Til gutta som mener de har for stort utstyr:

Categories Tanker 💭

For en god stund siden fortalte jeg at jeg hadde sluttet på prevensjon av diverse grunner. Det tok ikke lang tid før det dukket opp en kommentar fra en som lurte på hva jeg da hadde tenkt til å gjøre når jeg skulle ligge – Ettersom jeg hadde sluttet på prevensjon. For to uker siden postet jeg et bilde på Instagram da jeg var på butikken og kjøpte kondomer. Kort tid etter fikk jeg en melding fra en som spurte om jeg helt seriøst brukte “dong”, og om jeg helt seriøst ville tvinge det på noen. Akkurat som at det kun er min jobb å beskytte meg og at det å bruke kondom er det dummeste man kan gjøre. I går fikk jeg en snap fra en venninne som hadde fått beskjed av en fyr at han kun gadd å møte henne hvis hun gikk på prevensjon. 

Det fikk meg til å tenke, og jeg har faktisk aldri fått spørsmål om jeg har gått på prevensjon av en fyr før. Akkurat som at det har vært en selvfølge at jeg har gått på prevensjon. Eller, jeg har fått noen spennende reaksjoner som:

… Dagen etter: Ehm, du går på prevensjon, ikke sant?

… Midt under: Jeg håper du går på prevensjon!

… Fem dager etter: Du kan ikke bare ta en sånn angrepille for å være sikker eller?

… Rett før: Jeg kan bare hoppe av i svingen altså. 

Det er jo egentlig helt vanvittig at det er så ut å bruke kondom som det er og det er helt tåpelig at vi jenter nærmest er pålagt å gå på prevensjon. Vil vi, så vil vi – Men det er faktisk ingen selvfølge (Selv om det føles sånn). Faktisk viste en undersøkelse fra 2016 at 6 av 10 dropper kondomen når de har sex med en ny partner. Smitte av klamydia ligger fortsatt høyt, mens seksuelt overførbare sykdommer som gonoré øker. 

Så, til alle menn med for stort utstyr til å bruke kondom (en klassisk unnskyldning), til alle menn som mener at de har “full kontroll” (det har man faktisk ikke) og til alle menn som fraskriver seg ansvaret (det er lurt å tenke på at man kan måtte betale barnebidrag resten av livet for litt “uskyldig” moro)… 

1. Utstyret ditt er ikke for stort til å bruke kondom. Det finnes kondomer i alle størrelser, og hvis jeg klarer å dra den oppover armen (Og Zara Larsson får den oppover leggen) – Da klarer du å få den på du også. 

2. Det er like mye ditt ansvar som mann å sørge for at det ikke oppstår et uønsket svangerskap. Egentlig syntes jeg det er ganske vanvittig at så mange menn tør å ta sjansen å stole på en dame de knapt husker navnet på.

3. Jeg er ikke mann og har derfor aldri brukt kondom selv, men å si at sex er deiligere uten vil jeg tørre å påstå ikke har noen ting å si når du har pådratt deg en eller annen lite deilig kjønnssykdom. 

Kondomen er faktisk det eneste som beskytter oss mot både graviditet og sykdommer – Så, så dum er den faktisk ikke. Det er ingen selvfølge at vi jenter skal gå på prevensjon og at det ene og alene er vårt ansvar å sørge for at vi ikke blir gravide. For blir dama gravid, så er det faktisk ikke bare hennes “problem”. 

Er vi voksne nok til å ha sex, så får vi jaggu være voksne nok til å ta ansvar også! 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

23 kommentarer

23 thoughts on “Til gutta som mener de har for stort utstyr:

  1. Hei Martine,
    Jeg digger deg, Martine, og dette er ikke vondt ment i det hele tatt.
    Jeg føler jeg har lest bloggen din lenge nok til at jeg tror at du også er uenig i dette utsagnet når du tenker over det:
    “…og til alle menn som fraskriver seg ansvaret (det er lurt å tenke på at man kan måtte betale barnebidrag resten av livet for litt “uskyldig” moro)…”
    Kanskje du ikke skal si at menn må bare betale barnebidrag, da de fleste foreldre i 2018 velger å enten holde sammen eller splitte ansvaret for barnet 50/50. Jeg syns det er udatert og urettferdig at vi skal ha det som en uskreven regel at menn skal betale barnebidrag, og kvinner sitter med dag-til-dag ansvaret for barnet. Jeg skjønner dog poenget ditt, det er mange menn som ikke forstår at det å droppe kondom kan resultere i at de sitter med et stort ansvar som de ikke så for seg rett før utløsningen, haha! Se på dette og jeg håper du også føler det samme som meg 🙂
    Med vennlig hilsen Jonina

  2. Jonina: hei, så hyggelig <3 takk! Jeg er veldig enig med deg, og som du sier så forstår du poenget - og det var det jeg gjerne ville. Takk for god og viktig kommentar 🙂

  3. Utrolig hvor lite refleksjon norske menn er i besittelse av hvis dette er holdningene en forfekter. Jeg er nok fra en generasjon der ONS ikke var greit, så for meg er dette ikke en problemstilling. Men, vil man være med på leken får man følge spillereglene som er til for å beskytte begge parter. Beskytt grensene deres jenter. Det er det ingen andre som kommer til å gjøre for dere.

  4. Hvem er disse narsissistiske guttene dere jenter velger? Aldri hørt en gutt si han har for stort utstyr i hele sitt liv.

  5. “Er vi voksne nok til å ha sex, så får vi jaggu være voksne nok til å ta ansvar også!”
    Ja… selvsagt med unntak av dersom hun blir gravid, vet vi jo.
    Da må hun jo ha rett til å få fosteret avlivet på statens regning.
    For å “ta ansvar” kan tross alt ikke bety å faktisk ta ansvaret!

  6. Du er klar over at om man bruker for små kondomer vil de som regel falle av under akten? Uansett hvor mye du kan stretche en vanlig kondom er de altså laget i forskjellige størrelser av en grunn. Jeg f. eks må bestille fra England da de ikke har store nok i Norge som holder seg på igjennom en hel akt. De har lange nok, men ikke riktig omkrets. Samme damene som klager på at en person ikke bruker kondom, klager også når den har falt av. Noen ganger funker det å stretche en standard kondom og bruke det, men de faller av 8/10 ganger på meg. Det er altså risiko involvert.

  7. Hei, Martine! Helt enig i at begge parter må ta ansvar for prevensjonen. MEN – angående punkt 1, det å klare å ta et kondom oppover armen eller leggen er IKKE det samme for penis. Penis er uendelig mye mer sensitiv enn armer og legger. Når vi gutta setter et altfor trangt kondom på penis, er det rett og slett vondt og dette umuliggjør sex. Det kan ikke sammenlignes med følsomheten på armer og bein 😉 Så argumentasjonen rundt det å tre kondomer på armer og legger (Zara Larsson?) er egentlig helt irrelevant. Men jeg er helt enig i at det finnes et stort utvalg av størrelser på kondomene, så noe klarer man nok å få til.

  8. Det at enkelte menn ikke ønsker å bruke kondom er reinspikka sprøyt. Den største og sterkeste erogene sonen ligger mellom øra. Da kan man tre på seg flere kondomer å allikevel få tenning.
    Far til 3 og bestefar til 3.
    Sprengkåt både med og uten kondom.

  9. Hei jenter – jeg ser fra tid til annen slike innlegg i debatten om prevensjon. Et innlegg som jeg har friskt i minne er en dame som hadde tredd en kondom utenpå foten sin. Dessverre forstår de fleste damer seg svært lite på sex generelt, og penis spesielt. Vi gutta får ha dere unnskyldt – dere har tross alt ikke dette organet selv. Men hvis dere hadde fulgt med i biologitimen, ville dere visst at penis er ikke det samme som en fot eller en hånd. Penis er mer som en ballong. Den skal fylles med blod, og dette skal forbli inne i penis til vi er ferdige med å tilfredsstille dere. Ellers blir det sure miner og spydige kommentarer. Fyll en ballong med vann. Og så tar du hånda rundt den og klemmer. Kjenner du hvordan det føles annerledes enn en hånd eller en fot? En kondom klemmer faktisk blodet ut av penis. Det er mye enklere å holde en ereksjon uten kondom. I våre dager er dessuten kvinnens nytelse mye mer viktig enn mannens, skal man tro avisartikler og TV-programmer. Men hvis vi skal gjøre et unntak og fokusere på mannens nytelse et par sekunder: med et kondom på kjenner mannen MYE mindre enn uten. Ja da, kondom skal beskytte mot kjønnssykdommer. Jeg brukte kondom og ble likevel smittet, bare ikke på penis, men rett ved siden av. Mitt råd: ikke ha sex før en er i et stabilt forhold, teste seg hos lege, og så ha sex uten prevensjon. Slik det er ment å være. Eller så kan vel kvinnene like gjerne bruke femidom som at gutta skal ta på kondom?

  10. Jenter tror at det å ha på kondom er det samme for mannen, som å ha sex uten. Jeg for min del velger å kun ha sex i forhold så slipper man å bruke kondom. Jeg kan tre en kondom over hodet om jeg vil, men penis er veldig følsom og det er svært ubehagelig å ha på, og man blir sår hvis man bruker det for mye. Hvorfor ligger egentlig folk sammen på ons? Er det ikke bare å dra hjem å onanere istedet for å ha dårlig sex med kondom på? Men velger man å ha ons så får man også beskytte seg såklart. Å ha ons er uansett det samme som å spille russisk rulett, så er ikke noe for meg.

  11. Mye riktig i det du skriver, men…….
    Det blir faktisk mindre følsomhet, og du skal prestere med kondomen på. Det blir litt samme prinsipp som med tykke hansker. Du greier å skru på en liten mutter men det er ikke å foretrekke. Kondomene kan fint strekkes oppover leggen, men da ville ingen av partene hatt en spesielt god opplevelse eller.
    Legg til at ikke alle er like drevne, fomling, usikkerhet. Prestasjonsangst og så videre.
    Og.. Om du tar med en gutt hjem så avklar de greiene på forhånd. Om du sier at du har en hel pakke kondomer på nattbordet, så tror jeg gutten smiler bredt og løper til taxien med deg 😉

  12. “Akkurat som at det kun er min jobb å beskytte meg ”
    Ja, det er kun din jobb å beskytte deg, og mannen har ansvar for å beskytte deg. Mannen har ikke noe ansvar for å beskytte deg mot kjønnssykdommer og med tanke på hvor mye rettigheter dere har ifht. barn så er det også ditt ansvar om du får barn. Vi har jo faen ikke rett til å være med på beslutningen om det skal tas abort eller ikke, så jo, dette er 100% ditt ansvar.

  13. Jeg har lite utstyr da.
    7-8 cm
    (Noe sånt)
    Og det her utstyret har jeg hatt i mange år da.
    Og jeg føler at menn med lite utstyr blir diskriminert i samfunnet.
    Noe sånt.
    Og menn med lite utstyr, promper mye (var det vel)
    Og nå er jeg helt impotent i tillegg.
    Er det psykosen min som har skylda,lurer jeg.

  14. Skjønner hva du mener og tar poenget. Men noen kondomer er faktisk liten og ubehagelig å ha på seg. Selv om man kan trykke en hel hand i den. Regner med det er ganske stramt rundt huden inni den kondomen. Det ligger i hvor stramt den sitter rundt, noen er veldig stramme og ikke veldig behagelige. Er jo derfor det finnes kondomer i mangen div størrelser 😊 man kan sikkert få en melon i en kondom om det er så men hvor behagelig det ville vært for “melonen” er noe annet.. Om du skjønner hvor jeg vil nå ☺️ teoretisk sett er ingen utstyr for store ettersom at kondomer er så elastiske.

  15. Dette innlegget sier da ingenting om menn generelt, til det er utvalget for lite, det sier derimot noe om hvilke menn innleggeren tiltrekker seg og er tiltrukket av, ergo sier det bare noe om innleggeren, likt tiltrekker likt.
    Jeg blir aldri overrasket over at folk generelt ikke forstår at alt de formidler sier alt om dem selv. Hvordan man opplever verden og omverdenen responderer kan bare forklares ut fra sin egen personlighet.

  16. Til Erik Ribsskog:
    Huff, ja… Liten penis og mye promping er jo ikke akkurat det vi jenter tenner mest på desverre.. Det at menn med liten penis generelt promper for mye er forøvrig en myte. Det henger sammen med at menn fra Midtøsten og Asia har mindre peniser samtidig som deres matvaner fører til økt gassproduksjon i tarmen. Noen har da konkludert med at sammenhengen er generell, men det er den altså ikke.

  17. Veldig flott at du tar opp dette, Martine!
    Har hørt de samme unnskyldningene selv. Kondomer er veldig elastiske og kan tilpasse seg alle størrelser, så jeg håper ikke altfor mange jenter lar seg lure av dette. Det er faktisk viktigere å beskytte seg mot farlige sykdommer enn å gi etter i et svakt øyeblikk. Skjerp dere gutter!
    Ellers takk for en kjempebra blogg! Fortsett med det du gjør, det er til glede og nytte for mange!

  18. Kondomer utvider seg og er hardføre som bare juling. Ikke har jeg for stort utstyr heller. Samtidig, hvis kondomen tres på, forsvinner en stå. Og da blir det ingen pulings uansett. Men joda, det er veldig ansvarlig å avstå fra sex fordi man ikke får det til å funke med kondom. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *