For all del: IKKE LAST NED APPEN!

Categories Tanker 💭

Jeg lurer på noe. Jeg har nemlig fått lastet ned Smittestopp-appen, etter mye om og men. Jeg lastet den ned med en gang jeg skjønte at det var noe jeg burde, og grunnen til at det tok litt tid å få det til, var nok fordi jeg ikke var alene om å tenke “denne må jeg selvfølgelig laste ned, for jeg skal selvfølgelig være med på denne dugnaden”.

Men, lite overraskende så er det jo mange som ikke gidder. Eller tør. For det tok ikke lang tid etter at appen ble lansert, før en eller annen veivet med armene og ga oss klar beskjed om at: IKKE LAST NED APPEN!

For skal man virkelig la myndighetene overvåke oss?!

Kall meg gjerne både dum, fjerne og naiv, men…

Er det ikke litt rart at mange av de som roper høyst om dette har fullt navn, alder og adresse liggende ute på Facebook? Telefonnummer, barneskolen de gikk på, ungdomsskolen de forelsket seg på for første gang og videregående der de ble dumpa for første gang cirka tre tastetrykk unna?

Bilder av alle barna, både fra barnedåp, utallige bursdager, ferier og 1200 andre bilder?

At de har svart på hvilke TV-serier de liker å se på, hva favorittboka er, hvor favorittreisemålet er og apropos det: Statuser med NÅ KOSER VI OSS I SOLVEGGEN HER PÅ GRANCA. Samtidig som de sjekker inn på hotellet de er på.

For ikke å snakke om alle som er på Snapchat, og som kanskje ikke en gang vet at de har på snapmap. Sånn ser snapmap ut for de som ikke veit det:

Jøss, nå ser jeg at Sara og Emil er hjemme i Sverige begge to!

Jeg kan til og med se om kjæresten min er på jobb, eller om han plutselig ikke er det……

Men innimellom deling av hvem vi spiser middag med, når vi var på do sist og hvordan det står til med tarmen på Facebook idag, så skal vi IKKE under noen omstendigheter laste ned Smittestopp-appen.

Det hadde jo tatt seg ut!

Men hvis du ikke er en som er redd for at Erna skal bry seg om den siste boka du leste eller hvor du bor, så kan du jo laste den ned og ta en for laget du også.

Så vil jeg jo bare påpeke at det jo fort kan bli lenge til vi kan sitte i solveggen på Granca, sjekke inn på hotellet og dele bilder av hverandre, drinken vår og “fordi vi fortjener det bilder” om vi ikke blir med på denne dugnaden alle mann.

Del gjerne!

– Instagram: @martine.halvs

27 kommentarer

27 thoughts on “For all del: IKKE LAST NED APPEN!

    1. Amen amen. Som vanlig tuter de som ikke skjønner bæret høyest. LAST NED APPEN ! Du kan fjerne den når dette er over ! Og myndighetene vet alt de trenger allerede da alt du gjør ad elektronisk vei kan brukes til overvåkning.

  1. Bare vent, til du sitter der og venter på behandling av søknaden om sosialsrtønad. først da, skjønner kanskje også du alvoret…

      1. Det har vell alt med saken å gjøre !
        Er du på FB , snapp har på Bluetooth,Google maps mm er du overvåket. Det er flere år siden nav gikk ut å sa de sjekket opp folk på FB som var sykemeldt for å se om de jobbet, var aktive mm. Så hva er problemet?

  2. Hvis du ikke vil laste ned appen så kast smarttelefonen og slutt å blogge. Vi er alle overvåket allerede både med telefon og GPS i bilene vår. De ser oss når de vil og må uansett allerede. Slutt med å vase, last ned appen og vær med på dugnaden

    1. Les innlegget en gang til , så ser du at det ikke r henne som ikke lastet ned appen. Hun kritiserer andre som ikke gjør det.

    2. Hvis vi allerde er så overvåket med ditt å datt, hvorfor trenger man denne appen da…??

  3. Jeg har forståelse for dem som ikke ønsker å laste ned appen. I Norge har vi ganske streng lovhjemmel som regulerer personvernloven og det er vel derfor mange er skeptiske til denne appen. Juristene mener det strider i mot. norsk lov.

    Jeg har forståelse for begge valg og standpunkt. Så får vi håpe at alt blir bra snart 🙏🏻😃

  4. Jeg sier akkurat det samme! Folk deler sykt mye, selv på tinder 😅 men å dele nummeret med FHI så man får en SMS ved nærhet til en med påvist korona, Gud forby! Er som vaksinemotstandere: ingen skal bestemme over meg mentalitet!! 😅😅 verden er skrudd!

  5. Ser ingen grunn til å laste ned appen. Har ingenting med overvåkning og gjøre. En kan fint klare seg uten å laste ned.

    Best jeg ikke skriver med fullt navn her, det kunne blitt blodig alvor.

    #coronapoliti #uglyworld

  6. Virker ikke som alle har fått det med seg enda, men denne appen gir ikke myndighetene noen utvidet mulighet til å overvåke deg. Alle med en smarttelefon har absolutt 0 privatliv. Om myndighetene får nyss om at du er en terrorist, så kan de gå inn i mappen med ditt navn og se ALT du har gjort på internett de siste årene. De kan se hvor du har vært, hvem du har ringt, sendt meldinger med, hva du har søkt opp, hva du har lagret på telefonen din, ALT!

    Dette er ikke noe nytt, og denne appen forandrer absolutt ingenting med myndighetenes evne til å overvåke.

    Når det er sagt, så driver ikke myndighetene å snoker i alles privatliv, men de har muligheten til det hvis de virkelig vil.

  7. Skriver dette igjen da første gangen jeg sa deg ikke dukket opp.

    Virker ikke som alle har fått det med seg enda, men denne appen gir ikke myndighetene noen utvidet mulighet til å overvåke deg. Alle med en smarttelefon har absolutt 0 privatliv. Om myndighetene får nyss om at du er en terrorist, så kan de gå inn i mappen med ditt navn og se ALT du har gjort på internett de siste årene. De kan se hvor du har vært, hvem du har ringt, sendt meldinger med, hva du har søkt opp, hva du har lagret på telefonen din, ALT!

    Dette er ikke noe nytt, og denne appen forandrer absolutt ingenting med myndighetenes evne til å overvåke.

    Når det er sagt, så driver ikke myndighetene å snoker i alles privatliv, men de har muligheten til det hvis de virkelig vil.

  8. Denne appen kan gjøre Norge sårbart. Hackere og ‘jihad-folk’ kan få tilgang til informasjon, som kan brukes til utpressing og gjøre våre kvinnfolk til ‘Rotherham-aktige’ sex-slaver, for våre nye landsmenn. Noe sånt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *