Er Halloween anledningen der menn kler seg ut, mens damer kler av seg?

Categories Tanker 💭

I går gikk jeg inn for å søke etter kostymer til Halloween. Jeg kan ikke huske sist jeg gikk utkledd ordentlig, men i år har jeg en plan om å gå “all in”. Ingen av mine gamle kostymer passer og jeg har bestemt meg for å gjøre en innsats. Men til tross for min vilje og innsats skal jeg ærlig innrømme at jeg egentlig kun sitter igjen som et eneste stort spørsmålstegn. 

Er Halloween en anledning der det forventes at jenter skal kle seg horete? Sexy? Lettkledd? 

For jeg sliter med å finne et kostyme der ikke puppene mine detter ut, et kostyme der skjørtet ikke viser frem rumpa mi eller et kostyme med ironi, som er festlig. Eller forøvrig skummelt. Siden det tross alt er det Halloween handler om (trodde jeg).

På mange måter syntes jeg at poenget med Halloween forsvinner, og jeg undrer på hvem som egentlig har bestemt at Halloween er en anledning der vi damer både kan og skal kle oss opp for å kun spille på sex. For å være deilige. For å vise oss frem. På en måte er det greit at de som vil vise seg frem og være sexy gjør det, men hva er alternativet for meg som helst vil være skummel og morsom? 

Er Halloween anledningen der menn kler seg ut, mens damer kler av seg? 

For hvis jeg ønsker å kle meg ut som en sersjant er dette stort sett alternativet: 

Foto: yandy.com

Eller så er dette alternativet hvis jeg ønsker å kle meg ut som en minion. 

Foto: yandy.com

Eller dette hvis jeg ønsker å kle meg ut som en regnbue. 

Foto: 

Eller Pikachu. 

Foto: yandy.com

Eller spøkelsesjeger (Siden det tross alt er Halloween)

Foto: Partyking.no

Eller det klassiske sykepleier kostymet. 

Foto: Halloweenkostymer.com

På mange måter kan du for min del kle deg ut som akkurat hva du ønsker, men jeg syntes det er dumt at “horete” er et ord som går igjen i flere beskrivelser. Jeg syntes det er dumt at det er en forventing til at man skal kle seg sexy og at alternativene er så få. Jeg syntes det er dumt at vi har en happening som er så forbanna seksualisert.

Men noe av det jeg syntes er dummest er at det starter i en så tidlig alder at enkelte produsenter forklarer kostymer for barn med “horete heks” og “ulydig hundjevel”. 

Foto: funidelia.se

Halloween er nok på mange måter festlig, men etter min kostymejakt sitter jeg med enormt mange spørsmål. Blant annet: Når ble døden sexy? 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Er Halloween anledningen der menn kler seg ut, mens damer kler av seg?

  1. Mersom at jenter føler at de har en unnskyldning til å gi litt slipp og være litt fri.
    Kostymer som anonyme kommentarfelt gir folk en mulighet til å være seg selv eller prøve andre fasetter av seg selv. Selv i et moderne samfunn kan ikke jenter være så seksuelt frie som de ønsker og da er halloween en fin prøvedag.

  2. Kjøp ghostbusters kostymet,et par størrelser større, en det som får puppene dine til å dette ut,og rumpa til å stå frem.Så er problemet løst

  3. Jeg er enig!
    Jeg hadde akkurat samme diskusjonen med bestevenninnen min her om dagen. Hvorfor skal alle kvinnekostymer fremstilles som slutty? Blir rett og slett provosert at ALT av kostymer skal være lettkledde, tynt, og kort som bare f…

  4. rgi; Jeg lo høyt nå altså!:D
    Martine,lag ditt eget kostyme. 😉 Det er markedet som bestemmer, og markedet kan bestemme, fordi de aller fleste kjøper uten å blunke.
    Halloween er i USA stort sett for småunger…Og hvis du googler så vil du finne en million supre hjemmelagede kostymer.

  5. Folk skal få lov å kle seg som de vil på Halloween, men reagerer på navnene på barnekostymene… det blir for drøyt.
    Ellers finnes det mange andre nettsider der de tilbyr kostymer som faktisk ikke viser så mye hud:)

  6. Må ærlig si jeg ikke ser problemet. Det virker alltid som det er cherrypicking av en liten del av markedet som gjør at det blir ett problem, eksempel: Googlet haloween kostymer, første treff: https://www.partyking.no/kostymer/?gclid=CjwKCAjwmqHPBRBQEiwAOvbR8x_D12ynFXI5yeDb9mUZ95bs21J9d1RUjiAF1Xpy4k-fFmHgcYc3zRoCarkQAvD_BwE. Så kjapt igjennom ett par genrer, eneste jeg så var ett 60-tallskostyme som var en relativt kort kjole. Resten er helt normale, “klær”.

  7. Det er dere jenter/kvinner SELV som har bestemt dere for det. Derfor er “sexy hore” tøy å finne i butikkene, fordi det er DET damer kjøper.
    Det er ikke så avansert.

  8. Folk burde se at det er feil at kostymer heter ulydig hundjevel som skal være til barn
    Hotte kostymer til ungdommen er greit nok men ikke til unger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *