Vi bytter ikke nasjonalsang!

Categories Tanker 💭

Det er mye vi kan bytte ut. Vi kan bytte bil, vi kan bytte jobb, vi kan bytte sko, vi kan bytte julegaver, vi kan bytte kanal, vi kan bytte venner, vi kan bytte hotell på ferie og vi kan bytte partner. Men er det en ting vi ikke bytter, så er det nasjonalsang. 

SV-topp Oddny Miljeteig mener «Ja, vi elsker» er utdatert og at det er på høy tid med ny nasjonalsang med moderne innhold. Men hva er egentlig så gærent med den vi allerede har, og den vi alltid har hatt? Du vet, den sangen alle landets barn øver på før nasjonaldagen, den vi alle synger med stolthet og den sangen som gir meg gåsehud når den spilles. Den sangen som spilles når idrettsutøverne våre vinner gull, den sangen som spilles når hele landet går i tog og den sangen som spilles når landet vårt står sammen. 

I mitt hode så er det mye i dette landet som burde endres på og byttes ut, og nasjonalsangen burde kanskje være nederst på den prioriteringslista. 

Oddny Miljeteig synes en nasjonalsang bør legge mer vekt på hverdagslivet og på både kvinner og menns historie. Hun synes også den bør være både på nynorsk og bokmål, halvparten på hver målform. Personlig er jeg feminist, jeg er for likestilling og jeg kjemper selv for at kvinner og menns historie skal være like viktige, men jeg mener oppriktig at det finnes haugevis av andre store og betydningsfulle arenaer å ta den kampen på – Enn å amputere nasjonalsangen vår.

Enkelte har sagt seg enig i forslaget og er med på at sangen er krenkende. Men jeg finner det mye mer krenkende at menn fortsatt tjener mer enn kvinner til tross for de samme stillingene, at det er rundt 20.000 kvinner i Norge som er lemlestet og at menn i landet vårt skriver kommentarer som dette til meg: 

… Enn at vi i nasjonalsangen vår synger: “Alt hvad fedrene har kjempet, mødrene har grett”. Jeg tenker uansett at vi kanskje skal slutte å finne ting vi kan la oss krenke av. 

Nasjonalsangen vår handler om så mye mer enn ordene som blir sunget og teksten som er skrevet. Den handler om ære, den handler om respekt, den handler om samhold, den handler om kjærlighet og den handler om oss. Oss som nasjon. Den handler om hvem vi har vært, og hva vi har blitt. Den handler om stolthet. 

Egentlig vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte av et slik forslag, men en ting er sikkert: Vi bytter ikke nasjonalsang, det blir faktisk altfor dumt. 

Del gjerne. 
 

Facebook HER – Instagram HER – YouTube HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

2 kommentarer

2 thoughts on “Vi bytter ikke nasjonalsang!

  1. Oddny Miljeteig og resten av SV hører hjemme på lukket avdeling på mentalsykehuset. Vår nasjonalsang kødder man ikke med.

  2. Nå var det jo slik i de tider Ja vi elsker ble skrevet, at kvinner var hjemmeværende, at menn var soldater. Skal vi forfekte historien fordi det i 2018 nå er en selvfølge at kvinner og menn er likestilt på mange områder? Det var ikke en selvfølge for 100 år siden, og skal vi forstå og forme fremtiden, må vi faktisk bruke fortiden.
    Når vi vet at ” mot i brøstet, vett i pannen, stål i ben og armer” faktisk var et alternativ til nasjonalsang, ja så skal vi være sjeleglade det ble ja vi elsker, som jo hvis vi skal tenke som SV jo faktisk er diskriminerende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *