På bekostning av gentlemans kulturen

Categories Tanker 💭

Jeg er ikke oppvokst med at gutta holder opp døren for meg, at de låner bort jakken sin og at de spanderer på første date. I og med at jeg ikke er oppvokst med det, er det heller ikke noe jeg forventer. I bunn og grunn har jeg laget meg en holdning som bygger på at jeg skal være selvstendig og klare meg selv. For selvfølgelig kan jeg betale for meg selv! 

Jeg er for likestilling, men jeg stiller spørsmål ved om likestilling ødelegger for gentlemans kulturen. For når ble det egentlig slik at man oppfatter at det er ufint når noen spanderer på deg, eller holder opp døren for deg? 

Her om dagen satt jeg på restaurant med en venninne. Vi satt og skravlet og var egentlig på vei til å be om regningen, men før vi hadde rukket å få tak i kelneren hadde han plassert to milkshakes på bordet. Venninnen min er allergisk og måtte pent takke nei, mens jeg ikke klarte å komme opp med en god unnskyldning for å slippe. Jeg vet enda ikke om jeg ønsket å takke nei fordi jeg var forsynt, eller fordi jeg overhode ikke hadde et behov for å bli spandert på. 
 

“For når ble det egentlig slik at man oppfatter at det er ufint når noen spanderer på deg, eller holder opp døren for deg?”
 

Det finnes få som reiser seg på toget lenger, eller som sender deg foran i køen, og er det fordi vi damene er utakknemlige eller er det fordi mannfolka ikke tilbyr det lenger? Vi damer har bygget opp et image som ønsker å poengtere at vi klarer å stå like lenge som mannfolka og at vi klarer å lukke opp dører selv, og samtidig som dette har skjedd vokser gutta i min generasjon opp med et tildels forvrengt kvinnesyn som bygger på at kvinner er til for sex og fest, at de hører hjemme på kjøkkenet og burde holde kjeft. Jeg skriver det med en viss ironi, for det finnes en respekt her, hvert fall innimellom blant dårlige vitser og russesanger. 

Jeg tror kulturforskjeller er et viktig faktum her, og ikke minst oppdragelse. For læres egentlig dagens gutter opp i hvordan man skal oppføre seg ovenfor kvinner, eller har det ingen betydning? Bestefar holder alltid døren oppe for meg, mens det for kompisene mine faller seg helt unaturlig. Jeg skulle ønske at det fantes flere gentlemans blant oss, for til tross for at vi kvinner ønsker å være stolte, selvstendige og sterke, tror jeg både vi, og gutta kan ha godt av det – Hvert fall av og til. Jeg syntes nemlig det er alt for tidlig at gentlemanskulturen skal visne bort.

Vi trenger nemlig menn som:

– Holder opp dørene for oss, fordi mødrene lærte dem det. Fordi mødrene selv setter pris på det, og fordi det antakeligvis føles deilig å imponere oss.

– Lar den fordømte mobilen ligge i jakken på date. Det er aldri greit og det finnes ingen unnskyldninger til å ikke ha fokus.

– Gir oss jakka si. Ikke fordi vi forventer det, men fordi vi setter pris på det. Ikke spør, men gjør det. Vi er opplært til å takke nei hvis du spør.

– Vær høflig og grei, og aksepter et nei. La de slibrige og ekle holdningene ligge selv om du blir avist og får et nei. I utgangspunktet burde ikke et nei i virkeligheten svi mer enn et nei på Tinder.

– Interesser deg! Det er altfor få menn som heier på oss kvinner. Engasjer deg i hva vi driver meg, hva vi liker og ta del. 

– Jeg vet det er tabu å spandere, mest fordi vi er opplært til å klare oss selv – Og fordi vi da føler at vi skylder deg noe. Mye også fordi vi oppfatter at det blir seriøst hvis du gjør det.  Noen mener det er et skritt tilbake i likestillingen, men er det egentlig det?

– Følg oss hjem, og bærer du en av oss hjem etter en lang kveld på byen – Så legg deg på sofaen. 

Dette handler ikke om likestilling, men at det finnes en forskjell mellom oss. Vi damer fortjener topp service, og må kanskje jobbe litt med å akseptere at de få som prøver gjør det av en grunn. Samtidig skal vi ikke akseptere de som ikke gjør det med en god hensikt, for de finnes. For gutta som tilbyr deg gratis alkohol for å få deg til sengs, er ikke gutta det er verdt å ta vare på. Men jeg har tro på at vi damer klarer å skjønne forskjellen på en gentleman og en useriøs guttevalp. 
Jeg lover hvert fall å sette meg neste gang (hvis det skjer) en mann tilbyr meg setet sitt – Men milkshaken må jeg jobbe litt med. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

 

// Marty

7 kommentarer

7 thoughts on “På bekostning av gentlemans kulturen

  1. Og kvifor er det kun menn som skal vere “gentlemen”? Eg synst både menn og kvinner kunne vore meir flinke til å tenke litt på kvarandre. Problemet i dagens samfunn angåande å bli påspandert noko er at det ofte vert forventa at ein då skuldar noko. Ei kvinne som blir påspandert på byen av ein mann vert då ofte forventa å “spre beina” for eksempel. Kva med å gjere noko fint for nokon kun fordi ein har lyst å gjere noko fint? Ingen forventning at det må skje eller at noko må giast tilbake.

  2. Bra skrevet ! Likestilling og gentlemen tenker jeg på som to forskjellige ting. Hvis du går på date med en gutt/mann så forteller måten han behandler daten sin på mye om han. Hvis han ikke betaler for daten så er han ikke oppriktig intressert og jeg tror det også sier en del om hvorda han behandler en eventuel kjæreste. Det lyser av han at han ikke egentlig er intressert og han fremstår for meg som en lite omtenksom person … det er egentlig mange flere ting, men vanskelig å forklare. Om han ikke betalte for daten, så ville det vært første og siste daten vi
    hadde.

  3. Jeg syntes begge kjønn skal holde døren oppe for hverandre. Det er bare en høffelig ting å gjøre. Hvis jeg er først til en dør og det er folk rett bak meg, så holder jeg alltid oppe døren for de bak. Det har nada å si om det er gutt eller jente, det er bare en hyggelig ting og gjøre for andre mennesker. Ser at både jenter og gutter gjør det samme for meg også, med et lite smil på vei inn. Så takker man pent til personene som holder døren og vips, så har man utvekslet et hyggelig sosialt øyeblikk. Kjønn er urelevant..

  4. Til du anonyme som skreiv dette: Bra skrevet ! Likestilling og gentlemen tenker jeg på som to forskjellige ting. Hvis du går på date med en gutt/mann så forteller måten han behandler daten sin på mye om han. Hvis han ikke betaler for daten så er han ikke oppriktig intressert og jeg tror det også sier en del om hvorda han behandler en eventuel kjæreste. Det lyser av han at han ikke egentlig er intressert og han fremstår for meg som en lite omtenksom person … det er egentlig mange flere ting, men vanskelig å forklare. Om han ikke betalte for daten, så ville det vært første og siste daten vi
    hadde.
    SVAR: Så definisjon på om en gutt e gentleman e fordi han BETAL for dæ??! det e nåkka av det dommeste æ har hørt. Gutta skal ikke treng å betal for maten din for å vis at han e en bra person. Det merka man heller gjennom oppførsel, ting han sir og omsorgen han gir dæ. Syntes rett og slett heile greia med at gutta skal kjøp jente drinka, spander middaga, kino osv. e heilt feil både for jenten og guttan. Jenten Skal jo gi dem også, og ikke bli “kjøpt”. Men æ sir ikke nei takk til en gentlemann æ heller, men da e det meir snakk om en som kan varm mæ når æ e kald, åpne døra for mæ og generelt vær en omsorgfull og fin person.

  5. gentlemannen døde med huskona, og det er helt greit for meg 🙂
    Jeg trenger ikke en tøffel som gjør ting for meg fordi jeg er jente. Kan vi ikke være snille uavhengig av kjønn? kan vi ikke slutte å forvente mye mer av guttene enn de forventer av oss????????

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *