Min kropp er ikke et ideal

Categories Tanker 💭

Jeg har de siste ukene lagt ut bilde av meg selv på sosiale medier i både undertøy, badetøy og singlet. Jeg har vist hud og gjort et tappert forsøk på å ikke retusjere, posere og endre på noe. Jeg har forsøkt å fremstå som ekte, jeg har forsøkt å være naturlig og jeg har forsøkt å ha troen på meg selv. Det har vært skummelt, fordi det har vært langt utenfor min egen komfortsone. Det har vært utenfor komfortsonen fordi jeg føler meg utenfor normalen og fordi jeg er flink til å fortelle meg selv at kroppen jeg bærer ikke er bra nok. 

I forbindelse med dette har kommentarene rent inn. Det har rent inn kommentarer om hvor fin jeg er, hvor vakker jeg er og det har til og med rent inn kommentarer om hvor tynn jeg er. En del av meg elsker det, mens en annen del av meg syntes at det er synd at det er det som får fokuset. Jeg har stilt spørsmål om jeg er for stor til å trene i singlet, jeg har poengtert at vi skal elske oss selv som vi er og jeg har lagt ut bilder der jeg ønsker å vise frem hvem jeg er. Jeg har ikke vært ute etter å få bekreftelse på hvem jeg er og hvordan jeg ser ut. Hvis det hadde vært poenget mitt kunne jeg like godt lagt ut et bilde av meg selv, retusjert og tilgjort, for jeg hadde fått kommentarer på hvor fin jeg var da også. 

Jeg ønsker å poengtere at min kropp ikke er et kroppsideal fordi den ser ut som den er. Vi må slutte å gi kommentarer som bygger på en perfekt kropp. Kommentarer som sier at “sånn skal en ekte kropp se ut”. Kroppen min er til tider min verste fiende, samtidig som den er min bestevenn. Min kropp er ikke noe andre skal hige etter, for den er min og ingen vil kunne se ut som meg – Akkurat som jeg ikke kan se ut som de jeg ønsker å se ut som. Jeg kan kun se ut som meg selv, og derfor ønsker jeg å akseptere den kroppen fremfor å ønske meg en annen. Vi må slutte å idealisere og begynne å ta vare på oss selv. 

Jenter som kaster klærne i sosiale medier blir ofte kritisert, og hvert fall hvis de ser ordentlig godt ut. Jeg har delte meninger om dette, mye fordi jeg vet det dannes kroppsidealer av det, noe vi allerede har nok av. Men også fordi de færreste som gjør det innrømmer at de gjør det fordi de er fornøyde med seg selv, søker oppmerksomhet og bekreftelse. Jeg ønsker at alle skal være fornøyde, selv om jeg ironisk nok ikke er det selv. 

Jeg minne om at det er samme jenta på alle tre bildene under her, bare i forskjellige settinger, retusjert, nakent og naturlig. 

Til alle som har gitt meg komplimenter og rost meg, jeg håper dere gjør det samme med dere selv. 
 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

 

 

// Marty

 

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Min kropp er ikke et ideal

  1. Jeg syns du er kjempetøff som legger ut sånne bilder 🙂 Jeg syns det er viktig at man er stolt over kroppen sin og det virker det som du er og det har du også all grunn til 🙂
    Du er nydelig <3

  2. Synes det er flott det du gjør! og ja du har en flott kropp. Men jeg undres veldig på hva du og veldig mange andre, mener med den perfekte kroppen? hva er det du sammenligner deg med? Er det modellene på catwalken eller er det det gjennomsnittelige menneske.
    for det gjennomsnittelige menneske er jo deg! hvorfor setter folk det ideale kroppspresset på mennesker som ikke er verken sunne eller spesielt pene i mine øyne. Jeg synes personlig at alle kropper er flotte om man er tynn eller tykk, selvæølgelig går det på helsa løs så er det en helt annen diskusjon. Både om det er for liten vekt eller stor.
    Når man ser lenger tilbake i tiden, så skulle man være frodig, for det viste offentligheten at man hadde penger og rikelig med mat, mot ei som var tynn og kanskje på fattiggrensen. Mitt poeng er at det som folk flest ser på det Ideale, er samfunsstyrtl.
    Fortsett å jobb mot et bedre selvbilde, og ikke etter hva andre synes er det rette utseende , men hva DU synes er! Stå på!

  3. Veldig bra skrevet og helt enig med deg! I mitt hode er det at kroppen er frisk som betyr noe, så kan fasong være fasong. Det at kroppen spiller på lag og lar deg leve et liv der du kan gjøre hva du vil må vel være mer enn nok?!

  4. Hei. Vær stolt av den kroppen du har. Det bør vi alle være. For uten kropp hadde vi ikke eksistert. Idealer er umulig å oppnå uansett. Idealer er bare illusjoner som noen tjener på. Det er som med moter. Hvorfor gjøre livet vanskelig når det er en stor ting for alle sammen uansett tilstand. De som skriker høyest er kanskje ikke de som har det vanskeligst. De burde heller tenke over mange andres livssituasjoner som virkelig er vanskelig, f eks alle de med alvorlige funksjonshemninger.

  5. Hvor lenge skal dette tullet fortsette. Jeg tar bilder av kroppen min for å redusere fokuset på kropp. Jeg er så utrolig lei av alle disse bloggerne.
    Det hele er veldig enkelt har man bmi innenfor normalen er man normalvektig. Er man overvektig i henhold til bmi så er man overvektig. Er man overvektig så har man dårlige vaner, dårlig impulskontroll og er generelt mindre attraktiv. Overvektige mennesker er også full av unnskyldninger og sykmelder seg mer enn noen annen gruppe.

  6. Flott innlegg og absolutt enig med deg. Du er du og jeg er jeg. Det jeg heller koker av er Ola sin kommentar. BMI er ment for å måle en mengde med mennesker sin gjennomsnittsvekt og på det grunnlaget kan man si at noen er overvektig og evt koble opp ting som Ola gjør. Dette betyr ikke at man kan ta alle under samme kam, håper du Ola vet at selv en person med lite fett på kroppen kan få bmi som tilsvarer overvekt. Denne personen kan ha så god helse som bare mulig og da stemmer ikke kommentaren din.
    Stå på videre Martine, kjærlighet for seg selv og bevare helsen sin er det viktigste. Ikke å hige etter noen andre sin kropp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *