Det er nok nå

Categories Tanker 💭

Dette kommer både fra meg som influenser, som storesøster, som realityelsker og som medmenneske, for det er nok nå. Det er nok av kjendiser som aldri burde vært det. Om jeg tror at det noen gang kun kommer til å være en verden bestående av forbilder og kjendiser jeg digger? Nei, det gjør jeg ikke – Men vi trenger jo ikke å gjøre veien noe lettere, eller?

De siste ukene har det blitt delt en video på nett der tre mennesker åpenlyst sniffer kokain på åpen gate, der to av disse er to kjente norske realityprofiler. Videoen har florert rundt, den har skapt blest i kommentarfelt og det har vært en stor snakkis blant de som har sett videoen. Det har derimot ikke skapt debatt, og det både kunne det og kanskje burde det. Eller ikke kanskje, det er nemlig på høy tid at det gjør det. Tilfellet det er snakk om er nemlig et av få eksempler.

For joda, at to kvinnelige realitydeltakere åpenlyst sniffer kokain på åpen gate på privaten burde kanskje ikke være en snakkis? Folk burde kanskje få ha privatlivet sitt i fred? Folk burde kanskje få ruse seg i fred? Man har vel egentlig ingenting med hva noen gjør på privaten?

Jeg er for så vidt enig at jeg verken har noe å gjøre med hva de gjør på privaten eller hva du gjør på privaten, men er det ikke ganske problematisk når det de gjør på privaten blir postet på sosiale medier, når de deler ufiltrert fra sin egen hverdag og når de er forbilder? Forbilder for alle som ser opp til de? Forbilder for de titusenvis av menneskene som følger de på sosiale medier? Forbilder for dine barn?

Det syntes hvert fall jeg.

Jeg syntes nemlig at det er ugreit at lillesøsteren min følger disse på sosiale medier, jeg syntes nemlig det er ugreit at store bedrifter samarbeider med disse og jeg syntes det er ugreit at vi lager forbilder av rævva holdninger og verdier.

Jeg kjøper nemlig ikke argumenter om at man er ung og dum, at hva man gjør på privaten er deres business og at man velger hvem man følger. TV-kanalene tjener seg søkkrike på disse profilene, inntektene til profilene selv øker og følgerantallet vokser, og om ikke det er problematisk, så veit ikke jeg.

For burde ikke TV-kanalene ha et visst ansvar om hvem og hva de lager forbilder ut i fra? Joda, jeg forstår at ikke TV Norge kan vite at en av deres profiler har planer om å sniffe kokain i offentligheten, men hvem har ansvaret? Profilene selv kunne jo droppa å drite seg ut og gjøre dumme ting, men kanalene kan ikke fraskrive seg sin del av ansvaret. Det er nemlig de som skaper disse profilene, det er de som gjør at unge barn løper etter de på gata for å ta bilde med de og det er de som gjør at barn sender de meldinger om at de ønsker å bli som de. Og om ikke du tror på meg: Spør de sjæl, for de har garantert fått en melding om at de er verdens beste forbilde.

Og det er i mine øyne i beste fall krise.

Det er jo litt spesielt at man kan kalle noen for bitch, feit, stygg og bleik i et av de samme TV-programmene og i ettertid få slengt en gullrute etter seg – Og det sier jo litt.

Vi kan ikke blåse opp og kreve innsyn i en hver kjendisfest i tilfelle noen gjør noe de ikke burde, for det skjer, både på de festene jeg er på og de festene du er på, men jeg syntes det er på høy tid at noen tar ansvar for hvem man lager kjendiser av.

19 kommentarer

19 thoughts on “Det er nok nå

  1. Så enig Martine! Du er et sunt forbilde med sunne verdier og en gammel dame som meg på 56 digger deg og det du står for.

  2. Så enig med deg Martine:) Helt krise 😩 Veldig bra skrevet og håper at det blir en debatt om dette. Det trengs virkelig 😠 Fortsatt fin sommer til dere alle vennen ☀️😎☀️

  3. Så utrulig bra du belyser dette tema! Som du skriver er det på høyst tide at dette blir tatt opp. Det er ikke sånn at folk skal få gjøre akkurat hva de vil, med tusenvis av følgere, uten å få konsekvenser for det. Takk for at du deler!❤️

  4. Har ikke hørt om dette før, og vet ikke hvem det gjelder, men blir egentlig ikke overrasket! Jeg blir så provosert over at aviser ikke skriver om dette. Jeg er drittlei av at barn og unge har dette som forbilder og idoler.Jeg syns det står om alt annet realitydeltakere gjør (så lenge det er «kult») og jeg ser så mange unge barn, som ser opp til de og som syns de er kule. Jeg har sett mange unge barn på Instagram i alderen 11-13 år som kommenterer stygge ting til andre, for å «støtte» og ha samme mening som realitydeltakere. For det er ikke oss voksne som blir påvirket og som sier disse er forbilder. Det er yngre barn.

  5. Jeg ER så enig! Man burde så absolutt ikke bli premiert for å være frekk og slem mot andre på TV, som du er inne på. Og det er kanskje en gråsone der, men det du gjør på privaten er jo ikke lenger like privat når du gjør det på åpen gate i Oslo og i tillegg er offentlig person og vet at du blir gjenkjent. Ting går veldig i feil retning nå og jeg heier på deg for at du tar det opp!!

  6. Eh whaaat?!? Hvem er dette? Bra du skriver om det. Blir skremt av at mine barn skal vokse opp i dette samfunnet vi lever i 🥺

  7. I like. Bra Martine, fint å si i fra, det er absolutt ikke greit. Jeg bruker masse tid på å fortelle min datter, som også må ta masser av selfi men fæns hver dag, at slik er tabu, ar hun skal tenke igjennom alt hun sier og gjør i offentligheten osv. Da hjelper d ikke at “disse” tror og synes det er kult å gjøre slik!

    Dessverre så tror jeg ikke ikuen til denne typer kjendiser forstår bedre, så vi kan nok ikke forvente så mye annet. Men vi må fortsette å si i fra, du og jeg også, som er min datters forbilde. Og min datter som også er forbilde for titalls tusen følgere der ute 🙂👍

  8. Helt enig med deg. Viktig ting å belyse. Enkelte dessverre får altfor lett kjendisstatus. Jeg digger deg. Og at du har såpass bein i nesa.

  9. Helt enig med deg. Viktig ting å belyse. Enkelte dessverre får altfor lett kjendisstatus. Jeg digger deg. Og at du har såpass bein i nesa.

  10. Jeg kunne ikke vært mere enig. Takk for at du nok en gang tar opp og reflekterer rundt et viktig tema. Når «jeg var ung» var kjendisene og forbildene jeg hadde sangstjerner eller skuespiller. Eksempelvis Miley Cyrus. Kanskje var hun ikke perfekt hun heller, men poenget mitt er at unge jenter og gutter i dag får forbilder som er kjendiser fordi de har drukket seg drita i utlandet, ligget på TV og/eller vist uakseptabel oppførsel mot medmennesker. Ikke forbilder som er kjendiser fordi de er flinke til å synge, et skuespiller talent eller har fått til noe bra med sine gode verdier. Det er så sykt det!

  11. Det er så synd at disse type mennesker blir sett på som forbilder. “Drikk mest, ligg mest” hva slags signaler sendes da ut til barna/ungdommene våre? Jeg er så glad for at du setter lys på dette, og det er sannelig på tide at noen gjør det👍👍 det er skremmende at dette er den nye “normalen”!

  12. Seriøst, endelig noen som tør. Martine du er gull i denne bransjen og jeg skjønner hva du mener. Også har vi norske medier og TV kanaler som hyller disse «forbildene» liksom, men priser her og der. Jeg og mange andre heier på dei♥️♥️.

    1. Jeg har fått mange spørsmål om det, men jeg kjenner at det blir feil å nevne navn – Selv om listen på de som gjør det er lang. Poenget mitt er jo ikke å henge ut noen, men at noe må skje og at det er på tide at man tar ansvar. Ja, og at det er nok av rævva forbilder! Hva syntes dere?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *