En pille for alt

Categories Tanker 💭

I går kom jeg over nok en artikkel der det fortelles om at ungdom bytter tjenester mot sex. Tidligere denne uken leste jeg en annen artikkel om prestasjonsdop blant unge. Jeg blir alltid trist når disse artiklene dukker opp. Statistikker og tall på hva vi ungdom gjør, hvordan vi har det og hva vi driver med. Det er skremmende, og det er skremmende fordi mye av det stemmer. 

Jeg tror det er mye foreldre ikke vet, og mye foreldre ikke ønsker å vite. Jeg tror det foregår mye fornektelse, og jeg tror mange velger å se unna. For visste du at ungdomsfestene ofte er basert på status? Visste du at jentegjenger ofte inviterer russebusser med gutter, for å få rulleplass? Og visste du at disse gutta ofte har ganske sinnsyke krav, som bygger under statistikken om sex for å få tjenester? Fordi det er kult? 

Visste du at det finnes en pille for alt? Absolutt alt? Har du vondt i hodet, tar du paracet. Men har du vondt i hodet fordi du er stressa, har sovet lite og har mye å gjøre, da tar du helt andre ting. Veldig effektivt, og veldig enkelt. Det finnes piller for å bli slankere, penere, fullere, smartere, og disse er lett tilgjengelig. 

Visste du at du kan ta en pille for å bli full? Eller rusa? Uten å legge på deg. Det er effektivt, og hos noen veldig populært. I noen miljøer er dette tabu, og veldig spennende. Det er ingen hemmelighet at det er mye kalorier i alkohol, og hvem vil vel ikke bli full uten å dukke unna for sine strenge regimer? 

Visste du at kondomer ikke er in lenger? At en angrepille er mye enklere? Ulempen er at angrepillen er litt dyr, og at det er krise hvis helsesøster ikke er på skolen før torsdag. Og man trenger den innen 72 timer. 

Visste du at det arrangeres slåsskamper for morro skyld? Der man møtes for å slåss? Det har antakeligvis foregått lenge før min tid også, så jeg skal overhode ikke skylde på en råtten ungdomskultur. Samtidig så lurer jeg på hvorfor 15 års gamle gutter finner glede i å slå ut tenner og lage blåveiser på en helt vanlig fredagskveld. 

Visste du at det arrangeres slankekonkurranser blant venninner? Der venninner konkurrerer om hvem som kan bli tynnest. 

Igjen, jeg vil ikke omtalte oss som en råtten ungdomskultur, for de såkalte statistikkene viser noe annet. Jeg vil heller si at store deler av generasjonen vår er på ville veier. Mange av oss driver med en virkelighetsflukt, og hvem har skylden for dette? 

Vi kan jo velge å si at dette, sammen med statistikkene åpner øynene våre, eller så kan vi velge å lukke de. Det mest behagelige er vel å lukke øynene. men er det lurt i lengden?

 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
 

 

// Marty

 

4 kommentarer

4 thoughts on “En pille for alt

  1. Nå har lest bloggen din en stund og føler at du har veldig mye på hjerte angående det. Alt det du kommentere på er feil i samfunnet er dessverre sånn samfunnet har vært og kommer til og bli. Slåsskamper har vært i mange år , bare at det har kommet til andre stender som Asker og Bærum, østkanten i Oslo har gjort det samme i flere år jeg vill heller si at vi lever i samfunn er alle skal klage på hva som er galt og ikke galt. Desverre finnes det ingen pille for og bli full om du mener på at når man er rusa er man full så bør du skjekke ut faktaene dine. Slutt og kommenter hva samfunnet gjør galt det hjelper ikke, fokuser på hva som skjer i livet ditt og rundt det og hva du kan bli bedre på. 2016/2017 har bare vært en klage år for alle som har sosiale medier får ca 6år siden fantes det ingen bloggere eller noen som skrev på side2 hva som er så sykt på dette her! Greit en snakker om det en gang men da trenger ikke alle skrive de samme innleggene bare med en anderleds overskrift:) Samfunnet er drit spaca , og vi må leve med det . At man ikke er tynn nok eller bra nok så
    Må du nesten selv begynne med og få opp selvtiliten din, der hjelper ikke og sitte og bare skrive om hele tiden! I

  2. Anonym: Takk for at du leser og kommenterer! Nå er det faktisk lenge siden jeg har skrevet om det 🙂 Nå valgte jeg å skrive om det etter at en tidligere kompis fortalte meg at for han er det helt vanlig å ruse seg, og jeg syntes det er vondt og sårt. Jeg syntes ikke vi skal akseptere at samfunnet er som det er, hvert fall hvis vi ikke er enige. Jeg syntes ikke vi skal akseptere at ting er håpløst, og feile det under en stol! Igjen takk:)

  3. Hei!
    Jeg klikket meg inn på bloggen din for sånn ti min siden, og jeg syns du skriver utrolig bra og jeg synes du skal fortsette og skrive slike innlegg!:-) Kult med en ny blogg jeg kan klikke meg inn på, keep it up! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *