Hei du, din drittsekk!

Categories Tanker 💭

Det siste døgnet har det lavet ned fra himmelen – Til mange sin store overraskelse. Noen steder i landet har allerede hatt snø i flere uker, og avisene melder om at vinteren nå har kommet for fullt.

Selv er jeg allerede møkkalei. Ikke av snøen, men av all måkinga. Bare i går måtte jeg måke snø av bilen min fire ganger og jeg måtte bane meg frem til leiligheten min da jeg kom hjem i går ettermiddag. Jeg banner, sverter, fryser og klager. Kanskje du kjenner deg igjen?

For til tross for at det er vakkert med snø og at skiløypene ser ut til å bli strålende i år, så skaper det også et enormt kaos med all snøen som kommer. Både på veiene og blant kjipe folk.

Allerde i går kveld leste jeg den første sinte statusen på Facebook der en klagde på at brøytebilen i nabolaget brukte altfor lang tid med å komme, og jeg mimrer tilbake til fjoråret da lokalavisa mi fortalte om brøytemannskapene i nærmiljøet. De kunne fortelle om hvordan folk truet, slo etter brøytemaskinene og viser fingern. Og veit du hva? Jeg blir brydd. Skikkelig brydd!

Like brydd som når jeg leser om sinte folk som klager over at det brøytes om natta når de skal sove. Stakkars deg som kommer deg på jobb takket være noen andre, liksom.

For kom igjen folkens! Hva i alle dager skulle vi gjort uten? Jeg er evig takknemlig ovenfor de som tar jobben, ovenfor de som dropper nattesøvnen og ovenfor de som gjør det mulig for meg å komme meg på jobb om morgenen, å rekke det jeg skal og kjøre trygt på veiene. De jobber døgnet rundt for at vi skal rekke spinning, henting i barnehagen og de dødsviktige morgenmøtetene våre.

Vi er faktisk totalt avhengige av de, så kan vi ikke heller snu rumpa til og sove videre, i stedet for å stå opp og vise fingeren til han som er ute og måker snø for oss midt på natten? Kan vi ikke heller vinke og si takk, enn å slå etter brøytemannskapet? Kan vi ikke slutte å være så forbanna bortskjemte, gretne og kjipe og slutte med sinte Facebook-statuser om de som faktisk gjør en heroisk innsats?

De som måker veiene for oss er ikke en gjeng med drittsekker, de er en gjeng med hverdagshelter og jeg hyller de. Så flytt deg, hold kjeft og vær litt takknemlig!

Takk til alle dere som tar jobben. Verden stopper opp uten dere!❄️

30 kommentarer

30 thoughts on “Hei du, din drittsekk!

  1. Er evig takknemlig for den fine jobben brøytemannskapet gjør 😄uten dem hadde ingen kommet seg frem, så folk må begynne å tenke . 💁‍♀️

  2. Som utførende brøytebilsjåfør, er jeg kjempeglad for at det finnes slike som deg!

    Takk for flotte ord=)

  3. Av og til, Martine, så skjønner ikke jeg hva du tenker. Selvfølgelig blir folk irritert når de blir vekket av brøytebilen midt på natta. Det er klart man ikke skal ha en hylende, blinkende maskin inn på soverommet midt på natta. At folk tar dette utover sjåførene er ikke så heldig, men at det skjer er IKKE greit. Så å kalle folk drittsekker for å reagere på noe helt forståelig irriterende og unødvendig synes jeg man skal være for god for. Dette er faktisk en tendens du har som jeg har merka. Du er VELDIG rask til å kalle alle som ikke oppfører seg prikkfritt for diverse frekkheter, for så å henge dem ut på bloggen – riktig nok anonymt. Hva med å ha empati for de som prøver å sove gjennom natta før en lang og krevende arbeidsdag? Eller foreldrene i barneperm som endelig har fått roet barnet – og her kommer brøytebilen? Til å være en person som gir seg ut for å være inkluderende og god, kan du være noe helt inn i granskogen usympatisk og empatiløs ovenfor dem som ikke er enige med deg. 😣

    1. Hei Anna! 🙂
      Jeg skjønner at det er grisekjipt å bli vekt om natten, men å true, slå etter og vise finger’n til noen som bare forsøker å gjøre jobben sin syntes jeg også er grisekjipt! Jeg er alltid åpen for en god diskusjon, og folk må veldig gjerne være uenige <3

      1. Hvis folk ikke vil ha det brøytet, kan de jo overta veien fra kommunen. Da slipper de å høre brøytebilen. Til gjengjeld må de måke veien i timesvis – selv! Snør det mye om natta, er det ikke sikkert de kommer seg ut i veien i det hele tatt!

        Det snør faktisk på nettene og. Og all takk til brøytesjåfører som forsaker egen nattesøvn, for å gjøre veiene framkommelige til folk skal på jobb!

        Heia Marty! Du er en klok ung dame!

    2. Hei Anne.
      Jeg , og de aller fleste støtter Martine fult ut her. Skjønner fort at du er en av de som ikke tenker lengre en akkurat til deg selv. Hvordan i all verden tror du at brøytemannskapene skal rekke å alt åpent til du og de aller fleste andre skal på jobb og lignende. At du er en av de som har en lang og krevende arbeidsdag, tror ingen på. Den arbeidsdagen er noe alle har, ikke du Anne spesielt.
      Du mener også da at det ikke skal brøytes før det passer deg, antagelig sånn i 09:00 tiden. Hva da med sykebil for den som skulle trenge dette, men kommer ikke fram, fordi DU har lyst til å sove? Hva med om det oppstår en brann men brannmannskapene kommer ikke fram, for DU har lyst til å sove? Hva med alle andre som ikke kommer seg på jobb, fordi DU har lyst til å sove?
      Nei, jeg har overhode ingen medfølelse for de som har samme mening som deg Anne, og slike mennesker kan vi andre dessverre ikke ta hensyn til heller. Tenk deg godt om så vil du finne ut at de som har samme mening som deg, er i et Stort mindretall, men er også de “flinkeste” til å skape en sur arbeidsdag for andre. I og med at din mening heldigvis er i et svært kraftig mindretall, tar vi selvfølgelig hensyn til flertallet. Altså de som er fornøyd for å komme på jobb, tidsnok til sykehus eller redder livet på familiemedlemmer fordi brannvesenet kommer fram tidsnok.
      Neste gang du hører brøytebilen eller annet brøytemannskap, tenk da hvor mye sikrere det blir for alle oss andre og for deg og ditt barn som kanskje vil våkne litt i det brøytebilen kjører forbi.
      Dette gjelder liv og helse.

    3. Stakkars deg Anna, jeg synes virkelig synd på deg som må tåle en halvtime med blinkende lys på den 15timers brøyteroden til han som brøyter.
      Det må være utrolig irriterende å bli vekt mens man har permisjon og fri.. 🙄
      Mener du det fortrinnsvis skal brøytes midt på dagen når alle andre er våkne for å lage komplett kaos for alle bare pga egosentriske mennesker som du ikke skal vekkes når du har fri??
      Dessuten så sover unga gjennom lyder om man ikke har vært så dum å vende de til at det skal være musestille når dem sover.
      Utakknemlige egoistister som du er hva som gjør byer som Oslo til bedritne byer👍🏻

      1. Takk for et fornuftig innlegg, har jobbet i Oslo med brøyting i 5 år tidligere, orker ikke det noe mer da det er for mange usmakelig å utakknemlig mennesker der, nå brøyter jeg på hjembygda å her er folk på smil å vink å tommel opp om morran, jeg legg min flid i at veiene jeg brøyter skal være av en standard som bilister, gående osv skal ha så god fremkommelighet som mulig, av å til jobbes det mer eller mindre i strekk i dagesvis for å oppnå dette, kun for at dere som sitt/ligg der inne i deres varme hule skal kunne komme dere så trygt å sikkert på jobb å hva dere måtte ha i Gjerde,mens dere er på jobb brøytes/strøes det for at dere skal ha de samme forholdene på veiene hjem igjen også, så dere kan komme dere trygt hjem til familie middagen deres å hva dere måtte ha av planer for resten av dagen, syntes da det er en utakknemlig jobb da å få fingern, bli tuta på osv, til og med blitt trua mæ juling av en gorilla på Ekeberg som sku ha slutt på snø i innkjørsla si, noe ikke jeg som avgjør om snøen skal legges slik eller slik!!, men vil legge til at syntes i forhold til antall mennesker, så er de aller fleste i Oslo også svært hyggelige å takknemlige for at vi er der, prøv sjøl å jobb 28t i strekk, så sov 2 1/2 t så måtte på’n igjen, for at det snør så jævlig at det er bare et krav!!.men takk til dere som gir oss et lite smil eller tommel opp veier opp for de som ødelegg for dere som sett pris på at vi er der👍🚜🚜🚜hilsen en som liker jobben sin😉

    4. Oppsøk psykolog eller legg deg rett inn, for hvis den kommer inn på soverommet ditt å hyler å blinker til deg, da har du en alvorlig lidelse!!!

    5. E du fette dum? Du kan få lov å brøyte sjøl om du fan ikke kan vær takknemlig førr at folk faktisk gjør den jobben førr dæ! Skaff dæ en bedre gardin på romme ditt da, hvis det e så jævla irriteranes. Helt seriøst, så skjemmes æ over å være nordmann når æ ser kordan folk oppføre sæ! Kvalmanes!

    6. Så da blir du heller ikke grinete når det ikke er brøyta og klart til du skal på jobb, da?
      Hvordan mener du dette elles skal løses?

    7. Oppgitt over kommentaren her..Anna sin…Alle vil jo ha nybrøyta veg om morgenen når de skal på jobb, barnehage, skole etc.. ETT sted må jo brøytebilene/traktorene starte for å rekke å få brøyta mest mulig til morgenen! Skal de sende ut spørreskjema på høsten da; “Når må DU være på jobb?” Vi bor i ei lita grend, med ca 10 hus, og svigersønnen min som brøyter , sa han brukte 1.5 time her da det verste snøfallet var. Og hele veien er knapt 3 km tur/retur.. Men skal brøytes inntil hus både her og der. Og det tar tid.

    8. Anna – Hva med å kjøpe deg lystette gardiner hvis du plages av lys. Det er ditt problem og du må løse det selv. Selvsagt må brøytemannskapene jobbe når det snør og vi må være takknemlig for deres innsats døgnet rundt.

    9. Altså har man det så fælt så flytt på bygda. kor du må kjøpe traktor og gjør jobben selv. erligtalt hvor dum er du?. vi vill ha det snøfritt blinke frittt lysfritt og lyd fritt sorry går ikke. når folk kommer og truer blir de lagt i bakken sprayet med rød pepperspray til politiet tar over. rødfargen forsvinner ikke på 3 uker de gjør det bare engang. for alle ser det røde ansiktet og vet at den personen har vert i kontakt med politiet. pluss at havner i avisa og på lokalnyheter.
      Har en gutt som har en funksjons hemming rigga opp privatbilen med plog så han og faren kunne være med på brøyte tur og se. når folk kjefter så sier jeg du kan bli med ett døgn så ser vi hvor lukerativt denne jobben er mot 09-17 jobb. de som har vert med smiler vinker tuter og blinker.
      Der gårdsplassen er brei nåkk tar jeg vekk brøytekant og rydder større områder uten noe ekstra dette er som takk for at de ikke klager

  4. Anna
    Uten brøytebil sjåførene hadde ikke du kommet deg på jobb syntes du heller skal takke dem som gidder og gjøre en iherdig innsats for og holde snøen borte for dem har laange dager kan ha da det kommer mye snø

    Hilsen Plumbo

  5. Jeg er helt enig i at det er GULL verdt med disse fantastiske menneskene som brøyter så at vi kan komme oss trygt på jobb.

    Dog, jeg forstår at det er kjedelig å få barn som AKKURAT har sovnetsom våkner av lyden.eller om man har et søvnproblem og sover utrolig lett våkner av lydene av brøytebilen ,MEN jeg tar det ikke utover de som utfører jobben ..

    1. Så bra skrevet! Takk til de som jobber døgnet rundt for å rydde vei så alle oss andre kommer dit vi skal 🥰

  6. Husker lyden av traktoren og det blinkende oransje lyset som trengte seg igjennom gardinene på barnerommet mitt for 40 år siden. Det betød en ting. Dagen etter ville bli full av aking og moro!

  7. Oppsøk psykolog eller legg deg rett inn, for hvis den kommer inn på soverommet ditt å hyler å blinker til deg, da har du en alvorlig lidelse!!!

  8. Takk for et fornuftig innlegg, har jobbet i Oslo med brøyting i 5 år tidligere, orker ikke det noe mer da det er for mange usmakelig å utakknemlig mennesker der, nå brøyter jeg på hjembygda å her er folk på smil å vink å tommel opp om morran, jeg legg min flid i at veiene jeg brøyter skal være av en standard som bilister, gående osv skal ha så god fremkommelighet som mulig, av å til jobbes det mer eller mindre i strekk i dagesvis for å oppnå dette, kun for at dere som sitt/ligg der inne i deres varme hule skal kunne komme dere så trygt å sikkert på jobb å hva dere måtte ha i Gjerde,mens dere er på jobb brøytes/strøes det for at dere skal ha de samme forholdene på veiene hjem igjen også, så dere kan komme dere trygt hjem til familie middagen deres å hva dere måtte ha av planer for resten av dagen, syntes da det er en utakknemlig jobb da å få fingern, bli tuta på osv, til og med blitt trua mæ juling av en gorilla på Ekeberg som sku ha slutt på snø i innkjørsla si, noe ikke jeg som avgjør om snøen skal legges slik eller slik!!, men vil legge til at syntes i forhold til antall mennesker, så er de aller fleste i Oslo også svært hyggelige å takknemlige for at vi er der, prøv sjøl å jobb 28t i strekk, så sov 2 1/2 t så måtte på’n igjen, for at det snør så jævlig at det er bare et krav!!.men takk til dere som gir oss et lite smil eller tommel opp veier opp for de som ødelegg for dere som sett pris på at vi er der👍🚜🚜🚜hilsen en som liker jobben sin😉

  9. Hva skulle vi ha gjort vist brøytemannskapet har sluttet. Fint Martine at du setter fingeren på dette. Vi skal være glad for at noen gjør denne jobben.

    Masse klemmer

  10. Hva med og gjøre som vi gjorde kom på barnehager og skoler med maskinene barna fikk prøve og se hvor farlig det er og være i blindsone og i / lage snøhule i snøtippeplass

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *