Hvorfor er vi så himla opptatt av store rumper?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg har tidligere fleipa litt med de nye trusene til Cubus. De trusene som du tar på deg, også får du større rumpe. Noen sammenlikner dette med en push up-BH, og jeg ser sammenlikningen. Men jeg klarer ikke under noen omstendigheter se hvorfor vi er så himla opptatt av store rumper? 

Er det fordi det er trendy? Fordi det er digg å ta på? Fordi kjendisene forteller oss at det er det som er det nye? Fordi vi damer tror at det er det viktigste gutta ser på? Fordi det må til for å ha “drømmekroppen”? 

For jeg ser faktisk svært sjeldent rumpa mi, og den har også svært lite for meg å si for meg i hverdagen. Annet enn at den fungerer til det den skal. 

Det er ingen hemmelighet at rumper er det som et hot om dagen, noe det har vært en god stund. Det tas knebøy til den store gullmedaljen på treningssenteret, og nesten like ofte som man tar bilder av rumpa si. Rundt sommeren, og for så vidt før julebordsesongen publiseres det artikler om hvordan man får “drømmerumpa”, hvordan man kan trene seg til stor rumpe (VELDIG) fort og om hvordan man kan gå fra flat til stor rumpe. 

Denne “rumpetrusa” har kommet i butikkene nå for å være tilgjengelig til julebordet og vinterens festligheter. I følge presseansvarlig i Cubus, Julie Bragli Eckhardt har dette var et ønske fra kundene som de har fulgt opp. Ekstremt mange ønsker nemlig å ha denne trusa under kjolen, for å få en mer fyldig bakdel i festsesongen. Du må ikke misforstå meg, for rumper kan være fint det, men er det faktisk så fint at vi må jukse oss til det? 

For det å ta på seg en truse som gjør rumpa di større er jo juks, og jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil – Men det er juks. Og igjen, kanskje litt kleint hvis du får med deg en hjem på grunn av rumpa di? Jeg vet ikke. 

For hvis man trener seg til strammere og større rumpe gjør man jo hvert fall et godt og sunt forsøk, men hvis man flyr rundt med en truse som gjør rumpa di større, eller enda verre operer rumpa di for å leve opp til dette idealet – Så konkluderer jeg med juks. Ikke det at det er feil, men juks, det er det. 

Jeg fleiper litt, for du gjør akkurat hva du vil med din egen rumpe. Og rumper kan være fint det. Personlig klarer jeg bare ikke å forstå hvorfor vi er SÅ HIMLA opptatt av rumpa vår? 

Og det er jo kanskje litt kjedelig hvis alle skal gå rundt med den samme rumpa? Eller?
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hvorfor er vi så himla opptatt av store rumper?

  1. Egentlig jukser vi oss til det meste. Du sminker deg – det er juks. Jeg barberer meg under armene når jeg skal ha på meg kjole eller topp – det er også juks. Til alle tider har vi “modellert” kroppene våre i større eller mindre grad, med større og mindre konsekvenser. Jeg tror det er en ganske menneskelig ting å ville ta seg best mulig ut, og å føle seg fin. Jeg antar at du sminker deg fordi det får det til å føle deg bedre? På samme tid er jeg glad i fine klær og et fint smykke for å ta meg bedre ut. Kanskje vi skal la disse jentene (og guttene?) som har etterspurt denne typen undertøy få ha det på, og føle seg fine etter vår tids idealer? Hvor mye kan det egentlig skade? Hvis man faller for en jente faller man vel for hele personen? Om rumpa viser seg å være litt mindre, betyr vel ikke det så mye?
    Jeg har ikke noe fasitsvar på dette. Jeg reflekterer bare.

  2. Jeg er så enig. Hvorfor skal man jukse seg til alt. Jeg er 24 år, studerer idrett og vil kunne gå ut uten sminke. Nå er det så vanlig med juksevipper, jukse brunfarge, juksebryn, lepper og hår, at jeg plutselig er den unormale som går på butikken uten sminke. Det gjør meg lei meg. Jeg vil ikke leve i et samfunn hvor jenter bruker tusenvis av kroner på å se ut som noe de egentlig ikke gjør. Men mest av alt gjør det meg redd. Redd for at jeg en dag skal bli påvirket. Redd for at samfunnet skal fortelle meg at jeg ikke er fin nok sånn som jeg er uten alt dette som er fake. Jeg er livredd for denne trenden. Det er faktisk vanskelig å være en jordnær jente i 2017. Takk for at du tar det opp!

  3. Da kan du jo egentlig si det samme med pupper. Hvorfor skal pupper være så HIMLA viktig? De er jo bare for å amme barn. Det er menn som har seksualisert dem.

  4. Hmmm…jeg var fullstendig likegyldig til romper denne uken før jeg så denne saken.
    Den minner jo litt om noen av de sakene i Dagbladet og VG hvor de står sammen med 50 journalister utenfor inngangsdøren til en kjendis eller politiker som har tråkket i salaten og spør om vedkommende synes det er slitsomt med alt media-kjøret.
    Det eneste som fortrenger en negativ hype er å tilby leserne noe annet og bedre – det gjorde du ikke med dette innlegget.

  5. Jeg har ikke rumpe fra naturens side, og er topptrent. Jeg bruker slike truser! Hvorfor er d mer fake enn påsatte vipper, hår, sminke Push up bh etc? Sist jeg kjøpte møtte jeg den første og største toppbloggeren av dem alle, ute i samme ærend. Og hun har rumpe fra før. Kan vel ikke nevne navn, men da hun var utslitt etter en dag m team hjemme hos seg for å vise oss kjoler… ja en ser også på bildene at hun bruker de. Jeg kjøpte min første for 11 år siden. Dette er gammelt nytt. Tommel opp for trusene. Hva m push up bh? De som drar m en dame hjem og pattene henger på knærne. Synes du det er bedre? Nei, du har kanskje aldri tenkt tanken hvis du har skuffen full selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *