Ensom, også resten av året

Categories Tanker 💭

De siste dagene så har jeg tenkt mye. Jeg har tenkt på hvilken kjærlighet vi viser, hvor åpne mange av oss er, for ikke å snakke om hvor lykkelige vi ser ut til å være i jula. Det bugner av lykkelige bilder på Facebook, bilder av juletrær og store familier. Det bugner av syv slag, nystekte ribber og vinglass. Av pakker under treet, nystrøkne kjoler og “hjem til jul”-statuser. 

Mange blir invitert forskjellige steder i hytt og pine nå i jula, mange treffer familiemedlemmer man ellers treffer én gang i året og mange skal i to forskjellige familieselskaper. Men, det er også mange av oss som ikke er invitert i hytt og pine – Og ikke bare i jula. 

I går satt jeg og så over til leiligheten til naboen min. Han er helt alene på julaften. Jeg har også en venninne som er helt alene på julaften. Han ene kompisen til kjæresten min er også alene. For meg er det nærmest utenkelig å være alene på julaften. For meg handler nemlig julaften om familie, mat og glede, samtidig så vet jeg at den handler om alt mulig annet for så mange andre. 

Faktisk er jeg evig takknemlig for den lille familien jeg har, for jeg har ingen stor familie å dra i familieselskap med. Jeg har heller ikke flust av tanter å få gaver av eller fire kaffeselskaper jeg må rekke i romjula. 

I julen kan vi lese om de som er ensomme, og jeg er en av de heldige som ikke er ensom på julaften. Men, jeg kan være ensom resten av året. Når det virker som at resten av verden er på sommerferie, når det ikke er noen å tilbringe lørdagskvelden med eller å ringe hvis det skulle være noe. Det er fint at vi er åpne og at vi tenker på andre, men ensomheten hører ikke bare jula til. 

Ensomheten dukker ikke kun opp når man ser at alle andre sitter til bords med familien, når alle andre sitter foran en varm peis på hytta eller når man legger seg for å slippe julefilmene på TV. 

Det er et tabu å være ensom, og det er et tabu å sitte alene på julaften. Det er tabu fordi det er en forventing til at man skal være lykkelig, omgitt av haugevis av mennesker og ha en overflod av pakker under treet.

Ingen vil at noen skal sitte alene på julaften, men man er ikke nødvendigvis bare alene i jula. Man kan være alene, også resten av året. 

Jeg har bestemt meg for å logge av i kveld, og ikke bare for min egen del – Men fordi min feiring i kveld ikke trenger å deles med resten av verden. 

God jul & god søndag ♥

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER

// Marty

4 kommentarer

4 thoughts on “Ensom, også resten av året

  1. Hei, god jul. Du skriver veldig bra. Jeg er alene i dag. Ikke for det at jeg må. Men jeg har valgt det. Det finnes mange dager i et år,kan jeg være tilfreds alene mange dager ellers i året kan jeg også det på juleaften. Alt godt til deg, å for hele 2018. 🙂 <3

  2. Veldig fint innlegg. Jeg er veldig enig med det som du skriver. Det sitter mennesker alene hele året. Julen er baren ekstra dag de sitter alene. Derfor jeg skrev mitt innlegg. Fordi vi trenger ikke varme, mat og kjærlighet bare i julen, men hele året. En riktig god jul videre til deg og dine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *