I Norge tar vi hverandre i hånden!

Categories Tanker 💭

Licensed from: rawpixel pixabay.com

For noen dager siden omtalte flere medier saken der en muslimsk lærer ikke fikk fornyet vikariatet sitt ved Ekeberg Skole i Oslo. Årsaken var at han blant annet nektet å håndhilse på sine kvinnelige kollegaer. Mannen selv har valgt å klage på avgjørelsen og får støtte av diskrimineringsombudet som mener at det finnes andre måter å hilse på og samtidig vise respekt. Som for eksempel ved å nikke og se hverandre inn i øynene.

Da jeg gikk på barneskolen hadde jeg en lærer som hver eneste morgen håndhilste på alle elevene i klassen før vi gikk inn i klasserommet. På den måten visste læreren min at alle elevene følte seg sett og at alle elevene hadde blitt ønsket god morgen. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er den måten man må gjøre ting på, men jeg husker det som en fin og respektfull handling. Derfor er også min første reaksjon når jeg leser om denne saken at: “Her i Norge så håndhilser vi på hverandre. Og ja, er vi ekstra glade for å se hverandre – Så gir vi hverandre en klem. Kvinner og menn, menn og menn, kvinner og kvinner”. 

Som nevnt stiller jeg noen spørsmål etter å ha lest om denne saken. Blant annet: 

– Gir ikke denne læreren en klem til en jente som har falt av husken og som gråter?

– Kan ikke denne læreren løfte opp en jente som ikke rekker opp til den øverste hyllen i klasserommet? 

– Er denne læreren fritatt fra å undervise i seksualundervisning? Eller gym? 

– Kan han ikke bidra hvis en jente får mensen på skolen? 

– Nekter han å svare på spørsmål som omhandler seksualitet? 

– Vil han ikke lytte hvis en elev kommer og betror som om en legning som omhandler noe annet enn mann og kvinne?

For meg virker hvert fall det helt vanvittig. 

Vi hadde aldri i verden tillat at en etnisk norsk mann bevisst valgte å ikke hilse på en kollega på bakgrunnen av en religion, kjønn, legning eller hudfarge. Så hvorfor i alle dager skal vi tillate det når det gjelder oss kvinner? Den mannlige vikaren har selv sagt at tanken hans er å skape færre fristelser ved å la være å håndhilse, men vi kan faktisk ikke sitte å se på at vi kvinner blir omgjort til å være objekter i 2018. Vi kan ikke la menn kontrollere oss kvinner fordi vi tenner menn eller fordi vi er en fristelse. Vi kan ikke tillate at menn nekter å håndhilse på kvinner. 

Jeg er oppdratt til å håndhilse. Jeg er lært opp til at det er høflig, profesjonelt og at det er en del av den norske kulturen. Så vær så snill, ta av nisselua og slutt å gjøre alle til lags. Vi har våre verdier, vår måte å gjøre ting på og vi tar hverandre i hånden når vi hilser.

Forandringer fryder ikke hvis det går utover respekten og likestillingen til oss kvinner. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “I Norge tar vi hverandre i hånden!

  1. WORD!!!
    Ble så frustrert av å lese om han.
    Om han faktisk er redd for å bli fristet av å ta en dame i hånden bør han oppsøke hjelp🤔

  2. Noen tar den regelen seriøst, andre ikke. Bare så du er klar over det, så gjelder det motsatt også. Jeg som kvinne burde ikke ta på en annen mann. Det er ikke fordi mannen er “skittent” eller noe slikt. Men rett og slett at det er noe jeg som kvinne har tatt et valg om å ta, fordi det er viktig for meg å følge det jeg tror på. Hvorfor skal jeg, som et eget autonomis menneske, måtte bli tvunget til å ta på et annet menneske dersom jeg ikke ønsker det? Hva er egentlig den syke tanken som får et menneske til tro at de kan påtvinge andre å gjøre ting de ikke vil?
    Norge er et fritt og åpent land. Jeg bestemmer selv hva jeg ønsker å gjøre med min egen kropp, mine egne hender og hva jeg ønsker å tenke og tro på. Slikt får man bestemme selv i et demokratisk, fritt og moderne stat. Og sist jeg sjekket var Norge nettopp det – et demokratisk og fritt land.

  3. Helt enig! Jeg har stor respekt for religion og livssyn men man må faktisk intrigere seg der man er. Om jeg skulle vært i et land hvor menn og kvinner ikke skulle håndhilst på hverandre, nei da hadde jeg ikke håndhilst på en mann. Og visa versa her i Norge. Og om det er for å “minske fristelser” så synes jeg man ikke kan gjemme seg bak religion som en grunn. unnskyld språket men er man så usivilisert at man blir seksuelt fristet av et håndtrykk så er det noe rimelig galt både i topplokket og i seksualiteten. Og det har ingenting med religion å gjøre men sin egen (ikke eksisterende) terskel på hva som er seksuelt. Berøring mellom to personer er ikke automatisk seksuelt og en med et sånn syn på kjønn og “normal berøring” i mangel på bedre ord ville jeg faktisk ikke hatt i skolen til barna mine. Og nei det er ikke rasisme eller diskriminering, det handler om sikkerheten til mine egne barn. Jeg vil ikke ha noen som seksualiserer noe så vanlig som et håndtrykk rundt mine barn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *