Ingen mamma å feire

Categories Tanker 💭

Gjesteinnlegg fra mamma 

I dag er det morsdag. Selv sitter jeg og ser på bilder av barna mine. Sønnen min på snart 23 år, datteren min på 20 år og hun siste, på snart 15 år. Mine skatter, mine lysglimt og mine stoltheter. Det største jeg har opplevd er å få egne barn, å få se de vokse opp og feile, og se dem lære og oppnå sine egne drømmer. 

Uansett hvor kjedelige fotballkampene de har spilt har vært, har det vært en glede å se de spille. Uansett hvor kranglete de har vært, har det vært fantastisk å se de sovne om kvelden og uansett hvor sliten jeg har vært, har de gitt meg energi å se de smile. Le. Og tulle. 

Jeg vet hvordan det er å leve et voksenliv uten en mamma, og det unner jeg ingen. Til tross for at mine egne barn alltid gleder seg til morsdagen, så vet jeg alt om hvordan det er å grue seg. For jeg feirer ikke min egen mor, jeg har ingen mamma å dele oppturene mine med, eller nedturene mine med. Jeg har ingen mamma å ringe når det er noe, eller en mamma å gi blomster på morsdagen. 

Og jeg vet at det gjelder så mange, til tross for at Facebook bugner av kjærlighet til mødre og blomsterbuketter. 

Det er kanskje derfor jeg selv bestemte meg for at mine barn alltid skal glede seg til denne dagen, at de alltid skal ha noen å ringe for å snakke med, glede seg med eller å gråte med eller å gi blomster på dager som i dag, om de føler jeg fortjener det. Og tro meg, det er ikke alltid de syntes at jeg har fortjent det etter å ha sagt nei til sjokolade på en tirsdag og telefonen på rommet (og ting som er hundre ganger verre enn det…). Men! Det er vel sånn det skal være… Tror jeg. 

Hvert eneste år så feirer vi morsdag og farsdag. Vi hyller foreldrene, og mange fortjener både det, glitter og champagne. Hvert år på denne dagen så bruker jeg litt tid til å tenke etter om alle barna jeg kjenner faktisk har det godt, om alle barna jeg kjenner har foreldre som ser de, bryr seg, sørger for at de har rene klær og at de får en klem før de legger seg. 

Til alle som føler det litt som meg i dag, til alle som ikke har noen mamma å feire og til alle som ikke har noen som feirer seg. Det er til syvende og sist bare en helt vanlig dag, og i morgen er det mandag igjen ♥

Også, vil jeg gi alle som trenger det en klem fra en mamma. 

// Mammaen til Marty 

9 kommentarer

9 thoughts on “Ingen mamma å feire

  1. Tusen takk💞 For dine vakkre ord. Jeg har selv gått å gruet med hele uken til i dag.En dag hvor jeg blir påminnt hva jeg ikke har,og savner. Denne tror jeg vi er mange som trengte.

  2. Dette trengte jeg ❤ min første morsdag er min første morsdag uten mamma å feire. Takk ❤

  3. For en flott gjeng dere er. Jeg ble så uendelig glad for klem og gode ord fra pappaen din for en stund siden. Jeg har det med meg videre <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *