Sunn Fornuft-plakaten

Categories Blogg

Hva er Sunn Fornuft-plakaten?

“Disse retningslinjene er utarbeidet av Kvinneguiden.no og United Influencers i samarbeid med psykiater Finn Skårderud, Bonnier Media og Aller Media. Vårt formål er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer. Vi står sammen i kampen mot spiseforstyrrelser” – link
 
Sunn Fornuft-plakaten skal altså være med på å forhindre og forebygge spiseforstyrrelser samtidig som det skal fremme sunt kroppsbilde. Endelig, tenker noen, mens andre kanskje stiller seg spørsmål om dette i det hele tatt er nødvendig. Vi er i øyeblikket 104 bloggere som står på listen som ønsker å støtte denne plakaten, og jeg er stolt av at mitt navn er å finne der. Jeg syntes definisjonen av hva plakaten er burde utdypes enda mer da det kun står påvirkningskraft på unge jenter, da jeg vet og tabuet vet at det ikke bare er unge jenter som blir påvirket – men, det er allikevel er stort og viktig steg i rett vei.  
 
Hvis jeg skal svare på om jeg syntes det er nødvendig, så kunne jeg ønske at jeg kunne svare nei. For ja, vi har vel kanskje kommet til det punktet at man burde ha noen skrevne retningslinjer, som for meg og for mange er en selvfølge. Trist? Tja. Rett tidspunkt? ABSOLUTT. Jeg syntes personlig at noen av punktene er vel tydelige, men tenker at det kanskje er nødvendig at retningslinjene er tydelige og konkrete?
 
Jeg vil de neste dagene ta for meg ett og ett punkt på listen og utdype mine tanker om dette…
En ting er hvert fall sikkert og visst: Skjønnhet starter i ens eget hode, ikke i speilet. Og BMIen kan drite og dra.
 

 
– Marty
 
2 kommentarer

2 thoughts on “Sunn Fornuft-plakaten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *