Klasseskille i barneidretten

Categories Tanker 💭

Jeg er oppvokst med fotball på alle kanter. Jeg har alltid spilt på et lag jeg vil kalle privilegert, med mye penger i lagkassen, med ressurssterke rammer rundt og med lite dugnadsarbeid. Fotballen for meg har vært et fristed, et sted jeg har kunne leke og være meg selv. På et tidspunkt så blir ting alvorlig, og leken blir det mindre av. Den forsvinner ikke, for når den forsvinner så er det ikke verdt å spille mer.

Et klasseskille i fotballen har det alltid vært, med foreldre som har betalt for privattimer med profesjonelle trenere, med foreldre som har sendt barna sine på dyre fotballskoler og foreldre som alltid har kjøpt det nyeste utstyret. Dette er ikke nødvendigvis dumt, for jeg kjenner flere som har lykkes.

Samtidig må vi slutte å si at idretten er for alle, for den dagen du ønsker og lykkes, så hjelper det ikke å ha Zlatan som forbilde hvis ikke du har god nok økonomi, eller noen som forbarmer seg over deg. Barneidretten burde være for alle, men sånn blir det ikke. For med idretten følger det med fotballcuper, treningsleirer og arrangementer som koster skjorta. Jeg er redd vi mister mange unge talenter, fordi mange er mer opptatt av at det skal samles inn og brukes penger enn å dyrke idrettsgleden og engasjementet.
Samtidig så gjelder ikke dette kun fotballen, men flere andre idretter. I løpet av mine år som fotballspiller har jeg fått tilbud om egne treningsleirer med svimlende verdier opp til 40 000 kroner. Flere av mine lagvenninner har dratt, mens jeg aldri har kunnet. Det er ikke synd på meg på grunn av det, men hvis vi skal tenke satsing og utvikling sier det seg selv at det er en ulempe.

Men først og fremst burde det gjøres et grep for at fotballen skal være en trygg, sunn og god arena for barn og unge. Fotballen er en unik måte til å tilegne seg kunnskap, oppnå integrering og knytte bånd. Fotballen handler ikke bare om å bli best.

Vi takket nei til OL i 2022, mye grunnet økonomi. Kanskje vi skal putte noen av disse pengene inn i barneidretten på en eller annen måte, for vi drar nytte av at barn og unge samles og spiller, leker og tuller. De voksne er de som setter i gang alvoret og blar opp lommeboka, ikke barna på løkka.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

 

// Marty

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *