Venninna mi har skrevet dritt om meg på Jodel

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Nå skal jeg skrive noe jeg har gruet meg til, men som faktisk er viktig for meg. Jeg vet at noen kommer til å reagere, men det er det alltid noen som gjør uansett.

Etter at jeg startet å blogge var det mange som skulle ha en mening om meg. Både om hvordan jeg ser ut, hva jeg skriver, hva jeg gjør, hva jeg sier og hvordan jeg oppfører meg. Plutselig kunne jeg ikke lenger danse på en dansegulv, uten at noen skulle komme bort. Plutselig var jeg en av de som ble diskutert på anonyme forumer og plutselig begynte jeg å merke hvem som var ekte venner, og hvem som ikke var det. Og for meg har det vært, og er helt sprøtt. For personlig klarer jo ikke jeg å forstå hva som er så spennende eller interessant. Jeg kan ikke forstå at antrekket mitt er noe folk har et behov for å diskutere eller at folk har en mening om hvordan jeg går – For det er jo rimelig uviktig. 

I går møtte jeg en gammel venninne som viste meg en gruppesamtale mellom henne, og flere av mine gamle venninner. I den samtalen var jeg diskutert opp og ned og det lå ved flere bilder der jentene i gruppa hadde postet ting om meg i mitt eget kommentarfelt og på Jodel. Jeg vet egentlig ikke hva jeg kan si, annet enn at jeg syntes det er helt vanvittig. 

Det som er vanvittig er at jeg ikke har noe usnakket med noen av de og at jeg selv ikke har snakket stygt om de, og hvorfor de har et behov for noe annet – Det aner jeg faktisk ikke. Jeg syntes også at det er ordentlig trist at fordi jeg gjør min greie og velger det jeg tror er det beste for meg, så er det greit å skrive og snakke så mye stygt. Og det som plager meg er at det er så mye usannheter og ting som overhode ikke stemmer, og at mennesker jeg har respekt for – Viser så lite respekt tilbake. 

Jeg har mistet venner som har sagt at jeg skal kontakte de når jeg slutter å blogge, og jeg klarer ikke helt å forstå at ekte venner ber deg slutte med det du liker aller best og det du faktisk får til. 

Men nei, popularitet har aldri vært viktig for meg. Jeg har ikke sluttet å være sammen med noen av mine gamle venner fordi de ikke har vært bra nok, jeg har heller aldri tatt et bevisst valg rundt det – Og faktisk savner jeg mange av de. Det har også gjort at jeg tidvis har følt meg skikkelig ensom. 

Jeg er lei av å høre at mennesker mener at de blir omtalt på bloggen, og på et innlegg er det faktisk hele fjorten jenter som mener at det er de det er skrevet om. Jeg forstår at kanskje noen føler seg truffet og at det er grunnen til at de reagerer, men hallo! Si heller ifra. 

Jeg har aldri skrevet at jeg har blitt mobbet, for det har jeg ikke. Jeg har heller aldri anklaget noen for å mobbe meg. 

Jeg har ikke snakket stygt om noen av de som jeg vet har et behov for å diskutere meg, og jeg syntes derfor at det er ekstra trist at ting skal bli sånn. 

Jeg er faktisk ikke falsk, og det tror jeg de aller fleste vet. Og hva gjør egentlig en person til falsk? Ved å stå opp for seg selv? Slutte å følge strømmen? Følge magefølelsen? Ikke være så sykt opptatt av hva alle andre mener og syntes? 

Har man et problem eller noe man vil snakke om, kan man ikke være tøff nok til å ta det opp med den det faktisk gjelder? Hvis man har noe på hjertet eller noe man mener – SI DET! Stå for det og face det, i stedet for å skape dårlig stemning og være ugrei. 

I stedet for å skrive på Jodel at:

“Martine Halvorsen er så jævla falsk og kvalm. Jeg har gått i klasse med henne og hun har alltid trodd at hun har vært noe. Spyr av hele dama”. 

For også treffe meg noen uker etterpå og være hyggelig. 

Jeg vet godt med meg selv at jeg overhode ikke er noe bedre enn andre eller at jeg ikke alltid sier eller gjør de riktige tingene, men jeg har også lært at man ikke skal snakke stygt om noen andre – For jeg vet faktisk hvor vondt det gjør selv. 

Jeg er også fullstendig klar over at jeg lever av at folk elsker og hater meg, men jeg mener at det hadde vært respekt av folk jeg har respekt for å stått for det, i stedet for å jugd meg opp i fjeset når vi treffes. 

Be kind. Always. 

// Marty 

12 kommentarer

12 thoughts on “Venninna mi har skrevet dritt om meg på Jodel

  1. Man ser jo godt hvem som er falsk, og det er ikke du<3 Du er til stor inspirasjon, og jeg setter utrolig stor pris på hvor ærlig og ekte du er.
    Fortsett å stå på! Elsker det du gjør

  2. Wow, du er så herlig, modig og snill. Du virker virkelig som en fantastisk bra person. Du inspirerer! Flere bør lære av deg, for du er så bra! Helt enig i alt i dette innlegget. Martine, du fortjener alt bra! Du er rå!

  3. heia 🙂 kan du legge ut middag tips??? 🙂 haha, trenger litt inspirasjon 🙂
    og dt er ikke greit og baksnakke uansett 🙁 kjenner godt til det og hvordan det føles.. 🙁

  4. Klem <3
    Kan ikke skjønne hvorfor individer skal være så slemme? Ikke ta deg nær av det, kjør på, vær deg selv! Jeg digger deg!<3

  5. jeg er så enig i det du skriver. om man ikke klarer å være modig nok til å si sannheten i fjeset til folk så burde dem heller ikke slenge rundt med ting på nettet. folk er veldig tøffe bak tastaturet, men så fort de kommer annsikt til annsikt så er de engler og har ikke gjort noe galt, skal være bff osv. jeg syns det er helt sykt. håper dramaet slutter! syns sånt er så barnselig. og det verste er at godt voksne er like ille! men jeg må si du skriver utrolig bra og får frem poenget uten å være drittsekk tilbake. det er utrolig bra gjort! modent! håper dem ser dette og blir likedan!

  6. og igjen er det ut å spille offerkortet, herregud så lei jeg er av det. martine,du er ganske falsk av og til. du sier at du står for ditt og datt, men du motbeviser det hele tiden i innleggene dine og det gjør deg falsk. har du tenkt på at det kansje er deg det er noe galt med? og at det ikke er alle andre som er kjipe og dumme? hver gang noe går litt imot deg så skylder du med en gang på alle andre enn deg selv og det er detsom er hovedproblemet til jenter nå idag. jeg vet at du selv mener at du er et godt forbilde og at du står for en bedre verden, men det gjør du ikke. alt du gjør er å lære jenter at verden burde rette seg inn til hver enkelt jente og om den ikke gjør det så er det noe galt med samfunnet. det er snakk som dette som har gjort at dagens jenter bare griner og sutrer seg gjennom livet…

  7. elise: Hei Elise. Takk for kommentar 🙂 Nå har det seg sånn at dette er min blogg, og derfor så skriver jeg om mine tanker og følelser. Om du syntes det er dumt eller er uenig i det – Så er det HELT i orden. Jeg prøver å få frem i dette innlegget at jeg ikke er noe bedre enn noen andre, men dette er jo hvordan jeg føler det. Dette handler ikke om å dra offerkortet, men å skrive fra hjertet. Noe sier meg at du er en av disse siden du reagerer som du gjør, så kanskje du kan sende meg en melding i stedet for? 🙂

  8. Hei, jeg leser egentlig ikke bloggen din så jeg har ingen formening om hvordan du er, hvordan du oppfører deg, om du er falsk slik mange tydeligvis sier osv. Men jeg synes det du sier her generelt er viktig. Hvis man tar seg nær av noe så må man faktisk snakke med hverandre. Det kommer ingenting positivt ut av drittslenging bak noen andres rygg. Det kan godt hende at hvis noen av disse jentene hadde tatt opp ting direkte med deg så hadde du fått en liten åpenbaring og tenkte at ”oi shit, jeg tenkte ikke over at dere ville oppleve det slik, unnskyld det var ikke meningen, neste gang skal jeg formulere meg annerledes”. Jeg antar jo at du ikke ønsker å tråkke venner på tærne bare for å få klikk. Men fordi folk generelt ikke gidder så skjer slike ting i stedet

  9. så bra skrevet martine 🙂 er ei topp jente som man kan stole på 🙂 sårrer å høre folk er så dum me dæ å behandler dæ så dårlig :/.du er veldig moden til at du er 19 år 🙂 å står på å tar opp så my viktig 🙂 du er en fantastisk persson å et forbilde for mange stå på klem å god helg 🙂

  10. Til Elise:
    Spar deg for det vissvasset der please! Martine er jaggu meg mer ekte enn mange tilsvarende oppmerksomhetssyke frøkner i kommentarfeltene. Å komme med sånt tullball er bare DUMT. Martine setter ord på det mange av oss tenker men ikke sier høyt. Greia er jo at folk er forskjellige og har forskjellige syn på ting. Men å drive å lage sånt kvalm som enkelte gjør på Jodel og kommentarfelt, det er BARE IKKE GREIT! Trolling, baksnakking og mobbing er IKKE KULT! Ferdig snakka!
    -Fredrik/Mittlivmedasperger

  11. Kan ikke skjønne meg på mennesker som snakker dritt! Du virker jo som en så herlig jente med humor og tidenes blideste humør! Blir oppriktig glad av å lese bloggen din:) du er så flink til å ordlegge deg, inspirere og spre glede. Stå på videre <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *