Dette går ikke!

Categories Tanker 💭

Tidligere i dag observerte jeg to venninner inne i en butikk. Venninnene hadde nettopp prøvd den samme kjolen og den ene venninnen gikk rett bort til kassen med kjolen sin, mens den andre venninnen ble stående nølende utenfor prøverommet med sin. Når den nølende venninnen prøvde å si til venninnen at hun ikke var helt sikker på om den var verdt det og om hun kunne bruke penger på å kjøpe kjolen, smalt det fra venninnen som for lengst sto ved kassen at «hallo, det er jo bare 500 kroner». 

Selv har jeg akkurat sittet og grått mens jeg har spist middag. Voksenlivet slo meg nettopp i ansiktet og det begynner sakte men sikkert å gå opp for meg hvor mye dette livet koster. Hvor dyrt alt er og at alt ikke alltid går opp i opp. Når jeg tenkte på kommentaren til jenta med kjolen begynte jeg å gråte. Ikke fordi det var fint at hun kunne kjøpe den, men fordi jeg følte sånn med venninnen. Venninnen som faktisk måtte droppe det, fordi det var noe annet som var viktigere. Fordi ikke alle har 500 kroner. 

Det nærmer seg jul og jeg vet at enormt mange sitter med en stor klump i magen. Jeg blir skikkelig trist av det enorme kjøpepresset, av det å tenke på alle som må droppe barnehageavslutningen til barna sine, fordi de ikke har råd til å kjøpe flere kakestykker av den kaka de selv måtte skrape sammen det siste de hadde for å få bakt og av det å tenke på de som ikke vet hvordan de skal ha råd til bli mette i magen hver dag denne uken. 

Det er nemlig ingenting som heter at det er «bare 500,-». Ei heller «bare 200,-». Eller «50,-». For noen kan nemlig den femtilappen nemlig bety alt i verden. Den femtilappen kan være det som er igjen etter at alle flaskene er panta, etter at alle jakkelommer er endevendt og etter at sparekontoen er tømt. Og da er det faktisk ikke bare, bare. 

Jeg kan jeg lese om 16 åringer som bruker skolevesker til 16 700,-, vi kan lese om ungdommer som blir bedre behandlet jo dyrere klær de har og om barn som har jakker til 11 000,-. Forstår vi hvor vanvittig det er? Forstår vi hvilken syk standar vi lager? Forstår vi hvordan samfunn vi lager når jenter på 16 år skal ha vesker mer enn det mange har utbetalt i måneden og når barn skal løpe rundt i jakker til tusenvis av kroner? 

I området hvor jeg bor er det ikke unormalt at barna går ikledd det dyreste, det nyeste og det beste på markedet, og jeg syntes skikkelig synd på de foreldrene som ikke har noe annet valg enn å være «kjipe» og si nei. Og jeg syntes enda mer synd på de foreldrene som dropper å spise middag, fordi de føler at barna sine må ha det samme som «alle andre».  

Kjære foreldre som gjør dette. Dere som drar kortet deres uten å blunke, som bytter bil oftere enn dere bytter underbukser og til dere som bidrar til dette enorme kjøpepresset: 

Kan dere være så snill og lukke opp øya? Se opp fra telefonene deres? Dra hjem en tur fra forretningsreisen, slå hånda i bordet og slutte å vipse penger? Stikke hodet ut av deres egnen navle? Dere bidrar til et kvalmt kjøpepress, dere lager mobbere, dere setter en syk standar og dere tråkker på alt som har med sunne og gode verdier å gjøre. Dere glemmer å lære barna deres om forskjeller, om økonomisk sans og om at de færreste kan kalle 500,- for bare, bare. 

Dere må slutte å gå på argumentet om at «alle andre får lov» eller at «alle andre har det». Dere MÅ slutte. Barna deres behøver ikke jakker til 13 000,- kroner, barna deres behøver ikke sko til 8000,- og barna deres behøver ikke vesker til 17 000,- kroner. 

Som en 20 års gammel jente vil jeg oppfordre dere til å bli litt kjipe, sette grenser og til å ta litt ansvar, for dette går faktisk ikke. Dere blir ikke noe bedre foreldre av å gi etter, men dere er faktisk med på å skape en stor klump i magen til noen andre. Neida, jeg vet at det ikke er deres problem – Men siden det nærmer seg jul så kan vi jo tenke på litt andre enn oss selv, kanskje. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

8 kommentarer

8 thoughts on “Dette går ikke!

  1. Jeg er så hjertens enig. Mi sønn går på Privat skole i Oslo. Ja det er Balenciaga sko, og ja de merkene som er dyrest i landet. Off white, osv. Vi har penger. Jeg har lik din bil, og en gedigen villa. Men, det er et men. Han kjøper og selger på nett. Han får ikke penger av oss. Kun 200,- i ukepenger. Gutten har en liten grunder. Du må ikke glemme de som jobber for det. Og gode karakterer belønnes. Men jeg ser at kompiser av han, nettopp har foreldre som vippser over 8000,- når de står i butikken. Han har måttet lære selv med penger. Men det er den største sosseskolen, uten tvil. Og, han har en mamma som liker å shoppe. Så det var mitt syn på saken👍🤣

  2. Takk for at du tar opp dette!! Det er et seriøst og reelt problem i verdens rikeste land.
    Hilsen jente 27 med 59,- (+30 kr i pant) og en uke igjen til neste utbetaling. Blir ikke mye “black Friday /black week” hurramegrundt I år heller..

  3. jeg lurer egentelig på hvorfor mange foreldre øser penger på ungene sine….er det sånn at de er engstelig for at barna deres blir mobbet for ikke å ha den dyreste mote jakka ?
    Vi hadde ikke råd til å skjemme bort ungene våre,men fikk føle at det ikke var så morro å være den som ikke hadde på seg nye klær hver dag.

  4. Begynte å gråte av innlegget ditt. TAKK for at du setter det i lys. Selvom dem mest sannsynlig ikke får opp øynene, man må ha vært eller være blakk for å forstå, tror jeg.
    Mamma strevde hele barndommen fordi jeg ville ha det alle andre hadde av merkeklær fordi jeg ble sett ned på når jeg bare hadde billige klær(?)
    Hvis alle skulle på kino… hun pantet flasker, samla 1kr så jeg også kunne være med de andre. Det var flertallet ganger hvor jeg ikke kunne pga økonomi, hadde jeg hatt en 50 lapp eller 30kr som det kosta da, hadde jeg vært LYKKELIG.
    Husker det var flere bursdager hvor hele trinnet var invitert, men ikke jeg fordi jeg var så rar og anneledes, sikkert av den grunn at jeg ikke hadde penger eller bra nok klær.
    Takk for at jeg har blitt voksen og forstått verdien av penger. Jeg vil gjøre alt mitt for å hjelpe andre mødre og ungdommer i samme situasjon.
    TING BLIR BEDRE!
    Jeg er så takknemlig for at du deler ett sånt innlegg før jul. Takk for at du bruker stemmen din <3

  5. Når alt kommer til alt så blir til hva man gjør det til selv. Jeg har ikke mye penger å gi til mine jenter, men de har lært seg at slik er det og det retter de seg etter. Livet er en hard skole og man må lære å mestre det ut i fra de forutsetninger man har. Vi kan ikke gi skylda til de som har mye penger. Det blir feil i mine øyne. De må få bruke det de har, men barn bør selvfølgelig lære seg å mestre økonomien.

  6. Jeg er så enig i alt du skriver! Ingen trenger det dyreste og beste, jeg kjenner jeg blir litt kvalm av folk som kjøper alt det dyreste til barna sine! Jeg støtter deg fullt ut 🙂
    Hilsen gutt 25år, NAV’er 🙂 og fryktelig dårlig råd selv, men klarer meg 🙂

  7. Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested
    to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views.
    I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

  8. That is very attention-grabbing, You’re a very professional blogger.
    I’ve joined your feed and stay up for in search of more of your excellent post.
    Additionally, I have shared your site in my social networks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *