Det er faen ikke synd på deg!

Categories Tanker 💭

Det sutres og klages over en lav sko både her og der. Norgesferie står på planen for de fleste av oss, med unntak av de nordmennene som trosser reiserådene og hiver seg på første fly til syden. Drit i Covid-19, drit i fellesduganden vi har stått i og la oss stikke til Mallorca og fleske oss i luksus. Det er jo søren ikke bra nok å være her hjemme! Her klages det nemlig over lange køer til fornøyelsesparkene, mygg på hytta og for dårlig vær til å være på vannet med båten.

Ok da, været kunne vi jo tross alt vært litt heldigere med… MEN!

Jeg har klaga selv. Stakkars meg som ikke fikk dratt tre uker til Spania i sommer. Stakkars meg som ikke får dynge meg i luksus, solkrem og pene spanjoler. Stakkars meg som ikke får slikke sol, drikke drinker under palmene og legge ut SE JEG KOSER MEG-bilder på sosiale medier.

Stakkars, stakkars meg.

I går kveld leste jeg en sak om en mamma som ikke en gang har råd til å feire bursdagen til sin egen datter, og her sitter jeg og klager over at jeg bare skal på hotell med familien, på Norgestur med svigerfamilien min, på hyttetur og gudene-vet-hva. Ingenting annet er liksom bra nok.

Når folk har spurt om hva jeg skal i sommer, så har jeg sagt at jeg “bare” skal det og at jeg “bare” skal det. BARE du liksom.

Og ærlig talt: Jeg skammer meg – Det er jo faen ikke synd på oss. Og har jeg virkelig blitt så stormannsgal at kun det beste er godt nok? Det er jo kanskje ikke så rart at 300 000 av oss tok opp lån for å ha råd til og reise på ferie i fjor. Forventningene og kravene er jo så høye at man kan bli svett på ryggen av mindre! Vi skal overgå hverandre, en uke er ikke godt nok og det skal være så stort og flott at halve kunne vært nok.

“Vi skal bare være på hytta” sa en kompis av meg her om dagen, og det var først i dag det gikk opp for meg hvor forbanna bortskjemte vi har blitt og er. Hvor skal det liksom ende om det er bare? Om det bare er en biltur med familien, bare en fjelltur med kompiser eller bare en uke på hytta? Den hytta som fryktelig mange ikke har.

Da jeg var yngre var jo liksom sommeren plukking av markjordbær, overnatting i telt, grilling på terrassen hjemme, vannkrig i hagen, tur i skogen og sene kvelder på stranda. Det var det vi kunne da, og det holdt jo i massevis! Det viktigste var jo å gjøre det beste ut av det og være sammen, ikke å kjøre den feteste båten, henge på det mest luksuriøse hotellet på Marbella og spise treretters hver bidige kveld.

Det holdt liksom med en brødskive med sommerens jordbær på, og kanskje en is til dessert.

Så kanskje jeg skal klappe igjen, slutte å sutre og være takknemlig for det som er. Veldig mange må det hvert eneste år fordi det er den eneste muligheten og sånn er det jo bare, og kanskje det burde være godt nok?

Og her sitter jeg og sutrer over mangel på palmer og luksus.

Nei, makan.

DEL GJERNE. 

19 kommentarer

19 thoughts on “Det er faen ikke synd på deg!

  1. Elsker å følge deg, Martine😄 Du får virkelig satt ord på ting👊🏻 Jeg lengter selv etter en sydentur, men jaggu er det norsk natur, frisk luft og hytta som virkelig gir meg roa<3

  2. Har ikke råd til å reise på turer , men jeg er heldig og bor landlig til og har både skog og sjø i nærheten . Nærmiljøturer med matpakke er flott ferie , som skaper gode minner👍

  3. Helt enig!! Synes folk skal være glad for at de får tid til å ha en nydelig Norgesferie å få se det nydelige landet vårt og alt været det har å by på! De to siste årene har jeg ikke hatt noe sommerferie i det hele tatt fordi jeg valgte å jobbe hele sommeren og i år jobber jeg ekstra pga corona… skulle gjort mye for litt ferie og få se det nydelige landet, men jeg jobber sånn at alle andre kan dra på ferie…

  4. Jeg er så glad for at jeg «bare» skal reise nordover til familien, at jeg er så heldig å ha mamma, tante, onkel, barn og barnebarn en kort flytur unna ♥️
    Budapest i april og Marbella i mai utgikk, men de stedene ligger der fortsatt og kan besøkes senere 🙏😊
    Du er på alder med mine barn, og like fornuftig som dem… i år er det dugnad, og til neste år kan vi kanskje ta de turene som vi ikke bør ta i år 😊
    God sommer 😊

  5. Takk!!!! Har ikke vært på en eneste ferie siden eg var 16. E No 29. 🤷🏻‍♂️ Økonomi e nåkke dritt 😉

  6. Vi har mye å takke for .selv om jeg har liten inntekt og svak helse så har jeg det etter forholdene bra.
    Kloke ord fra Jesus var Å ta en dag ad gangen. Og det å jobbe med å være takknemlig er en nøkkel til hverdagsglede.
    Vi har det godt i Norge.og trygt.vi får hjelp til legehjelp og medisiner.
    Og sommeren er den vakreste tiden i Norge.så hvorfor reise fra naturen og hverdagsglede?

  7. Det er helt sant, jeg sier det samme selv. Skal bare ta med ungene til pappa. Ungene storkoser seg på stranda her, vi fisker krabber fra morgen til kveld! Skal bare, skal bare. Hehe. Men, jeg skulle ønske jeg hadde hatt råd til Dyreparken i år.. Det fortjener ungene, synes jeg, etter et travelt og langt år i barnehagen. <3 Vi får krysse fingrene for at sommeren blir som vi ønsker neste år, og gjøre det beste utav det i 2020.

  8. Spot on🙌 de fleste av oss nordmenn er over middels heldige og bør egentlig gå litt stille i dørene når det gjelder hvor synd det er på vårs🤷‍♀️ Du får sagt det du Martine🙌 Hilsen ei på 52 år som liker å lese det du skriver .

  9. Jeg har aldri vært kravstor, men akkurat nå ønsker jeg varmen vi hadde i juni tilbake, for jeg syns det er for kaldt nå. Jeg har aldri vært vant med sydenturer eller mye penger. Jeg setter enormt pris på å være sammen med barn og barnebarn, jobbe i drivhuset og jeg storkoser meg hjemme med min mann og barna. Det er viktig for meg. Ferie er hva man gjør det til.

  10. Folk har sluttet å sette pris på det de har. Det er en selvfølgebfor dem. Er virkelig trist at det er blitt sånn. Har to små gutter på 2 og 3 år de bryr seg jo ikke om hvor vi er men om minnene vi skaper ❤️ så her skal Nord-Norge nytes selv om vi bor her fra før. Skogsturer , strandturer osv det skal bli minnene de skal få en sommer der de bestemmer takten. Mine barn skal ikke måtte vokse opp å tenke at æsj mamma koffer drar ikke vi også til Spania ect. Bra du tar opp temaet som så mange trenger å høre. Ikke alle av oss har disse “fantastiske” mulighetene men vi skaper gode minner for det om❤️

  11. Jeg er en som lever på fattigdomsgrensen i Norge p.g.a sykdom og minstesats uføretrygd, har ikke vært på ferie i utlandet på mange år, Norgesferie for meg er ikke så enkelt, må passe ekstra godt på å ikke få korona, å alt koster skjorta, men altså, tilogmed jeg klarer å få til no kos her i Norge, kan ta en telttur, kan bade i havet, jeg har ikke penger til verken hytte eller hotell eller fornøyelsesparker med dattera mi, men vi klager ikke, få flere folk ut i naturen sier jeg bare, man skal ikke undervurdere en helg i skogen eller på fjellet med primus og no mat. Nyt sommern mens vi har den alle sammen, lykke til 🙂

  12. Supert skrevet, fornuftig jente du. Det verste er som du skriver, folk driter i Coviden bare de får reise til syden. Hva er mest beroligende av en dag på ei overfylt strand med musikk, folk, unger som leker og hoier eller en rolig ferie med fjellturer e.l. her hjemme? Kanskje mindre sjanse til å få med seg et virus her enn i utlandet også? Først syter folk for at det stenges ned for sent, og når, unnskyld uttrykket, IDIOTENE på stortinget åpner opp tross økende smittetall i flere land, ja da må vi skynde oss å reise. Hvor er logikken?

  13. Der fikk du virkelig sagt det ✊ Jeg skal nok en gang det fjerde året på rad ha null sommerferie og de dagene jeg har hatt fri har jeg vært sammen med venner 🥰 Jeg skulle egentlig dra til Kroatia, men desverre ble ikke dette noe av så da sparte jeg like så greit disse pengene til boligsparing og evt til en reise senere, kanskje neste år? Jeg synes synd på de som har så stoort behov for å dra til sydn og gosse livet av seg! Tenk på de som aldri kan dra på ferie, elr de som håper at folk ikke drar på ferie for at de er i risikogruppa!! Vi holder fortsatt på med dugnad som skal bidra til at vi alle kanskje igjen kan dra på reise eller være sammen med flere uten å tenke på smitte 👊🙏

  14. Om grensene er åpen og folk ønsker å dra så må vi akseptere det. Om folk ønsker å klage så må det også være greit. Du skal “bare” på hytta, andre har ikke råd til å feire barnebursdag og noen skal til Spania å drikke drinker. Sånn er livet.

  15. Også er det noen av oss som ikke har sin kjæreste i en armlengdes avstand da, men i et annet land. Det er hjerteskjætende at man ikke kan få se hverandre. Ikke få gi hverandre en trøstende klem eller leve sammen pga reiserestriksjoner og stengte grenser. Ulevelig når det har holdt på i så mange måneder. Jeg skulle reise imars. Ble kansellert en uke før! Daglig stress. Skulle faktisk ønske det kun dreide seg om en ferie, men dette handler om fremtiden for mange som ikke har sin partner i samme land.
    Turister skulle testet seg før de kunne fått lov å reise! Hadde alle gjort jobben sin fra starten av, så hadde dette vært over nå. Vært i karantene og isolerte meg selv for over 5 måneder siden og det er ganske deprimerende…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *