Nei, nå får det være nok!

Categories Tanker 💭

Skal vi egentlig gidde å la oss krenke av alt, skal vi egentlig gidde å bemerke alt og kan vi egentlig gjøre noe med ting som ble produsert for haugevis av generasjoner siden?

Side2 publiserte i dag en artikkel der de forteller om skuespiller Kristin Bell som har gått ut mot et av verdens mest berømte kyss. Nemlig når prinsen vekker opp Snøhvit fra koma etter at hun har spist av det forheksede eplet. Faktisk er det et av mine favoritteventyr fra barndommen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett Snøhvit på film eller fått mamma til å lese eventyret for meg. 

Bell sier at hun alltid stiller spørsmål til døtrene sine etter å ha lest eventyret for de. Spørsmål som:

– «Hver gang vi lukker boken om Snøhvit, ser jeg på jentene mine og spør: Syntes dere ikke det er rart at Snøhvit ikke spurte den gamle heksen om hvorfor hun måtte spise eplet eller hvorfor hun fikk det? Jeg ville aldri tatt imot mat fra en fremmed. Ville dere?»

Og:

– «Syntes dere ikke det er rart at prinsen kysser Snøhvit uten hennes tillatelse? Du ikke kan kysse noen mens de sover, sier hun».

Bell har ikke sagt at eventyr som Snøhvit må fjernes, men det er ikke altfor lenge siden at en amerikansk mor ville ha fjernet det eldgamle eventyret om Tornerose. Og her hjemme skjedde det senest forrige uke at noen mente at barnesanger lærer barn om å utnytte dyr. 

Jeg syntes det for så vidt er fint at man sier ifra og jeg digger at man kan opplyse og informere barna sine sine om ting man ikke mener er riktig, ulovlig eller utdatert. Men jeg kjenner samtidig at jeg blir litt svett og i beste fall oppgitt. For det er mye ubehagelig i både historien vår og i eventyrene, men å fjerne det fordi det er ubehagelig eller feil hjelper ikke. Det er jo ikke sånn at man slutter å spise kjøtt fordi man fjerner en barnesang eller at seksuelle overgrep eller trakassering forsvinner fordi vi fjerner eller endrer et eventyr.

Barna skal selvfølgelig informeres og læres opp, men å skåne de og skjerme de fra eventyr eller sanger om kuer som gir oss mennesker mat kan vi da ikke mene! Og, jeg vil tørre å påstå at det er ganske mye verre at barn på barneskolen følger med på program som Ex On The Beach, enn at Snøhvit ble vekt opp av en prins etter et kyss eller at vi takker kuene våre. 

Men når vi først er i gang, la meg stille noen spørsmål som en klok Facebook-venn gjorde her om dagen: 

1) La oss snakke om sangen «Alle fugler små de er». Det er de jo slett ikke. Elevene bør få lære om at det også finne store fugler, som struts og pingvin. Burde de ikke?! 

2) I sangen «bjørnen sover»… Der lærer barna at bjørnen sover og at den ikke er farlig. Bjørnen er jo farlig, så er dette da vranglære?

3) I sangen «en bussjåfør, en bussjåfør» så synger man at det er en mann med godt humør. Men bussjåfører er ikke bare menn, og de er slettes ikke alltid i godt humør. Er dette vranglære?

4) Mikkel rev: «Skrev et brev, sendte det til månen». Denne sangen skaper urealistiske forventninger til Posten, som allerede sliter mer enn nok med å levere til Bygde-Norge. Hva tenker vi på?!

5) Sangen «Nede på stasjonen» begynner så bra med «STÅR alle togene så pent på rad» så sklir det ut… «Mannen på lokomotivet sveiver på et håndtak. Tøff, tøff, tøff, tøff, TOGET GÅR.» Dette er utvilsomt villedende markedsføring som kan bekreftes av de som daglig pendler med #NSB. 

6) «Ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre». Er det rart det er mye skilsmisser her til lands? Stakkars barn som lærer om dette fra de går i barnehagen. 

7) «Slå på ring, slå på ring, slå på hvem du vil, slå på kjæresten din om du vil. Den du slår på, slår du så hardt, hast, hardt!». Den må HVERT FALL bort, for den oppfordrer til vold. Eller hva? 

Ja, det er satt på spissen. Men det er jaggu på tide at vi får litt glimt i øyet, at vi kan ta ting med et smil og heller fokusere på hva vi vil endre i fremtiden, enn å endre historien. Jeg tror liksom det går fint jeg altså, og det handler ikke om at jeg er naiv – Det handler om at jeg har klart meg ganske fint til tross for slike eventyr og sanger. Det er rart med det! 

Og som en annen Facebook-venn skrev: Vi kan selv velge om glasset er halvtomt eller halvfullt.

GOD HELG! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Nei, nå får det være nok!

  1. «Skal vi egentlig gidde å la oss krenke av alt». Enig at vi ikke skal det, men da har du en lang vei å gå

  2. Er bare én ting å si: Fantastisk! Beste jeg har lest på lenge. Satt med liknende tanker etter å ha lest uttalelsen til Bell.

  3. Du er RÅ, digger hvordan du får frem ting på!!
    det som har vært, har vært og er lite og gjøre noe med. Hvorfor ikke bare da prøve og endre på det som man faktisk kan gjøre noe med og det er det som skjer fremover.. går utifra at de Som skriver disse tingen er det blitt mennesker av og, hadde vel de sangene og eventyrene da også..
    da må vi heller prøve og gjøre en endring med det som skal skje i fremtiden, for det er nå og i fremtiden vi skal leve i..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *