Kjære ungdom, du som slanker deg og drikker deg drita full

Categories Blogg
Kjære ungdom, du som slanker deg og drikker deg drita full

 

Hei kjære ungdom. Hei kjære jente som slanker deg og hei kjære gutt som drikker deg drita full. Hei kjære jente som sitter alene hjemme og hei kjære gutt som ikke kommer deg på fotballturnering. 

Jeg har lyst til å skryte litt av deg jeg. Jeg vet at vi kritiseres for å være en råtten ungdomsgenrasjon, jeg vet at vi kritiseres for å drikke alkohol og ruse oss og jeg vet at vi kritiseres for å være late. Men jeg vil ikke påstå at vi er råtne ungdommer, når jeg ser at alle forskningsrapporter viser at det både er mindre alkohol og rus enn før. Jeg ser at en professor fra Bergen mener at dette representerer en generell sunnhetsprofil og at han mener dette kan vise til at ungdommer ønsker å ha kontroll på egen oppførsel. 

Jeg leser også at vi har bedre helse, tar bedre vare på oss selv og at to av fem jenter under 16 år slanker seg. Unødvendig slanking leser jeg også. For meg tenker jeg automatisk at dette er unødvendig slanking. Dette er undersøkelser gjort med barn på 11, 13, 15 og 16 år. Det er mange barn og ungdommer. Jeg leser også at det stadig kommer frem at vi undommer sliter mer med stress, press og helseplager og dette tiltross for mindre rusbruk og bedre matvaner? 

Kjære Vestkant ungdom i Oslo, dere som er mest på fylla av alle. Dere er liksom i en klasse for dere selv når dere blir sammenliknet med andre storbyer. Slapp av. Jeg slakter dere ikke. Jeg slakter dere ikke for at noen av dere bruker hundretusen på en måned av livet deres, ruser dere eller danser opp ned til sanger som ville gitt to generasjoner før oss bakoversveis. Det er ikke bare dere, dere er kanskje bare mer synlig. Det jeg stusser på er at foreldrene deres også sprenger grensene på akkurat det samme området. Men det er kanskje ikke så rart at dere tar etter mamma og pappas rus og alkoholbruk. 

Jeg ser jo helg etter helg at foreldrene deres legger ut bilder etter gårsdagensfest. At det takkes for en herlig sammenkomst og hyggelig selskap. Samtidig sendes det meldinger rundt om at de ikke kan bli med å heie på junior i dag da formen tilsier at det i dag er best å ligge på sofaen og se på skiskyting, det ble jo trossalt sent og et par glass for mye i går. Og, forresten! Så kan de ikke neste helg heller da mor skal på jentetur på fjellet, så da kan de dessverre ikke stille opp å selge kaffe og kaker på fotballturneringen den helgen, men selvfølgelig stiller de gjerne en annen gang. Så hadde vært veldig fint om junior kunne sitti på med noen andre til turneringen, siden han er alene hjemme i helgen, da mor jo er bortreist, far er på utdrikkningslag, men som sagt så klart stiller neste gang! 

For kjære ungdommer, det er jo noe med det at foreldrene våre er våre læremestere og at vi ikke gjør som de sier, men gjør som de gjør? Og det er jo faktisk ganske flaut når mamma poster et bilde småsent på lørdagskvelden, smålangt ned i rødvinsglasset, småfull og i jøss, i din nye kjole?!

Det er ganske flaut at mamma ikke stiller opp og er i kjørbarstand og det er ganske flaut at pappa aldri kan, fordi de er så opptatte, jobber så mye, fordi de fortjener å kose seg i helgene. For pappa fortjener jo så klart å være på fisketur med gutta, med jegermastern i hånda – på facebook. 

Jeg skjemmes når jeg ser at 11 åringene og kanskje til og med 13 åringene deltar på disse undersøkelsene. Det skremmer meg. Og det skremmer meg at vi roper hurra for at barn ned til 11 års alderen ikke drikker og røyker like mye som før. For hvor er disse barna og hva gjør de mens mor er på hyttetur og far er på fisketur og ingen har husket på dugnaden til fotballcupen. Vi er da bare barn, vi er da bare ungdommer? 

Jeg tror mange av oss er lei. Jeg tror mange av oss ønsker oppmerksomhet. Jeg tror mange av oss ønsker lørdagskos, skal vi danse, mamma og pappa, fremfor sprit fra barskapet til far, grøftefyll og falske instagrambilder. 

Jeg sier ikke at du som forelder ikke skal kose deg, være på hyttetur, ta deg det etterlengtete rødvinsglasset eller ta deg en dag og se på skiskyting. 
Men jeg sier at det er en grunn til at 13 åringen din slanker seg, blokkerer deg og søker annerkjennelse – et helt annet sted, enn fra deg. 

 

 

– Marty

7 kommentarer

7 thoughts on “Kjære ungdom, du som slanker deg og drikker deg drita full

  1. Det gøye oppi dette er att i de andre innleggene dine mener du akkuratt det motsatte av det du skriver her. Har følgt med en del på innleggene dine, det forrige jeg leste mente du at dagensungdom ditt og dagensungdom datt drikker seg drita og det er så mye press blat oss. Mens nå sier du nesten det motsatte.. Føler dette blir en slags “søke etter oppmerksomhet” gjennom å laga leserinnlegg på bloggen min..

  2. Ida, jeg tror du har missforstått hva forfatteren skriver her. Les inlegget en gang til du..

  3. Synes du skriver så mye irrelevant, og flere ting som ikke har sammenheng. Dessverre alt for dårlig. Dette ser dessuten ut som noe du har bygd på fordommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *