Verdien av å blogge

Categories Tanker 💭

Det hender jeg skvetter litt til nå folk omtaler meg som blogger. Det høres så fjernt ut og samtidig litt spennende ut. Når folk spør hva jeg driver med, har jeg personlig kjent at det i noen sammenhenger har føltes feil for å meg og si at jeg blogger. Ofte tror jeg at jeg føler det sånn på grunnlag av at jeg vet mange har fordommer til det å blogge. Hvis jeg gjør det, hvis jeg sier til noen nye jeg møter at jeg blogger, så stiller de så mange spørsmål. De stiller spørsmål jeg aldri hadde stilt rundt deres jobb, og jeg lurer sånn på hvorfor. For jeg hadde aldri tillat meg og spørre hva de tjente, jeg hadde aldri tillat meg og automatisk begynne å kritisere noen av deres kollegaer og jeg hadde aldri tillat meg og rynke litt lett på nesen, på grunnlag av hva personen jeg snakket med jobbet med. Eller hadde som hobby. For jeg oppfatter ofte fra utenomforstående at det å blogge er useriøst, og at vi som bloggere tror vi er noe, tror vi får til noe. 

Jeg lurer på hvor disse holdningene kommer fra. Jeg lurer på hvorfor enkelte tillater seg og hagle ned med kommentarer i kommentarfelt med en gang en blogger trekkes inn i bilde, med kommentarer som at disse menneskenes mening ikke betyr noe, at artikkelen oppfattes useriøst og at disse bloggerne tror de kan mene akkurat hva de vil. I utgangspunktet er ikke frykten for disse kommentarene stor, også fordi jeg iherdig prøver å bli oppfattet seriøst – i den forstand det går når man er en såkalt “blogger”. Ofte hører jeg kritikk om at mange bloggere kun skriver om seg selv, sitt liv og om såper de har fått i posten, og at man finner det svært uinteressant. Men det ironiske er at verdien er så stor, at såpene selger, bloggerens liv selger og hva de spiser til middag selger, fordi man når ut til så mange, fordi det er så mange som velger å klikke seg inn og fordi det er så mange som faktisk finner det interessant. 

For verdien av å blogge er vanvittig stor, og for mange er det som å produsere sitt helt eget magasin, der man gjør absolutt alle jobbene selv. Jeg har ikke behov for å framsnakke blogging, forsvare hva jeg driver med og syntes er spennende. Jeg velger å ha den oppfattelsen av at jeg syntes det er interessant, på akkurat samme måte som geologer forhåpentligvis finner sin jobb interessant, ingeniører eller de som jobber i politiet. 

Viktigheten av å blogge er derimot et helt annet tema, for på en måte er det fryktelig unødvendig, og helt uviktig, mens det på en annen skremmende side av og til er viktigere enn foreldres innflytelse og oppdragelse. 


Jeg syntes hvert fall at det er vanvittig morro å ha muligheten til å blogge – dele og ytre meg. 
 

Følg meg gjerne på:

Facebook HER

Instagram HER

Snapchat: Martinehalvs

Marty. 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Verdien av å blogge

  1. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Det gjør kanskje det fleste som blogger. Jeg har snart ett-års jubileum som blogger, men har fremdeles ikke helt vendt meg til tanken 😛

  2. Så bra skrevet!
    Er veldig viktig i blant, det å blogge og være blogger. Å kunne nå ut til så mange. Men det er også et stort ansvar. Man får det jo best frem om man skriver om viktige og aktuelle tema, men også om såper og lignende som du sier. Rart hvordan så mange interesserer seg for noe så lite og uviktig også. Men det hører jo med det og. Livet er ikke alltid spennende. Men man kan skrive godt og få det til å høres spennende ut, selv det kjedelige. Det er da man får andre interesserte. Hvertfall føler jeg det er sånn (:

  3. Jeg synes ikke det er veldig rart at mange er negative til blogging når man ser på hva de mest leste bloggerne driver med og hva som skrives om dem i tradisjonelle medier.
    Altså blogging er så mangt (visste du at statsministeren blogger, forresten?), men bare den livsstilformen for blogging gis oppmerksomhet. Til og med kritiske bloggere skriver om andre bloggere i generaliserende vendinger, så er det nå egentlig veldig rart? Jeg synes ikke det.
    Men, absolutt: En kan bruke blogging til noe fornuftig. Du er en av dem og jeg digger det!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *