Kan vi ikke av og til holde kjeft?

Categories Blogg

Nesten hvor enn jeg ser så dukker det opp tips og triks til hvordan jeg kan bli litt penere. Hvordan huden min kan gløde litt mer, hvordan jeg kan bli litt tynnere eller hvordan jeg kan bli kvitt ditten eller datten.

I går kom jeg over et innlegg på bloggen til Sophie Elise. Hun delte at hun hadde vært og tatovert hodebunnen sin, fordi hun hadde høye viker og mindre hår enkelte steder. Jeg tenkte først ikke så mye over det, helt til jeg sto i speilet selv og studerte min egen hodebunn og mine egne viker. Og da gikk det opp for meg. Plutselig tenkte jeg over en potensiell feil hos meg selv som jeg aldri hadde tenkt over før.

Kanskje jeg skulle testet det jeg også? Sophie hadde jo allerede opplyst meg om hvor og hos hvem jeg burde gjøre det. Og når jeg kjente etter så gjorde det meg ganske forbanna.

For kunne hun ikke bare holdt kjeft? Kunne ikke influenseren som fikset leppene sine så man ikke skulle se så mye av tannkjøttet hennes, fordi det var så stygt bare gjort det, uten å informere resten av verden om det?

Det er ikke få ganger jeg har fått servert forklaringen om at “det er mye bedre at jeg er ærlig på det jeg fikser på, sånn at folk ikke tror jeg ser sånn ut naturlig”. Jeg pleier egentlig å kjøpe den forklaringen, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg klarer det lenger. For hva når det er med på å plante komplekser hos noen som aldri før har tenkt over de høye vikene sine? Hos noen som aldri før har tenkt over at hun viser mye tannkjøtt når hun smiler? Og at løsningen er rett rundt hjørnet og at det vil gjøre hun mye penere?

Det hjelper jo ikke å si til jenta på 16 år som viser minst like tannkjøtt som deg at «jeg syntes det var så stygt så jeg fikset på det, men du er kjempe fin altså».

Jeg har ingenting med hva noen velger å gjøre med sin egen kropp og sine egne komplekser. Men må de som velger å sette sprøyter og legge seg under kniven alltid skrive det på bloggene sine, dele det på Instagram og informere om hvordan, hvor og hvem? Eller kan de betale for det sjæl, la være å si noe og leve videre?

Personlig hadde jeg satt pris på om de kunne latt være.

Jeg er nemlig redd for at åpenhet om at man fikser på komplekser er med på å plante komplekser hos andre. Kanskje spesielt når man i tillegg forteller at man fikser på det og informerer om hvor man kan gjøre det.

Og kan man ikke av og til gjøre ting på privaten og holde kjeft om det? Ja, så lenge man ikke får det sponsa da, for da er det jo litt vanskelig. Ja, og ganske rævva. 

Jeg er veldig nysgjerrig på hva du mener, så legg gjerne igjen en saklig, konstrutiv og god kommentar! 

// Marty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer

16 thoughts on “Kan vi ikke av og til holde kjeft?

  1. Skal jeg vite hva SE skriver , må jeg lese det her..haha. For den bloggen er jeg aldri inne på.
    Men altså..det er helt idiotisk. Tatovere hodebunnen? Det tar visst aldri slutt… dette var nytt for meg. Jeg leser vel på feil nettsider og er ikke oppdatert på skjønnhetsfronten. Som om jeg gidder det… Kliner på noe sminke av og til når jeg gidder.

    Jeg har høye viker ved tinningen, og høyt hårfeste i pannen. Ok, klart man gjerne kunne hatt lavere hårfeste og dermed mer hår på hodet og tykk, flott hårmanke som f.eks mange av pakistansk og indisk opphav har. Men..jeg er nok mest lik min far der, og håret er jævlig europeisk. Nå drar jeg på årene og hårstråene blir jo tynnere og dekker vel enda mindre. Men hva så?
    Tykke lepper for ikke å vise tannkjøtt? Nå er det veldig mange av afro utseende som viser mye tannkjøtt, så tykkere lepper er neppe løsningen. Dessuten ser de fleste med kunstig oppblåste lepper ut som de har fått seg en på tygga, mens en med afro-gener ser naturlig ut. Plager synlig tannkjøtt noen for mye, får de slutte å smile og le og se hvor mange venner de får…

  2. Jeg liker Sophie Elise veldig godt, men akkurat det innlegget kjente jeg på den samme følelsen som deg. Hold kjeft lissom! Så totalt unødvendig å informere om dette.

  3. Halleluja!! Jeg går på en medisin om dagen som gjør at jeg mister litt hår, og har fått litt viker. Tenkte i utgangspunktet at dette gikk fint og har sett at andre instagrammere har høye viker etc og derfor tenkt at det kanskje ikke var så farlig… men den gang ei.

  4. Jeg så det innlegget til Sophie Elise om at hu tatoverte hårfestet sitt, og at hun skrev hvor stygg hun var og hvor stygt det er å ha høyt hårfeste, og jeg vil bare si at det innlegget ødela meg helt. Jeg har høyt hårfeste, har alltid hatt det, har alltid vært UTROLIG usikker på grunn av det. Nå er jeg helt ødelagt innerst inne, fordi jeg viste ikke at dette er noe som er så stygt at man må tatovere seg for at det skal blir bedre. Så joda.

  5. Rumpa, pupper, neseoperasjon x2, fikse kjeve og tenner, hakeimplantat. Tatovere permanent make up på bryn, lepper. Tatovere på føflekker og hårfeste. Behandling mot tunge øyelokk, behandling mot cellulitter, og for å bevare implantatene i rumpa på plass. Frisør x3 i uken, vippe, hårextensions… dette er bare noe SE har skrevet og opplyst oss om. Det er ikke greit.

  6. THANKUUU2!
    Kristin la ut en film om dette og takk Gud for at vi har dere influencere som er vanlig også.
    Dere viser et realistisk bilde av kvinner, og bruker stemmen deres til annet enn «tankeløse» meninger.
    Helt enig dette innlegget.
    Kvinner/jenter «konkurrerer» om å være peneste, men hva er penest?

    Vi trenger ikke komplekser, men forbilder som gjør det vi allerede er bedre❤️

    Much love!🥰

  7. Takk, Martine, for at du tar opp dette, og er en motvekt til alle disse andre influencerne som skal fikse alt mulig!
    Både du og Kristin Gjelsvik er flinke til å få frem at man er god nok akkurat som man er – fortsett sånn! 🙂

  8. Fantastisk bra innlegg! Noe jeg ikke forsår er hvorfor denne bloggeren er blitt “media-yndling”, og er blitt løftet fram som ungdommens representant og forbilde av selveste NRK i årevis??
    Det viktigste denne typen bloggere bidrar med er jo å gi folk, og spesielt sårbare ungdommer flere komplekser. Er det noe de/vi ikke trenger! Verst av alt tips og råd til hvordan man kan fikse det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *