Hva er en verden uten jenter?

Categories Skrivehjertet ✏️

Da jeg begynte å spille fotball fikk jeg daglig kommentarer om at fotball var en guttesport. Jeg fikk høre at jeg burde klippe av meg alt håret hvis jeg skulle være med og at jeg kun fikk spille med gutta fordi rumpa mi var fin. Dette kan jeg fortsatt få høre, selv om det ikke er like vanlig.

Heldigvis blåste jeg i disse kommentarene, heldigvis ble holdninger som dette slått hardt ned på og heldigvis fikk jeg, og alle andre som ville være med å spille fotball lov til å være med. Uten å ta stilling til hvilket kjønn, legning eller tro noen hadde. Heldigvis dør sånne holdninger ut sakte men sikkert, hvert fall hos oss. 

Jeg er ekstremt heldig og privilegert som har vokst opp i et land som har tilbudt meg den samme utdanningen og de samme aktivitetene som landets gutter, dessverre er det altfor mange land i verden der det er ikke eksisterende. I dag er det 60 millioner jenter i verden som ikke får utdanning, og for ekstremt mange jenter er ikke aktiviteter som fotball et alternativ en gang. Mange tror at de ikke kan verken leke eller være i aktivitet. Fordi de er jenter. 

På onsdag skal jeg spille verdikampen på Norway Cup og denne kampen fokuserer på bærekraftsmål nummer 5, nemlig likestilling mellom kjønnene -oppnå full likestilling og myndiggjøre kvinner og jenter. For meg er det en stor ære og jeg spiller for alle de som ikke kan, i håp om at de snart skal kunne gjøre det samme. I håp om at de snart skal få de samme mulighetene som meg. Jeg representerer Right To Play som daglig jobber for at alle verdens barn skal få være i aktivitet og få utdanning. De mener at verden drar fordeler av å invisterer i jenter, og det er det på tide at vi gjør – Verden over! 

Forskning viser at jenter som får utdanning bidrar til positiv utvikling av lokalmiljøet og skaper ringvirkninger for hele samfunnet. Men, det vet jo vi alt om! Vi er bare nødt til å gjøre det vi kan for at alle skal få de samme mulighetene som det jeg har fått, og som du har fått. 

Når barn leker vinner verden. 

Ses vi på Ekebergsletta klokka 12 på onsdag? 

// Marty 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *