønder me sau som mister mange for bjørn ulv jerv dreper de å regjeringa å storting gjør ingenring mot d 😡😡 å alle kjøpmenn som kjener rått på bøndernes produkter fpt er bonden som sitter igjenn med minst av kaka 😡😡😡

  7. For et fantastisk blogg innlegg!

    Jeg er så enig med deg, jobbet selv med dyr i sommer og vært i sommer rammer økonomien til bønnene hardt! 🙁

    Virkelig bra at du er på bonde sitt lag, det er en støtte som trengs! 😀

    Dersom du er innteresert i å fortsette kampen for bønner, bygda og Norsk matproduktion, kanske du har lyst til å bli med i senterungdommen? 🙂

  8. Hei !

    Veldig bra skrevet! Takk for at du støtter oss bønder og forklarer folk at vi bønder må også tjene på vårt produkt! Tipptopptommelopp!
    Klem

  9. Hei! Tusen takk for at du forteller folk hvordan ting egentlig er! Er ikke lett å være hverken bonde eller avløser idag.

  10. Flott og reflektert innlegg! 🤗
    Altfor sjelden at denne sida av bondelivet blir belyst.Uten bevilgninger hadde landbruket vært umulig.
    Alle skulle fått prøvd seg på gård ei uke eller to. Mye jobb og lite inntjening ift arbeidstimene som blir lagt ned. Men – det er likevel “Det Gode Liv” 💚

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *