Jeg har løyet for dere

Categories Tanker 💭

Jeg har løyet for dere, og det skremmer meg hvor enkelt det har vært.

I det siste har det vært flere som har snakket om retusjering av bilder på sosiale medier. I går kunne jeg juble for at vi bloggere nå får etiske retningslinjer å forholde oss til for å bekjempe kroppspress. Endelig, sier bare jeg. Jeg gleder meg nemlig over at mine bransje blir enda mer seriøs og at vi faktisk blir pålagt et ansvar. Som jeg personlig mener bare skulle mangle. 

Forrige uke var jeg på ferie, og jeg knipset haugevis av fine bilder. Mens jeg var på ferie så tenkte jeg at jeg skulle teste noe, uten å si noe til noen som helst til noen. Jeg ville nemlig teste å retusjere noen av bildene mine. Og det gjorde jeg. Ikke mye, men litt. Nok til at ansiktet mitt ble smalere, at kinnbena ble noe høyere og til at nesen min ble litt kortere og smalere. Men ikke mer enn at noen skulle merke det. 

Og det er ingen som har merket det, og det skremmer meg hvor enkelt det har vært.

Det skremmer meg at jeg brukte under to minutter på dette og at dette er noe jeg fint kan gjøre – Uten at noen legger merke til det. Det skremmer meg at det ikke skulle mer til. Det skremmer meg at det finnes apper som oppriktig mener at fjeset mitt burde være smalere. 

Det skremmer meg at omfanget for dette garantert er mye større enn vi aner, og at jeg daglig ser bilder av mennesker jeg ser opp til – Uten å vite om det er ekte, eller ikke. 

Poenget mitt er: 

Vi vet aldri om det vi ser på sosiale medier er ekte eller ikke, og vi er derfor nødt til å være kyniske. Vi blir daglig eksponert for innhold som er retusjert, selv om vi ikke er klar over det selv. Vi er kanskje ikke klar over at favorittbloggeren vår gjør ansiktet hennes smalere, at den artisten vi digger å følge giør seg tynnere eller at tennene til hun jenta vi inspireres av gjøres hvitere. 

Og at vi går fem på, ved å tro at det er ekte. At det er virkeligheten. 

Jeg har herved slettet alt av apper som retusjerer meg og som liksom skal gjøre meg penere. Jeg kjenner nemlig at jeg overhode ikke har lyst til å bidra til å skape et bilde av noe “ekte”, som i realiteten er alt annet enn virkeligheten. Og hvis du er en av de som føler et behov for å gjøre deg litt tynnere eller å bleke tennene dine – Da håper jeg du vil slenge deg på og slette disse appene. For du trenger faktisk ikke å endre på noe som helst, for vi er mer enn bra nok uten. Faktisk vil jeg påstå at for hver gang vi velger å retusjere bildene våre, er vi med på å normaliserer det. Og hvordan kommer vi egentlig da til å se ut til slutt? Og hvordan kommer vi da til å føle oss? 

Nei, det gidder hvert fall ikke jeg 💪🏻

DE NYE RETNINGSLINJENE FOR INFLUENCERE I KORTE TREKK:
Ikke markedsføre eller promotere kosmetiske inngrep eller injeksjoner som har til hensikt å gi en varig eller langvarig endring av utseende, for eksempel silikon og fillers.
Ikke markedsføre eller promotere kosttilskudd og tilsvarende produkter som er ment å gi vektreduksjon, større muskler eller på annen måte fremme et bestemt kroppsideal.
Ikke bidra til å spre uriktige eller udokumenterte påstander om kropp og helse. Spesifikke anbefalinger skal overlates til fagfolk.
Merke eller gjøre oppmerksom på manipulerte bilder som skaper et falskt inntrykk av kroppsfasong og/eller utseende.

 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Jeg har løyet for dere

  1. Hei! Jeg er en 21 år gammel jente, og har et lite spm..
    Jeg har opplevd å bli tatt for gitt, manipulert og opplevd utroskap i et forhold. Men jeg klarer ikke komme meg, ikke slik at jeg er lei meg over å ha gjort det slutt, men det har ødelagt hele selvtilliten min. Jeg kan sitte å sammenligne meg med andre jenter konstant som følge av det forholdet jeg var i, og det har kommet til det punktet hvor jeg nesten begynner å hate meg selv.. Har du noen tips til hvordan man får bedre selvtillit etter å ha opplevd og blitt utsatt for sånt?

  2. Anonym: Hei <3 Oi, dette syntes jeg er vanskelig å svare på. Jeg forstår godt at dette er noe som plager deg og at du syntes dette er vanskelig - For det er det. Først og fremst så tenker jeg at det er lurt å prate med noen og ta en dag av gangen. Prøv å gjøre små ting som gjør at DU føler deg bedre! Jeg vet det er enkelt å si at du må bestemme deg for å komme deg videre, men hvis du bestemmer deg for at det hvert fall er noe du ønsker, så kanskje det blir litt enklere. Jeg er ingen ekspert, men ønsker deg masse lykke til og sender deg en stor klem. Du fortjener å ha det bra <3

  3. Du trenger så absolutt ingen retusjering 😍🙏🏻 Og helt enig, godt det kommer etiske retningslinjer for bloggere, viktig steg i riktig retning! 🙌🏼❤️☺️
    Stå på, du er rå! Og jeg digger deg! 🙌🏼❤️😍
    Du er så ekte, jordbær og har bena godt plantet på bakken. 👊🏼🤜🏼🤗
    Og du er ett innmari godt forbilde!! (og spesielt blandet de i bransjen din, ja der der du det beste forbilde av dem alle!) Heia heia deg!!! 💪🏼🙌🏼❤️❤️❤️
    Klem til deg og ha en så bra dag som overhode mulig! Lys varme og kjærlighet til deg!😍✨💖
    – Luna

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *