Er ikke landslaget bra nok?

Categories Tanker 💭

En av Norges fremste fotballspillere Ada Hegerberg avslører i kveld at hun har valgt å ta en pause fra det norske landslaget. Først vil jeg starte med å si at det er synd for norsk damefotball at en så stor og sentral spiller velger å trekke seg i en alder av 22 år. Men jeg vil også påpeke at dette viser at norsk fotball har noen store utfordringer. Det er nemlig på tide at noe begynner å skje i gubbestyret. 

Det er både rart og overraskende at Hegerberg velger å avstå fra landslaget, og noe i meg skulle virkelig ønske at hun ville brette opp armene og heller jobbe for å få Norge opp og frem. Jeg tviler nemlig ikke på at Hegerberg kommer til å fortsette og prestere i klubbdrakta si, men jeg syntes det er skuffende at hun ikke på nåværende tidspunkt ønsker å representere Norge.
Det er ingen hemmelighet at det har vært nødvendig med en oppvask av landslaget etter EM i sommer, og spesielt nå som de snart skal begi seg ut på en ny kvalifisering. Men jeg syntes det er oppriktig synd at Hegerberg ikke ønsker å være en del av den nødvendige oppvaska, og at dette blir utfallet. For det er ingen hemmelighet at det sitter enormt mange unge, lovende og talentfulle jenter som har begynte å spille fotball på grunn av Hegerberg – Og da mener jeg at man har et stort ansvar. 

Norge underpresterte til de grader i EM som gikk i sommer, og mye av frustrasjonen ble lagt over på landslagstrener Martin Sjøgren. Både media, enkeltspillere, tidligere landslagsspillere, eksperter og en håndfull fotballtrenere var ute og mente og synset om hvorfor Norge underpresterte. Jeg er helt enig i at Norge ikke leverte til forventingene, men jeg er samtidig skuffet over holdningene som kom frem i forbindelse med resultatene. Jeg syntes nemlig at respekten til trenerrollen forsvant og at all skylden ble lagt på treneren, for flere av de norske spillerne underpresterte også. Ikke bare treneren. 

 

“Jeg håper bare ikke at hun føler seg større enn selve drakta og laget”

 

Jeg klarer å forstå frustrasjonen til Hegerberg, samtidig som jeg ikke klarer å si meg enig i vurderingen hennes. For dette er veldig trist, men jeg kan forstå at det er enormt frustrerende å spille for et lag der Norges Fotballforbund krever resultater, samtidig som de ikke er villige til å følge opp med tilhørende satsing av kvinne- og jentefotballen. Norges Fotballforbund er nødt til å ta reelle grep for å ta bedre vare på Norges kvinnelige fotballtalenter, og ikke bare på bakgrunn av det norske landslaget. Det er nemlig synd hvis Toppserien kun skal inneholde unge talenter, fordi de rutinerte, beste spillerne søker seg bort fra Norge for å oppnå bedre satsning og seriøsitet. 

Men, mest av alt kjenner jeg på en skuffelse for at Ada Hegerberg ikke tar ansvar og tar kampen. Ikke bare for landslaget, men genrelt for norsk kvinnefotball. Noen vil nok påstå at det ikke er Hegerberg sin jobb å stå for oppvasken av Norges Fotballforbund, og det er jeg helt enig. Men jeg vil påstå at det er Hegerberg sin oppgave, som en av Norges fremste utøvere å blø for drakta og gå frem som et godt forbilde. For hvis dette handler om at det ikke satses like hardt på norsk kvinnefotball som det gjøres på norsk herrefotball syntes jeg det er en feig måte å melde seg ut av kampen på. 

Det er nok mye vi ikke vet, og derfor er det muligens farlig å uttale seg. Kanskje fører dette til endringer, og hvis Hegerberg har hatt noen gode innspill håper jeg hvert fall at ledelsen har lyttet ivrig. Samtidig er jeg helt sikker på at hun ikke har spilt sin siste kamp i landslagsdrakta. Jeg håper bare ikke at hun føler seg større enn selve drakta og laget. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *