Det er så overfladisk!

For to år siden gledet jeg meg som en liten unge til Oslo Runway (den norske moteuken) skulle sette i gang, men nå, tre ganger senere har jeg faktisk bestemt meg for å ikke dra.

Det er ikke fordi jeg er lei av moten som blir vist, men fordi jeg selv føler at jeg ikke passer inn i opplegget. Opplegget bestående av sponsede antrekk, status og likes. Faktisk så er det ganske så bokstavelig talt, og hvert fall på det første punktet: Sponsede antrekk. For størrelsen min henger sjeldent til utlån (og ja, det irriterer meg faktisk grønn, hehe). 

Norsk mote blir stadig sterkere og flere merker som Christina Ledang og Holzweiler har vært å se i det internasjonale motebildet de siste årene. Det er både kult og faktisk er det viktigere enn mange tror. Jeg digger at norsk mote blir satt på kartet og jeg blir alltid en smule rørt når jeg ser store, internasjonale profiler traske rundt i norske merker. Det blir litt som å høre noen nevne Norge i et stor, kjent film fra Hollywood. 

Apropo profiler: Det er også kult at det stadig kommer flere og flere store, dyktige og viktige profiler fra Norge, som også peker seg ut internasjonalt. For sannheten er at den norske moteeliten er skikkelig god – For ikke å snakke om inspirerende. 

Når jeg lagde meg blogg var tanken at den i første omgang skulle handle litt om mote. Jeg ville være inspirerende og vise frem antrekk. Jeg ville bli invitert til presse-arrangementer. Jeg ville få sponsede klær og jeg ville være en del av det såkalte “Mote-Norge”. Jeg ville være som de kule damene på Instagram. Jeg prøvde, og sakte men sikkert skjedde det ting. Men samtidig som det skjedde ting så fant jeg ut at bransjen ikke var noe for meg. Den ble for overfladisk, og jeg pleier å tulle å si at forskjellen på meg og de i bransjen er at jeg spiser croissantene (måtte google hvordan man skriver det) på bordet i stedet for å ta bilde av de… Og nei, det er ikke fordi de “andre” i bransjen ikke spiser eller fordi man må være dødssunn/tynn for å være en del av mote-Norge. Det er heller ikke feil å være overfladisk. 

…For sannheten er at Mote-Norge er eksentrisk, og at alle ikke kan være med på leken. Jeg fiksa det ikke, men all cred til de som klarer det og brenner for det. 

Faktisk stiller jeg spørsmål om hva den norske moteuken egentlig handler om. For hvis jeg skal være helt ærlig så virker det som at det er viktigere å tilfredstille profilene/kjendisene som har tatt turen for å se nye kolleksjoner og den norske moten (les: Blitt invitert, stylet og kjøres rundt i byen i en sponset dyr bil) enn det er å virkelig fremme det vi får se på catwalken. Ingen av oss kan lyve å si at profilene og kjendisene ikke er viktige, for mange av disse er med på å videreføre moten videre til utlandet, selv om enkelte får fine summer for å gjøre det. 

For hvor ekte er egentlig gatemoten? Det er ingen hemmelighet at mye av gatemoten vi blir vitne til under moteukene, og ikke bare her hjemme, men internasjonalt er nøye plassert reklame. Noen av profilene fungerer nærmest som levende reklameplakater og ofte sitter disse profilene med de samme plaggene (på første rad) som de som blir vist på catwalken. Altså de plaggene vi andre kan dra å kjøpe neste sesong. 

Gatemoten virker å være gjennomprofesjonalisert og kanskje for regissert, og selv om jeg vet at det er jobben til flere av profilene – Så blir det litt falskt og unaturlig. Noe jeg tror de fleste profilene selv er klar over og heldigvis klarer å fleipe med fra tid til annen. 

Men tilbake til overfladisk. Jeg håper ingen føler at jeg tråkker de på tærne, men man kan ikke si noe annet enn at det er en overfladisk bransje. For det er overfladisk å drikke champagne til lunsj på en vanlig torsdag, det er overfladisk å skifte antrekk tre ganger i løpet av en dag og det er overfladisk å få gå med plagg mannen i gata nærmest bare kan drømme om å eie. Og, det er kanskje der jeg datt litt av. 

I år har jeg valgt å ikke ta turen, men heldigvis kan jeg få med meg visningene gjennom mobilskjermen og Instagram-kontoene til de som er der, hvis jeg ønsker det. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

    1. Veldig overfladisk bransje – men jeg liker det, hahha! Likte meg veldig godt der da jeg var der, men selvfølgelig opplegget er ikke for alle, og det er en ærlig sak <3

    2. Hvorfor er det overfladisk å drikke champagne til lunsj på en vanlig torsdag? Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg drukket champagne hver dag til lunsj. Ser ikke helt hva som er overfladisk med det? Noen tar vann til lunsj, noen tar brus, noen tar alkohol? Big deal?

    3. Jeg er helt enig i dette innlegget, men merker meg at du ligger lavt for å ikke tråkke «profilene» på tærne. Selv er jeg en ekte fashionnista og har vært tilstede selv i 3 år. I fjor og i år velger jeg å avstå fra å gå, nettopp av den grunn du skriver. Det er veldig lite annet å se enn for mange nesegrus beundring for den lille kjendiseliten vi har her. Se og bli sett kjendiser. Har vi virkelig ikke annet å gjøre? Er det forbilder for oss?
      Jeg har gått catwalken selv, da jeg var 16-20. Helt lokalt, som en liten jobb ved siden av skolen. Presset og media var den gang langt ifra det det er idag.
      Jeg ble syk, og kunne ikke delta mer, men interessen er der enda.
      Jeg lurer på en ting, som jeg ofte tenker på selv, hva om du passet inn blandt « eliten» idag? Dvs at du hadde instakroppen og ble sponset. Hadde da valget blitt annerledes? Tror du at du om du hadde kunnet, vært en av dem? Eller tenkt litt lengre, og sagt nei fordi dine verdier er ikke i tråd med alt det overfladiske som følger med?
      Er spent på svaret, for du har nok lurt på det samme? Klemmer i fleng😀

    4. Du er veldig kritisk til alt.. liker måten du skriver og bloggen din sånn egt, men merker det blir litt mye at «jeg er bedre enn deg» «jeg gjør aldri noe galt», blir litt vel klagete og feil for min del

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg