I dag skal jeg dele noe jeg har både visst om lenge og tenkt på lenge. Ikke lenge som i noen uker, men lenge som i ni år.

Jeg har over lang tid fått flere kommentarer, blant annet i mitt eget kommentarfelt der folk har stilt spørsmål om utseende mitt. Eller, rettere sagt om nesa mi.

For eksempel…

Eller:

Det har blitt diskutert hvorfor jeg ikke operer den litt penere, hvorfor den er som den er og hvor usymmetrisk den er.

Jeg har aldri før ville svare på kommentarer som dette. For sannheten er at nesa mi og jeg tidvis har vært skikkelig uvenner. Skikkelig også. 

Jeg knakk nesa mi for første gang da jeg var 13 år gammel. Jeg spilte fotballkamp i Sverige og jeg ble stanget i nesa av en tysk motspiller. Siden da har jeg knekt nesa mi fem ganger og hver eneste gang har jeg fått hjernerystelse.

For hver gang nesa mi har knekt har den blitt litt skjevere, litt mindre symmetrisk og ja, kanskje til og med litt styggere. Eller, jeg skal ikke juge. Den har blitt det og det har tidvis plaget meg skikkelig. Hver eneste gang har jeg også blitt sengeliggende, gått glipp av store mengder skole og blitt ordentlig syk.

Jeg har i løpet av mine ungdomsår slitt mye med hodepine og migrene på grunn av blant annet dette, og når jeg har vært innlagt på sykehuset, sittet i timesvis på forskjellige legekontor og gått glipp av skole, fotball og det sosiale, så har jeg egentlig ikke orket å ofre utseende på nesa mi en eneste tanke.

Det som faktisk har betydd noe har vært å komme meg opp om morgenen, å ikke ha smerter og å få spille fotball igjen. Selv om det innebar at jeg var nødt til å spille med en maske som var en stor hindring.

Jeg har visst at jeg må operere nesa mi siden jeg knakk den første gang. For min del har det på mange måter vært siste utvei fordi operasjonen er så krevende som den er og fordi jeg kjenner til baksidene ved å gå gjennom en sånn operasjon.

Legene har gjort det de kan for å unngå operasjon og de har til og med forsøkt å knekke nesa mi på plass. Det er det vondeste jeg har vært med på og jeg sov i et døgn etterpå.

Grunnen til at vi har måtte vente med operasjon er fordi jeg ikke har vært ferdig utvokst og fordi det har vært viktigere for meg å kunne spille fotball enn å ha en pen og frisk nese.

Jeg ble i 2018 innkalt til operasjon første gang, men jeg ble sendt hjem igjen fordi jeg hadde for mye bakterier i kroppen. Jeg skulle egentlig utføre operasjonen på nytt i januar, men jeg var rett og slett ikke klar for det. Når neste mulighet er vil jeg foreløpig holde for meg selv, for det er noe jeg gruer meg skikkelig til.

Jeg er fullstendig klar over hvordan nesa mi ser ut, jeg vet at den er skjev og at den er alt annet enn symmetrisk. Jeg vet også at jeg ikke puster gjennom den og at den er vond. Jeg vet at den har forårsaket ekstremt mye kjipt for meg, men den har også lært meg enormt mye.

Jeg har aldri lagt ut et bilde av meg selv i profil. Før nå. Jeg husker veldig godt da en skolefotograf ville ta bilde av meg i profil en gang på ungdomsskolen, og at jeg stormet ut av rommet. Jeg har en tendens til å filme kun halve ansiktet mitt, fordi det har blitt en skikkelig dårlig uvane. Fordi jeg i så mange år har fortalt meg selv at jeg ikke er pen nok på grunn av nesa mi. Fordi samfunnet har fortalt meg at nesa mi burde være symmetrisk og at den burde være perfekt. Fordi det sitter folk i kommentarfelt å diskuterer nesa mi og alt som er feil ved den.

Jeg skal innrømme at jeg aldri har forstått hvordan noen frivillig velger å legge seg under kniven og operere nesa si. At noen frivillig velger å utsette seg selv for en så smertefull og drastisk prosess. At noen frivillig velger å kødde med noe som er friskt.

Faktisk så kan jeg kjenne at det gjør meg forbanna, for jeg skulle ofret ganske mye for å kunne puste ordentlig gjennom nesa mi, for å ha sluppet alle de smertefulle prosessene jeg har vært gjennom og det jeg må gjennom.

For det spiller ingen rolle for meg hvordan nesa mi ser ut, men det har tatt meg ni år å forstå det. Fordi det har tatt syv år før jeg har funnet noe som gjør at jeg slutter å ha vondt i hodet hver eneste dag. Fordi jeg begynner å skjønne at det finnes så sinnssykt mye annet viktig her i verden enn hvordan nesa mi ser ut. Fordi jeg er meg, og fordi jeg er helt fin sånn som jeg er.

Jeg blir nødt til å operere av helsemessige årsaker, men jeg skulle så gjerne vært foruten.

Så til deg som sitter der og sparer, venter og planlegger å legge deg under kniven: Jeg misunner deg som har muligheten til å velge og som er helt frisk. Jeg skjønner at det kan være fristende, men lov meg at du tenker nøye gjennom om det faktisk er verdt det. Om det er vits. Jeg skulle gjerne sluppet.

Og til deg som sitter og diskuterer og snakker dritt om hvordan andre ser ut: Fuck off. Se hvor fin jeg er:

 

20 kommentarer

20 thoughts on “Ja, jeg skal operere nesa

  1. Jeg har operert nesen for over 30 år siden, og det var for å rette opp skjevhet i skilleveggen. Gammel skade fra barndommen etter en gymtime der jeg tryna. Jeg fikk større og større problemer med kronisk tett nese i voksen alder, bihulebetennelser i lange baner og hodepine daglig. Da ble det operasjon, da. Det var for jæv*** den første uken etterpå, men resultatet var verdt det. Jeg puster fremdeles fritt og er sjelden forkjølet eller får bihulebetennelser. Så ja, anbefales! Lykke til da .

  2. Er det noe jeg absolutt IKKE har tenkt over når jeg ser bilder av deg – så er det at du har ‘skeiv’ nese..

    Utstrålingen din tar all min oppmerksomhet, kombinert med smilet ditt. FOR EN DAME!!! Jeg blir helt satt ut av hvordan enkelte tar seg frihet til å kommentere andre sitt utseende. Du er såå flott!! Lykke til med operasjon ♥️

  3. Åh, kjære fine Martine!
    Kommenterer ALDRI, men må bare få sakt det at du er bare helt nydelig! Jeg heier på deg og setter stor pris på at du deler dette! Du er et godt forbilde og jeg føler meg heldig som får følge deg!
    Masse lykke til med operasjonen, du er sterk!

    HEIA DEG!

  4. Har heller aldri tenkt noe over nesa di, flott uansett! Håper operasjonen går bra! 🙂 Heier på jenter som deg.

  5. Har aldri tenkt på det! Du er helt nydelig.♥️ Noen ganger må man faktisk operere av helsemessige årsaker. Fint at du setter lys på det.🥰

  6. Jeg synes oppriktig du har en dritfin nese som er med på å gjøre akkurat deg til deg. Men skjønner at du vil gjøre noe med det av medisinske grunner og takk for at du begrunner det så nøye at det ikke er av kosmetiske grunner. Heia deg!

  7. Jeg heier på deg! Og takk for at du er så åpen. Du er en skikkelig fin person! Dette er ingenting å skamme seg for.

    Min samboer, knakk nesa da han var liten og ute å aket på vinteren. Han opererte i voksen alder, ikke fordi han absolutt ville rette på den men fordi det var mye plager i den. Konstant forkjølet, mye vondt, liten eller ingen luktesans til tider osv.

    Så det er ikke alltid man opererer ting for at det skal se penere ut. Stå på du, heier som sagt på deg 🧡

  8. Dette er ditt valg, og du kommer til å klare dette. Ikke la andre fortelle deg noen ting. Du er så rå du, og det vet du sjæl! Så, pust med magen – for snart kan du puss med nesa også. Noen ting gjør man for seg selv, og rett og slett fordi man må. You go girl!

  9. Smilet oditt må ha kommet i veien for nesa di, har aldri tenkt tanken at den ikke skjev. Men for meg med skjev nesevegg pga fotball og derfor dårlig oksygenopptak skjønner jeg du må operere pga helseproblemer. Håper det går bra når den dagen kommer og at du overvinner frykten for operasjon (kjenner meg godt igjen der også). Men en ting skal du vite fine Martine, DU defineres ikke av hvordan nesa di ser ut, og etter mitt syn passer den godt inn i fjeset på ei jente som er så flott som deg.

  10. Marty! Har seriøst ALDRI tenkt eller sett at det skulle være noe spesielt med nesa di😂❤️

    Uansett sykt digg å få det i orden da, så du kan puste og pese som normalt 🤩

  11. Du er nydelig uansett, med eller uten skeiv nese ❤ Du er et flott forbilde kjære fineste du 😘 Så de som skriver sånne kommentarer, kan ta seg en bolle. For DU, du er vakker uansett og du er god nok akkurat som du er ❤

  12. Du er nydelig uansett, med eller uten skeiv nese ❤ Du er et flott forbilde kjære fineste du 😘 Så de som skriver sånne kommentarer, kan ta seg en bolle. For DU, du er vakker uansett og du er god nok akkurat som du er ❤

  13. Ja takk til flere bilder i profil!! Du er flott som du er!

    Masse lykke til med operasjon, håper pustingen blir bedre🙏🏼

  14. Lykke til med operasjonen når den tid kommer! Med tanke på at du har knekt den så mange ganger og hvor mye det har ført til i ettertid, er det på sin plass at du får fikse opp i det. Kjedelig om du knekker nesen igjen og igjen, og etterdønningene fortsetter som før.. kan tenke meg etterdønningene av knekt nese plager deg mer enn de som absolutt må kommentere på nesa di, selvom det «ikke er stygt ment» (lol).
    Heier på deg <3

  15. Jeg har aldri tenkt over at nesa di er skeiv, og ser det heller ikke nå som du påpeker det. Ser det faktisk ikke en plass! Jeg synes den ser helt normal og fin ut!!

  16. Har aldri reagert på nesen din! Da jeg leste dette innlegget tenkte jeg med en gang på sangen «Jeg liker dine store ører», som jeg synger masse med elevene mine 🙂

  17. Hva er det med folk? Jeg har ikke lagt merke til det engang. Endelig et ikke plastikk tryne på Instagram, du er jo super pen🙌 Synd at det hemmer deg litt i hverdagen, men at folk i det hele tatt får seg til å kommentere noe om det, er sykt! Lykke til, håper du får puste bedre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *