Johaug er skyldig

Categories Tanker 💭

Therese Johaug fikk akkurat dommen om at hun er utestengt i 18 måneder og må stå over OL i Sør-Korea neste år. Folk flest syntes det er trist, og det er trist at folkekjære Therese Johaug har blitt tatt i doping.
Johaug-saken vitner om at det er en gråsone i norsk toppidrett som er tøff, og at norsk toppidrett generelt har et kjempe problem når det kommer til doping og gråsoner. Samtidig stiller jeg spørsmål om vi hadde syntes det hadde vært like trist hvis en ishockeyspiller, bryter eller bokser ble tatt på samme måte som Johaug. Eller om vi da hadde påstått at det hadde vært en selvfølge. For hadde det vært en russer, italiener eller svenske som hadde kommet med en tilsvarende historie etter positiv dopingprøve, hadde nok ikke sympatien kommet like raskt eller vært like ivrig. 

Selv er jeg sammen med en toppidrettsutøver, så jeg skal trå forsiktig, for jeg vet at det er lite som skal til. Samtidig vet jeg at det er slik idretten har blitt bygd opp, og at en toppidrettsutøver på 90 kilo ikke kan ta den samme hostesaften som et barn på 6 år. Jeg vet også at når min samboer ringte for en tid tilbake for å sjekke om noen av produktene han skulle begynne å teste var på dopinglista, fikk han til svar om at de var for opptatt med dopingsaken til Johaug. 
 

“Straffen kunne faktisk vært strengere, og det er trist at det må en slik dom til før utøvere og skiforbundet skal forstå alvoret og ikke minst konsekvensene av slurv.”
 

I Johaug-saken trakk legen seg, da han mente det var hans ansvar å forhindre at noe slikt skulle skje. Men ansvarsfraskrivelsen og uskyldiggjøringen av norske utøvere er nødt til å ta slutt. Det er faktisk utøverne ene og alene sitt ansvar med hva de får i seg. Dette betyr at det også blir deres skyld. Og ja, igjen: Det er forbanna synd at det denne gangen var skidronninga vår.
Hadde det vært slik at utøverne slapp å ha noe ansvar kunne absolutt alle toppidrettsutøvere drevet med systematisk doping, fordi man da bare kunne sparket den som satt på ansvaret. Det er vondt å se at Johaug er knust, og jeg forstår godt at hun er det. Jeg er en av de kritiske som ikke kan forstå hvordan det er å bomme på et slikt produkt, men det betyr ikke at historien til Johaug ikke stemmer.
Det er mulig at Johaug i denne situasjonen blir brukt til å statuere et eksempel, men jeg vil påstå at vi må ha såpass tiltro til systemet at de har gjort rett. 

Straffen er beintøff for utøveren, men helt innenfor med tanke på regelverket. Jeg tror dessverre mange av det norske folk ikke syntes Johaug burde fått en straff i det hele tatt, men hvordan signaler hadde dette sendt?

For ja, Johaug blir dømt fordi hun har dopet seg. Vi kan like det eller ikke, vi kan diskutere om det var et uhell eller ikke – Men doping er doping. Og det er ikke greit. Men hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg Johaug hadde fått med seg OL hvis hun hadde vært mer ydmyk, tatt på seg ansvaret og beklaget. Det har ikke hjulpet Johaug at verken skiforbundet og folk flest har stilt seg uforståelig til dommen. Straffen kunne faktisk vært strengere, og det er trist at det må en slik dom til før utøvere og skiforbundet skal forstå alvoret og ikke minst konsekvensene av slurv. 

Jeg håper og tror at Therese Johaug klarer å komme tilbake. Jeg håper også at dette ikke blir et ufrivillig karrierepunktum. Dette er trist for Johaug og flaut for skiforbundet. 

PS: Norge har en utøver som bryter VM idag. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Johaug er skyldig

  1. Fredrik Bendiksen fikk ikke sparken som landslagslege. Han trakk seg selv etter at Johaug avla en positiv dopingprøve fordi han mente det var hans ansvar som landslagslege å forhindre at noe slikt skulle skje. Greit å ha fakta korrekt før man uttaler seg på en stor blogg.
    Ellers er jeg i det store og hele enig i mesteparten av resonnementet ditt. Vi kan ikke ta for gitt at Johaugs forklaring er korrekt, at det var en leppekrem som førte til at hun fikk clostebol i kroppen. Hun endte opp med en straff som var “kun” 18 måneder nettopp fordi CAS’ dommerpanel trodde på hennes historie. Hadde de ikke hatt tiltro til hennes historie, så hadde nok straffe vært langt strengere.

  2. Den beste kommentaren jeg har lest om denne saken så langt. Du har mer perspektiv enn mangeårige pressefolk som har gått helt i lås når det gjelder johaug.

  3. Det er mulig Johaug er skyldig, men doping er IKKE doping. Svært stor forskjell på bevisst og ubevisst samt mengde og effekt av stoffer man har fått i seg. Det har seg jo slik at hun ikke har fått noen positiv/negativ effekt av det ulovlige virkestoffet, og derfor er jeg enig med mange andre i at 18mnd er en altfor streng straff. Jeg er eng i at i forhold til regelverket skal hun straffes; MEN, enten må regelverket endres i henhold til effekt/bevisst inntak av stoffer, eller så bør straffen hun har fått reduseres. 🙂 Til eksempel er er en vesentlig forskjell fra denne saken og hvordan man har sett bevisst dopingprogram av ikke-norske utøvere.

  4. Hun ble ikke tatt i doping. Hun ble tatt for brudd på dopingreglementet. Som vil si at hun har ikke dopa seg, det er alle enig om. Men hun har som du sier slurvet, og ble dermed tatt i brudd på dopingreglementet. Ikke doping der altså.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *